Kuinka helposti päädytään sektioon, jos eka synnytys on päättynyt kiireelliseen/hätäsektioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektio vai ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektio vai ei?

Vieras
Mulle tehtiin hätäsektio, vaikka papereissa lukeekin kiireellinen, koska sydänäänet romahti, kun lapsi alkoi laskeutua. Mitään varsinaista syytä epikriisissä ei ollut kuin että sydänäänet tipahti. Ja tilanne oli se, että ne sydänäänet oli ihan hyvät kun vauvaa työnnettiin hieman takaisin päin ja heti kun laskeutui takas, niin äänet romahti.
Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään iso vauva 3,5kg ja 51cm elikkä normaalikokoinen.

Nyt tehdään kyllä synnytystapa-arvio jossain vaiheessa ja mietinkin että kuinka herkästi ehdotetaan sektiota. En ole mikään alatiesynnytyksen puolesta puhuja, mulle on se ja sama miten se lapsi sieltä tulee. Esikoisen kohdalla mulla oli koko raskauden sellainen tunne, että sektiolla se sieltä tulee ja niinhän se tuli ja nyt on kyllä vähän sama tunne. Äidilleni on jouduttu tekemään sektion joka kerta, kun ei alakautta olisi mikään lapsi mahtunut ulos.

Mulle tehtiin kiireellinen sektio käynnistyksen päätteeksi sydänäänten romahtamisen vuoksi 3 vuotta sitten. Nyt mulla on rv 33 ja rv 36 tehdään lapsivesipunktio ja sen mukaan käynnistyspäätös (mulla on diabetes jonka vuoksi oon eritysseurannassa muutenkin...)
Lääkäreiden kanssa on ollut muutamaan kertaan puhetta synnytystavasta. Yhden sektion jälkeen saa koittaa alatiesynnytystä, mutta kahden sektion jälkeen ei enää.
Mullakin oli jo esikoisen aikaan sellainen tunne, että tuskinpa alakautta synnytän ja tämänkin raskauden aikaan on ollut ihan samanlaiset ajatukset... saa nähdä päätyykö tämäkin käynnistys jälleen sektioon. Synnytys käynnistetään kuitenkin niin aikaisessa vaiheessa, että kaikki on mahdollista.

Meillä esikoisella oli kasvotarjonta ja hänellä putosi sydänäänet aina supistusten aikana, helpotti kun nostettiin ylöspäin, mutta kiireelliseen sektioon jouduttiin. Kaikki kolme lasta on kuitenkin sen jälkeen syntyneet alateitse, sektiosta ei edes puhuttu. Mutta jos sinulla on ahdas lantio niin silloin varmaan alatiesynntys ei ole mahdollinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Meillä esikoisella oli kasvotarjonta ja hänellä putosi sydänäänet aina supistusten aikana, helpotti kun nostettiin ylöspäin, mutta kiireelliseen sektioon jouduttiin. Kaikki kolme lasta on kuitenkin sen jälkeen syntyneet alateitse, sektiosta ei edes puhuttu. Mutta jos sinulla on ahdas lantio niin silloin varmaan alatiesynntys ei ole mahdollinen.

Mulla tippu sydänäänet kun lapsi alkoi laskeutumaan. Poitsulla oli syntyessään todella kaunis pyöreä pää, kun ei se sinne kanavaan asti koskaan päässyt. Mulla on sellainen käsitys, ettei tuo edes koskaan varsinaisesti kiinnittynytkään kunnolla.

Mulle tehtiin myös hätäsectio, poika ei mahtunut ulos ym...synnytyksen jälkeen otettiin lantiosta kuvat ja todettiin että mulla on ahdas lantio.
Seuraavan lapsen synnytystapa-arviossa lääkäri sanoi ettei ole lukenut mun paperit läpi :headwall: teki nopean tutkimuksen ja sanoi ettei tarvitse sectiota :headwall: ensin inttäsin että mielellään sectio, ei suostunut, sitten sanoin että edellinen lääkäri sanoi että mulla on ahdas lantio ja että kuvissa näkyy. Sitten vasta lääkäri kävi läpi mun paperit ja sen jälkeen sanoi nolona että katsotaan nyt päivämäärä milloin tehdään sectio.
Eli ton perusteella sanoisin ettei ne niin helposti suostu sectioon, että pitää kyllä olla kunnollinen syy siihen.

Oisko voinu olla et esim napanuora on jäänyt jotenkin puristuksiin ekalla kertaa ku vauva laskeutunut ja siksi sydänäänet tippuneet. Vai oisko tarjonta ollut jotenkin "hankala". Tai sit jos sulla tosiaan on ahdas lantio niin varmaan tulee sektio toisellakin kertaa. Siinä synnytystapa arviossahan se selviää.

Yhteistyössä