kuinka helposti käynnistykseen pääsee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
kuinka helposti käynnisyksen saa jos epäillään, että vauva on suurikokoinen ja millä viikolla käynnistys yleensä tehdään? Sairaalana olisi TYKS. Voidaanko se tehdä jo vaikka 38+ viikolla?
pelottaa ihan kauheasti kun lääkäri epäili vauvaa suurikokoiseksi. Itse olen aika hento. Synnytys on ensimmäinen ja pelottaa kovasti muutenkin. Siksi en haluaisi antaa vauvan kasvaa enää suuremmaksi...:/
Onko teille ehdotettu käynnistystä vai oletteko itse joutuneet sitä vaatimaan? ja milloin nämä asiat on edes otettu puheeksi lääkärin kanssa?

Käynnistystä ei tehdä ennen laskettua aikaa kuin ihan pakko syystä eli ei auta vaatiminen. Eikä se että olet hento rakenteinen ei vaikuta siihen minkä kokoisen vauvan pystyt synnyttämään.

Ei tosiaan. Ei vauvan koko kerro mitään synnytyksen helppoudesta, ellei nyt ihan ääripäistä puhuta.

Ei pääse mun tietääkseni tyksissä käynnistykseen noilla perusteilla noilla viikoilla.

ekassa raskaudessa viimeisessä neuvola lääkärissä epäili lääkäri että mulla vois olla liian ahdas lantio normaali alakautta synnyttämiseen. olisin heti siinä saanu päätöksen sektiosta jos olisin halunnut. mutta ite pelkään leikkausta enemmän ku jotain normaali synnytystä. sain sit lähetteen ä-polille missä ultrattiin vauvan kokoarvio(mikä muuten meni ihan pieleen). Ite jouduin käymään röntgenissä. No mun lantio oli ihan normaalin tilava synnytin ala kautta ja lapsi olikin 4kiloa vaikka pieneksi povattiin.

toisessa raskaudessa tietty sitten pelkäsin että tulee olemaan kanssa 4kiloinen ja olisin halunnut käynnistyksen. en saanut. luvattiin vaan että kun laskettuaika ummessa saan mennä ultraan kokoarvioon ja siitä sitten katotaan pitääkö käynnistään. lapsi ehti syntyä jo ennen laskettua ja onneks oli pienempi 3200g.

Et pääse käynnistykseen. ja ei kyllä ole tarvettakaan, ellei jotain muuta ilmene. Kokoarviot ovat aina vain arvioita, niiden perusteella toki voidaan tehdä lisätutkimuksia, mutta suoraan ei kyllä pääse käynnistykseen ilman painavaa syytä.
Itse säikähdin esikoisesta, kun isoksi perätila-vauvaksi Tyksissä mainitsivat, passittivat sokerirasitukseen ja sain synnytystapa-arvioon ajan. Ja ihan normi vauva ja normi synnytys.
Kakkosesta olin aina välillä "nyt heti lähete tyksiin" ja välillä "katotaan ens kertaan". Olisin mielusti ottanut sen lähetteen ja toivonut parasta... siis käynnistystä :)
Mut normaali, ei-käynnistetty synnytys, tosin olin sisällä sairaalassa joskin en käynnistyksen vuoksi. Ja mulla oli sentään vauva, jonka sydänäänet aiheutti huolta ja alkava raskausmyrkytys (välillä oli, välillä ei... neuvolassa joka h-----n päivä ja joka päivä eri "diagnoosi"). Ei tippunut aikaa käynnistykseen ja ihan oikea ratkaisu oli. Joskin kivulias... :D

[QUOTE="sondersson";23982173]käynnistetty synnytys on yleensä paljon vaikeampi kuin luonnollinen. Vauvan koolla taas ei ole niinkään suurta merkitystä.[/QUOTE]

Mulla just toisin päin. Käynnistetty oli paaaljon helpompi. Mut ei-käynnistetty oli iso (4,5 kg), ja vaikka siksi epäiltiin, en käynnistykseen silti "päässyt", kun ei ollut ns. lääketieteellistä perustetta (vaikka menikin 2,5 viikkoa yli).