Kuinka helposti bentsoihin jää koukkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xcv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xcv

Vieras
Äidilleni niitä määrättiin... syystä kyllä ja tarpeeseen. Mietin vaan että kuinka helposti niihin jää koukkuun ja kuinka suuria määriä on turvallista syödä? Lääkäri määräsi 1-2 vuorokaudessa, jääkö tuostakin määrästä jo koukkuun?

Alkuperäinen kirjoittaja vihreäomena;27980108:
Voi jäädä. Riippuu monesta seikasta; kuurin kestosta, tauoista jne.
"Oikein" käytettynä riippuvuus voi olla harvinaistakin.

ok... vielä ei oikein ole tietoa mistään, kun lääkkeet vasta määrättiin. Täytyy seurata tilannetta...

Riippuvuuden kehittyminen on hyvin yksilöllistä, jotkut jäävät hyvinkin nopeasti. Olennaista on tiedostaa riskit ja tarkkailla omaa käyttöään ja nostaa annosta vain lääkärin kanssa neuvottelemisen jälkeen. Tärkeää on myös ettei lääkettä käytä liian pitkää aikaa yhtämittaisesti koska se sekä lisää riippuvuusriskiä että syö lääkkeen tehoa.

Voin sanoa, että ei niihin automaattisesti jää koukkuun kun syö niitä ns. oikein. Mä olen syönyt niitä jo tosi pitkään ja yksi tärkeimmistä on, että viikossa on välipäiviä. Joku sanoi, että vähintään 2 välipäivää/ vko ja mulla se on toiminut. Annos pysynyt samana koko ajan eli Oxamin 15 mg, 1-2 tablettiä päivässä.

Mutta tosiaan: älä nosta annosta ja pidä välipäiviä. Riippuvuus syntyy, jos syö päivittäin ja alkaa nostamaan annosta.

[QUOTE="vieras";27980314]No moni on jäänyt koukkuun ihan lääkärin ajattelemattomuuden takia. Toivottavasti äitisi ei jää.[/QUOTE]

Ainahan asiat on jonkun muun vika kuin itsen...

Kiitos tiedosta... täytyy kertoa äidille noista välipäivistä, jos pystyisi niitä pitämään. Pitääkö ne välipäivät olla peräkkäin vai kaksi erillistä kertaa viikossa?

[QUOTE="vieras";27980314]No moni on jäänyt koukkuun ihan lääkärin ajattelemattomuuden takia. Toivottavasti äitisi ei jää.[/QUOTE]

Toivotaan että ei. Mutta tällä hetkellä tosiaan tuolle lääkitykselle on todella tarve, joten toisaalta koukkuun jääminen on sitten se pienempi paha jos niin käy.

Yhteistyössä