Kuinka esikoinen reagoi äidin sairaalassa oloon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Napla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Napla

Jäsen
16.07.2009
52
0
6
Kuinka esikoinen reagoi äidin sairaalassa oloon?
Hei,

Minulla on tulevana maanantaina suunniteltu sektio (mikälli vauva pysyy siihen asti sisällä) :/ . Ja tiedossa ainakin muutama päivä sairaala eloa...

Nyt kiinnostaisi kuinka esikoinen (meillä 1.9kk) on sopeutunut äidin poissaoloon. Poika on todella kiinni minussa ja nyt jo tuntuu tajuavan et kohta lähden johonkin. Ahistaa jättää poika miehen vanhempien hoitoon, jotenkin heillä ei kemiat kohtaa... :headwall: ja vaikka mies pystyykin poikaa tulla kotiin hoitamaan niin silti huoli pojasta on suuri :'( .

Samaten olen miettinyt kuinka esikoisen vierailu sairaalassa on sujunut? Onko tullut huuto kun on pitänyt lähteä kotiin ja äiti onkin jäänyt sairaalaan? Vai otetteko jättäneet vierailun suosiolla väliin?

Toisaalta tiedän et huoli on turha, onhan minulla kohta vauva joka tarvitsee minua 100%, ja esikoinen jo "pärjää" muidenkin kanssa, mutta silti....

Ja jos joltain löytyy hyviä kikkakolmosia ensipäivien sopeutumiseen, niin ne ovat varsin tervetulleita.

Vastauksista kiitollinen :flower:

Meillä sama ikäero ja isin kanssa olivat tehneet kaikenlaista kivaa poissa kotoa (jossa ois tullu mieleen että missä äiti on),leikkipuisto, kylpylä jne. Mun mielestä sairaalavierailu on tärkeä, jotta taapero ihan konkreettisesti näkee että mikä paikka se sairaala on ja mitä äiti siellä tekee, että tajuaa ettei se äiti ole mihinkään lopullisesti kadonnut vaan isä voi selittää että äiti ja vauva nukkuvat siellä ensi yön. Lapsi ymmärtää sen sitten paremmin.

Monet on naureskelleet täällä kun olen seuraavasta täällä kertonut, mutta kun esikoinen tuli ensimmäisen kerran sairaalaan vauvaa katsomaan niin siellä odotti hänelle tuliainen "vauvalta", mieluisa lahja, jolla sitten leikki kotonakin paljon kun imetin vauvaa jne. Vieläkin toi lapsi muistaa keneltä on lelun saanut ja se varmaan on omalta osaltaan auttanut hyvässä sisarussuhteessa.

Kantoliina auttoi meillä paljon siihen että pystyin isomman kanssa puuhailemana kuten ennenkin samalla kun vauva nukkui sylissä liinassa huomaamattomasti, sektiossa täytyy vaan eri tavalla katsoa omaa jaksamista mutta ainakin vähän myöhemmin liinailun pitäis onnistua, varsinkin jos se leikkaushaava on poikkiviiva niin taitaa olla niin alhaalla ettei liina osu siihen.

Yhteistyössä