Ku vanhemmat pyytävät rahaa lainaksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mun vanhemmat on iäkkäämpiä +60 olevia. He eläävät sairaseläkkeillä.
Aina eläkkeiden tultua ostelu on ihan holtitonta, "kun halvalla saa niin ostetaan". VAikkei siis tarvita, kaikkea maan ja taivaan väliltä. Nyt vanhempani pyysivät minulta rahaa lainaksi että saavat autoonsa diisseliä että pääseevät yksille juhlille toiseen kaupunkiin. Kuu on vasta puoli välissä eli heillä pitäis muutenki vielä ainaki 2 viikkoa elää eläkkeiden tuloon. Ite oon hoitovapaalla kotona eli tulot itelläki ihan minimit ja eletään miehen palkan varassa. Menin niin hämilleni heidän kysyessään minulta rahaa lainaksi että totesin vain että tottakai annan. Nyt mietin että mistä? En kehtaa miehelleni edes asiaa kertoa, joka kuvittelee että vanhempani elävät normaalia elämää. No siis toki normaalia mutta itse omat rahanasa tuhlaavat aina heti kun tulee. Minusta tämä on jo järjetöntä olla minulta kysymässö rahoja. En tiedä mitä nyt teen..valehtelenko omalle miehelleni että minä käyn kaupassa ja tarvitsen rahaa ja annanki osan siitä vanhemmilleni? EN todellakaan kehtaa miehelle tästä kertoa.hävettää niin..Muuten asia olisi ok jos eivät tuhlaisi omia rahojaan heti niiden tultua kaiken maailman turhuuksiin, mutta kun näin on. Mitä te tekisitte? Meinasin pitää pienen saarnan siitä että miksi osteleevat aina hirveästi ja sitten ovat pa loppukuun. mutta en kehdannut ovat kuitenkin vanhempieni ja heidändän se kuuluisi tietää eikä minun aikuisena lapsena heitä rahankäytössä opastaa.. mitä ihmettä nyt teen, ne juhlat on pakolliset melkein heille. Mietin myös millä ihmeellä he ruokaa ostavat loppukuun jos raHAT jo nyt Loppu!

En mä valehtelisi miehelleni. Miksi valehtelisin? Ehkä mun vanhempien "maine" voisi huonontua miehen silmissä, mutta sehän ei ole mun vaan vanhempien ongelma, eikä sun tarvitse heidän puolestaan hävetä... Toisekseen, jos miehen rahoilla elätte, olisi aika törkeää lainailla niitä rahoja miehen tietämättä...

Kerrot miehellesi mikä on tilnne. Sitten keskustelette yhdessä vanhempiesi kanssa rahan käytöstä. En ole koskaan ymmärtänyt, että vanhemmat lainaavat lapsilata rahaa.

En antaisi rahaa lainaan. tietävätkö he minkä suuruinen on kotihoidontuki ja montako ihmistä teillä on syömässä yhden palkalla? ja paljonko tuosta yhdestä palkasta menee rahaa veroihin ja lainaan/vuokraan

En alkaisi saarnata tai opettaa, mutta en myöskään lainaisi rahaa. Jos nyt lainaat saat lainata myöhemminkin, lopulta omien lastesi ruoasta pois.

En valehtelisi miehelle.

ite mietin samaa että se lainaaminen tuskin jää yhteen kertaan. toki rahat taks saataisiin mutta en oikeasti kehtaa miehelle sanoa. hänen omat vanhemmat tosi hyvätuloisia ja mies aina ihmettelee et miten aikusilla voi tili olla nollilla ja jollain esim kaverilla on. siksi en kehtaa sanoa. ja vanhemmat auttaa tosin aika paljon lapsenvahtijutuissa jos tarvitaan niin siksi tunnen vähän velvollisuudeksi lainata. mutta toisaalta vanhemmat myös voi ajatella ettö koska mieheni on suht hyvötuloinen kanssa niin ettei tarvi maksaa takasin. pakko kai miehelle kertoa..en kyllä kehtais. se on ollut koko naimisissa oloajan semmonen nolo aihe mulle.

vanhempien kanssa rahankäytöstä keskustelu tosi iso juttu, joten en kehtaa. he ovat kuitenkin meidätkin elättäneet siis minut ja sisarukset. joskuys ovat viitanneet että voitais maksaa osittain takaisn kun ovat meidät elättäneet, esimerkiksi antamalla auton jos on vaihdossa menossa niin heille. vat vähän kummallisia rahan suhteen. ikäänjuin lapset jäisi velkaa joka pitäisi aikuisena maksaa takasi. tietäävät kyllä että eleteään miehen tuloilla mutta vissiin ajatteleevat kun ne on aika hyvät että meillä on, vaikkei ole. ja periaatteesta en haluaisi antaa kun ite ovat omasna taas alkukuusta tuhlanneet.

Tottakai voit kertoa miehellesi.. ei tuollaista asiaa tarvitse salata. Ja ehkä vanhemmillekin on jatkossa isompi kysymys pyytää lainaa jos miehesikin tietää?

Sinällään vähän ristiriitaista. Toisaalta itse auttaisin omia vanhempia jos olisi tiukkaa, mutta jos tietää että ovat tuhlailleet ne omat rahansa alkukuusta niin kyllä se laskee sitä omaa halua auttaa..

