Hae Anna.fi-sivustolta

KTM:t ja kylteriopiskelijat, apuanne kaivataan!

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Lady Syr, 30.09.2006.

1. Lady Syr Vierailija

Hei!

Olen KTM-opiskelija ja pohdin parhaillaan pääainevalintaa. Olen huomannut olevani kiinnostunut yritysjuridiikasta - kurssit ovat mielenkiintoisia ja huomaan pohtivani ja pähkäileväni kursseilla käsiteltyjä asioita ihan kouluajan ulkopuolellakin. MUTTA - hirveän useasti kuulee muiden opiskelijoiden taholta sen, että yritysjuridiikka on pääaineena huono, koska omaa osaamistaan on vaikea profiloida. Laskentatoimeen tai rahoitukseen yhdistettynä se lienee kuitenkin ihan ok vaihtoehto.

Ongelmani piileekin juuri siinä, että en haluaisi tilintarkastajaksi, enkä varsinaisesti n. "numeronpyörittelyhommiin". Voin kuitenkin aivan hyvin kuvitella työskenteleväni julkisella sektorilla. Minua kiinnostavat myös kieliopinnot, sekä jonkun verran kansantaloustiede ja talousmaantiede.

Löytyisikö Elleistä jo valmiita tai valmistumassa olevia KTM:ita, jotka osaisivat valasta asioiden toista puolta pikku-kylterille? Entä työnantajat, miten suhtautuisitte työnhakijaan, joka on lukenut yritysjuridiikkaa ja johtamista? Tai yritysjuridiikkaa ja markkinointia? Onko koko yhdistelmä täysin tuhoon tuomittu vai kannattaako tosiaan valita se pääaine, mistä pitää eniten? Onko tällaisella yhdistelmällä mahdollisuutta työllistyä esim. liiketoiminnan (tai organisaation toiminnan) suunnittelutehtäviin, ulkomaankauppaan tai -toimintaan liityviin tehtäviin tm? Kiitos vastauksista!

2. Mirka Vierailija

lakiasioiden hallinta on toki hyvä työelämässä, riippuen toki alasta. Mielestäni mikäli et halua tilintarkastajaksi ja numeroiden kanssa työskentelijäksi, ei kannata valita laskentatoimea, vaikka se hyvältä saattaisikin kiinnostaa. Voisit esimerkiksi lukea kiinnostuksesta riippuen johtamista? Kielistä on muutenkin hyötyä kenelle vain, ei kannata niitä jättää lukematta jos kiinostaa, muttei kannata kuitenkaan ainoana sivuaineena lukea? Johtaminen, markkinointi, teknologiajohtaminen tai logistiikka menisi sivuaineena? Menisin 100%:sti kiinnostukseni mukaan, en pelkästään "hyvän yhdistelmän". Harva työnantaja tutkiskelee ainevalintoja, voin kertoa! He haluavat sinut..

3. ktm78 Vierailija

lakiasioiden hanskaaminen on todellakin aina eduksi, mutta pääaineena se saattaa rajata osaamistasi jonkin verran. oletko ajatellut, mitä tekisit jatkossa työksesi? lakimiehet kun ovat erikseen...

laskentatoimea ei kannata ottaa pääaineeksi, jos ala ei kiinnosta. sivuaineena se tukee mielestäni hyvin muuta osaamista, koska talousasioiden kanssa ovat nykyelämässä melkein koko johto/asiantuntijataso tekemisissä.

johtaminen oli opiskeluaikana mielestäni turhin pääaine. työelämässä ja esimiehenä alan osaaminen on osoittautunut hyvinkin tärkeäksi, joskin edelleen olen sitä mieltä, että ne kurssit olivat osittain täyttä soopaa ja itsestäänselvyyksiä (mutta itse olenkin faktapainotteinen asiajohtaja, joten psykologia/ihmissuhdehömppä ei ole alani:).

eli eli... valitse mieluisat pää- ja sivuaineet kuitenkin tuleva työllistyminen mielessä. täällä jo mainittiinkin, että työnantaja katsoo koko pakettia, ei todellakaan vain aineyhdistelmiä.

itse muuten vastaan nykyhommassani mm. henkilöstösuunnittelusta :)

4. maija Vierailija

etpä taida olla kovin kaksinen esimies jos ihmisten johtaminen on pelkkää hömppää!!!
    Ei todellaakaan voi pärjätä kovin hyvin jos keskittyy vain asiajohtamiseen. ja vielä henkilöstösuunnittelua..huh, huh

5. ktm78 Vierailija

sanoin/tarkoitin, että mielestäni yliopistollani järjestetyt johtamisen kurssit olivat hömppää, ei asia itsessään:

"työelämässä ja esimiehenä alan osaaminen on osoittautunut hyvinkin tärkeäksi, joskin edelleen olen sitä mieltä, että ne kurssit olivat osittain täyttä soopaa ja itsestäänselvyyksiä"

mielestäni asia tulee tuosta selväksi, mutta ilmeisesti ei tullut.

en myöskään mielestäni sanonut keskittyväni asiajohtamiseen, vaan että se on vahvin osa-alueeni. management/leadership -käsitteistä oli siis kyse.

ei kyllä tarvitsisi edes selitellä, mutta tulipa nyt mainittua :)

samalla logiikalla:
    oletko maija itse pelkkiin negatiivisiin asioihin keskittyvä ihminen, kun vaivauduit kommentoimaan minun kirjoitustani, mutta et tuonut asiaketjun aloittajalle, joka kyseli ktm-koulutuksesta, mitään lisäarvoa? ...niinpä...

6. ktm 96 Vierailija

Lue ihan sitä, mikä sinua kiinnostaa, se saattaa vaikuttaa tulavaisuuteesi tai sitten ei.
    Esimerkkinä oma "urani": luin kansainvälistä hallintoa, markkinointia ja kieliä, suunnitelmissä venäjän kauppa. Kuinka ollakkaan poikaystäväni ampaisi Brysseliin hieman ennen valmistumistani, joten sinnehän minäkin sitten päädyin. Siellä vierähtäneiden vuosien aikana tein töitä EU-lainsäädännön, kiinteistöbisneksen ja pääomasijoittamisen parissa. Suomeen paluun jälkeen olen päätynyt valtiolle ja teen töitä lainsäädännön parissa (tulkintaa, soveltamista, kehittämistä - ja viihdyn loistavasti). Kaikki kolleegat on juristeja, mut palkattiin kun juristijoukkoon haluttiin muutakin osaamista. Työn ohella luen oikeustieteitä päämääränä saada aikakin oikeusnotaarin paperit jollakin aikataululla.
    Summa summarum, elämä heittelee joka tapauksessa, kannattaa tehdä sitä mistä tykkää ja mikä kiinnostaa.

7. Suvi Vierailija

Olisi kiinnostavaa näin juuri opinnot aloittaneena kuulla mihin eri pää- ja sivuaineyhdistelmillä on päädytty! :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri