Kuinka "helposti" pääsee sektioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmas lapsi haaveissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmas lapsi haaveissa

Vieras
Meillä on 2 lasta. Edellinen synnytys oli aivan hirveä. Varsinkin ponnistusvaihe. Sen ajatteleminenkin saa palan kurkkuun ja puistatuksen tunteen. Ja koko synnytyksestä toipuminen oli kamalaa.. oli tikkejä ja peräpukamat jne... iuuuu.
Haluaisin ehkä vielä kolmannen mutta en missään nimessä halua synnyttää enää alakautta.
Kuinka helposti pääsisin siis sectioon?
Onko kenelläkään kokemuksia? :)

Peräpukamat saat ihan ilmankin jos ne tullakseen.
Aika heikot perusteet sulla.Ja sittenhän ne tikit on mahassa,ja toipuminen vielä vaikeampaa.

Oliko toinen lapsi isompi kuin eka?
Voisikö olla käynnistys parempi vaihtoehto?
Ettei lapsi kasvaisi niin isoksi.

Mä sain pelkosektion. Se vaati pelkopolilla käymistä kolme kertaa, ja lukuisia käännytysyrityksiä. Ja ihan hyväkin, jos en olisi oikeasti sektiota halunnut, olisin varmasti päätynyt alatiesynnytykseen. Ainakin TAYSissa sanottiin, että ketään ei voida käytännöllisesti ottaen pakottaa alateitse synnyttämään, mutta ei sitä sektiota ihan sillain vaan saa, et "mä nyt vaan haluun sektion"... Sektiossa on isot riskit, itsekin sain vakavan haavainfektion josta kärsin 3kk. Silti sektio oli mulle oikea valinta, hetkeäkään en ole koskaan katunut, ja uudelleen sen valitsisin jos olisi pakko.

Minun jyrkkä mielipiteeni on: Jos alakautta ei halua synnyttää vaikka anatomiset ja fysiologiset edellytykset siihen olisi, ei enää lapsia. Sektio on vain oikeita erikoistapauksia varten.

T. Kolme lasta sektiolla saanut

Mä kans noita sun syitäs mietin, et ei oo todellista. Tulee niitä pukamia muutenkin ja tikkejä. Mulla 2 synnytystä takana, molemmista repeämiä ja tikkejä, toisesta pukamia, silti ei tulis mieleenkään noilla syillä alkaa vaatia sektiota. No, mä suostunkin sektioon vaan hätätapauksessa.

Oli toinen isompi kuin eka. Ponnistusvaihe oli jotain aivan hirveää. Semmonen tunne, että oikeasti halkeaa kahtia..
En missään nimessä haluaisi käynnistystä. Ajatus koko synnytyksestä oksettaa.
Ensimmäinen synnytys oli tosi helppo mutta toinen. Olin aivan järkyttynyt jälkeenpäinkin koko hommasta.

Kiitos gekkolisko! Ehkä vielä joskus meillä on se kolmas lapsi.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Peräpukamat saat ihan ilmankin jos ne tullakseen.
Aika heikot perusteet sulla.Ja sittenhän ne tikit on mahassa,ja toipuminen vielä vaikeampaa.

Oliko toinen lapsi isompi kuin eka?
Voisikö olla käynnistys parempi vaihtoehto?
Ettei lapsi kasvaisi niin isoksi.
Ei mun mielestä. Jos kerran ei uskalla ajatella kolmatta lasta synnytyksen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun jyrkkä mielipiteeni on: Jos alakautta ei halua synnyttää vaikka anatomiset ja fysiologiset edellytykset siihen olisi, ei enää lapsia. Sektio on vain oikeita erikoistapauksia varten.

No, onkohan sulla saumaa sanoa, jos et itse ole sellaista alatiesynnytystä kokenut, joka voisi aiheuttaa vakavat pelkotilat?

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

No, onkohan sulla saumaa sanoa, jos et itse ole sellaista alatiesynnytystä kokenut, joka voisi aiheuttaa vakavat pelkotilat?