[QUOTE="vieras";26301189]vanhempien kanssa rahankäytöstä keskustelu tosi iso juttu, joten en kehtaa. he ovat kuitenkin meidätkin elättäneet siis minut ja sisarukset. joskuys ovat viitanneet että voitais maksaa osittain takaisn kun ovat meidät elättäneet, esimerkiksi antamalla auton jos on vaihdossa menossa niin heille. vat vähän kummallisia rahan suhteen. ikäänjuin lapset jäisi velkaa joka pitäisi aikuisena maksaa takasi. tietäävät kyllä että eleteään miehen tuloilla mutta vissiin ajatteleevat kun ne on aika hyvät että meillä on, vaikkei ole. ja periaatteesta en haluaisi antaa kun ite ovat omasna taas alkukuusta tuhlanneet.[/QUOTE]

No niin, tämän perusteella en kyllä lainaisi. Eivät varmasti maksa takaisin jos ajattelevat noin että lapset ovat velkaa siitä että he ovat maksaneet heidän elättämisensä :O

Mä en osaa edes kuvitella tollasta tilannetta. Sen vaan ei pitäis mennä niin että vanhemmat pummaa lapseltaan.
Mutta kummallinen ajatus tuo, että valehtelisit miehellesi. Parisuhteessa ei pitäis valehdella ja eiköhän tuo asia kuulu miehellesikin jos teillä on yhteiset rahat joita olet lainaamassa. Tuossa tilanteessa en todellakaan lainaisi vanhemmilleni vaan ohjaisin johonkin talousneuvojalle vaikka.

[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";26301226]No niin, tämän perusteella en kyllä lainaisi. Eivät varmasti maksa takaisin jos ajattelevat noin että lapset ovat velkaa siitä että he ovat maksaneet heidän elättämisensä :O[/QUOTE]

peesi.

sulla on rajattomuudesta kärsivät vanhemmat. he ovat päättäneet lapset hankkia, et ole velkaa siitä heille. tai voisit vähän ollakin, jos kysymys olisi esimerkiksi sairastumisen aiheuttamasta taloudellisesta hätätilanteesta.

mutta heillä on rahankäyttöongelmia, ja ne tulevat vain pahenemaan jos sotkeennut heidän raha-asioihinsa. sitten sinulle tulee kireät oltavat miehesi kanssa, ja voi tulla erokin etenkin jos menet valehtelemaan. anna vanhempien suuttua, mutta älä rahoita heidän touhujaan.

tiedätkö mikä on mahdollistaja? mitä pidempään vanhemmat pystyvät elämään kuin siat pellossa, sitä syvempiin ongelmiin he joutuvat ja sitä vakiintuneempi heidän käytöskuvionsa on. ja sitä epätoivoisempi olet sinä, ja sitä kyvyttömämpi auttamaan heitä muuttamaan tapojaan järkevään suuntaan.

Kun sinulla ei ole varaa niin sinulla ei ole varaa. Eikä aikaihmisen tarvitse valehdella, ei miehelleen vanhemmillen eikä varsinkaan itselleen. Tsemppiä aikuisuuteen ja omaan elämään.

Kuule vastaa vanhemmillesi niinkuin asia on; ei sinulla ole mitään rahaa jota voisit antaa. Käske kysyä suoraan mieheltäsi, jos kehtaavat. Luultavasti eivät kehtaa...

[QUOTE="noh";26301112]ja hyväksyttävänpääkö on sekään että lapset lainaa vanhemmiltaan rahaa,ei ne eläkkeetkään isoja ole ;)[/QUOTE]

Totta. Ihan yhtä hölmöä on vanhempien lainata lapsilleen rahaa, jos heille ei sitten itselleen jää tarpeeksi elämiseen ja maksuihin.

En voi ymmärtää, että rahat on loppu, vaikka seuraava rahapäivä vasta kahden viikon kuluttua. Silti ovat lainaamassa rahaa reissua varten. Kysy vanhemmiltasi millä aikovat elää seuraavat kaksi viikkoa, jos lainarahat menee dieselin ostoon.

[QUOTE="vieras";26302218]En voi ymmärtää, että rahat on loppu, vaikka seuraava rahapäivä vasta kahden viikon kuluttua. Silti ovat lainaamassa rahaa reissua varten. Kysy vanhemmiltasi millä aikovat elää seuraavat kaksi viikkoa, jos lainarahat menee dieselin ostoon.[/QUOTE]

Mutta toisaalta, mitä neuvomine hyödyttää tai päivittely, kun ei ole rahaa lainata niin ei ole. Voihan se olla, että vanhemmat alkavat pakastaa ap:lle rahankäytöstä, mutta uskon, että ap:lla on tilannetajua ja hän osaa pistää nauruksi oikeassa kohdassa.

Ymmärrän joo, että aiheesta on noloa puhua miehelle.

Mutta TOSI noloa olisi jäädä kiinni siitä, että olet valehdellut miehellesi ja pimittänyt häneltä rahaa, jonka olet lainannut hölmöille vanhemmillesi. Edelleen vielä hirveän paljon nolompaa ja kamalampaa olisi joutua johonkin valheiden verkkoon, jossa joudut tekemään saman useampaan kertaan ja jännäämään, saatko sitä rahaa takaisin vai joudutko keksimään lisää valheita jne.

Itse kyllä lainaisin vanhemmilleni rahaa, jos a) siihen olisi taloudellinen mahdollisuus (en ota kantaa siihen, onko teillä) ja b) kyse olisi satunnaisesta jutusta.

Kerro miehellesi! Sun on sitten helpompi kertoa vanhemmillesikin vastaus, kun voit muotoilla sen "ME tultiin siihen tulokseen, että...". Lisäksi se varmasti nostaa vanhempiesi kynnystä jatkossa kysyä rahaa lainaan johonkin ihan höpönhöpöön, kun asia on heidän vävynsäkin tiedossa. :)

Yhteistyössä