Munkaan mielestä ei kannata tuoda esiin kovin JYRKKIÄ mielipiteitä asiasta, josta ei itsellä ole kokemusta. Jos ei ole elämää hallitsevaa synnytyspelkoa kokenut, ei voi sanoa, että synnytyspelko ei ole riittävä syy sektioon. Jokainen varmasti jännittää alatiesynnytystä, mutta sillon kun se on pelkoa joka hallitsee elämää niin yöllä kuin paivällä ja joka tilanteessa, eikä esim sen takia uskalla hankkiutua raskaaksi, niin silloin se on kyllä hyvä syy ainakin harkita sektiota. Ja sitten lääkärin kanssa yhdessä pohtia onko se sektio sitten paras ratkaisu.

älkää iniskö naiset. rahaa tiskiin niin sektio onnistuu. itse kun maksaa lääkärin ja muut kulut. joku on täällä osannut kertoakkin hinnoista ja käytännöstä, olisko sellaista tietävää nyt paikalla?
verorahoilla en maksais yhdellekkään tällaselle vinkujalle sektiota. kaikki ei ole elämässä kivaa. niille, joilla oikeasti on siihen syy tai tulee hätätilanne, suon veroeuroistani sektion mielelläni.
ja älkää sanoko, ettei ole varaa sektioon. sitten ei ole varaa koko lapsentekoon.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

Onko vaikeat repeämät ja lapsen olkaluun murtuma sekä hapenpuutteesta aiheutunut lievä kehitysviivästymä tarpeeksi kelvollisia syitä kommentointiin...? Näin mulla siis ekassa alatiesynnytysyrityksessä.

Minä olen esikoisen saanut sektiolla ja olen kyllä vahavsti sitä mieltä, etten enää sektiota halua.. Jos vaan mitenkään mahdollista, niin seuraava tulee alakautta.. Ja mulla oli suunnieltu sektioa, josta toivuin hyvin ja suht nopeesti, mutta henkisesti se ollu jotenki raskasta..

Alkuperäinen kirjoittaja olipa hyvä kommentti...:
Kiva kommentti, sinulla ei näköjään kokemusta vaikeasta synnytyksestä. P*skaa on kiva kaivaa sormilla ulos kun ei toimi suoli eikä sulkijalihas.

kenelle tää oli osoitettu?
jos mulle, niin sanoin että jos on oikea syy niin sektio ilman muuta. jos sulla räjähti perse noin synnytyksessä ettei enää toimikkaan niin ilman muuta soisin sulle sektion seuraavaksi mitään kyselemättä.

Mulla oli eka alateisynnytys ja kesti 3vrk+imukupilla ulosautto.
Alapää oli niin tuusannuskana että oikeesti hoitajat päivittelivät sitä ja puistattelivate että eivät ole moista nähneet.

Kakkosta aloin synnytttää alakautta, vaikka olin toivonut pelkosektioo.mut puhuttiin ympäri.
17h tein alateitse ja sitten kiireellinen sektio.

Kolmosen sain pelkosektiona pitkittyneen synnytystaipumuksen takia aika helpolla.

Nelosta en olisi saanut alkaa tehäkään alateitse kohdun repeämisen takia.

Sektioista on tosi kipeenä, mutta toipumiseni on ollut silti helpompaa kuin alatiesynnytyksestä, jonka jälkeen oli vaikea olla mitenkään päin.

Edelleen musta paras vaihtoehto on käynnistys jos toka lapsi oli suurempi kuin eka.
Luultavaa on että kolmas on isompi vielä...

Ja käynistyksiä tehdään juur siitä syystä että lapsi kasvaa liian suureksi jos on loppuun asti.Muista katsoa mitä syöt jos vielä raskaudut!!

Mulla lapset olleet aina pienempiä kuin eka.Ensimmäinen oli suurin!!
Mutta mä oon sitten pelännyt hullun lailla sektiota,sanonutkin että vasta kun oon taju kankaalla saatte puukolla muhun koskea.Tai jos vauvalla hätä.

Mutta olen hoitoalalla ja nähnyt mitä ns turhat sektiotkin tekevät...
MOnasti mennään ojasta allikkoon.

Minä en tunnu saavan sektiota ainakaan helposti vaikka ensimmäinen synnytys päättyi leikkaukseen ja nyt tästä tulevastakin synnytyksestä saan tapella kovasti koska meinaavat et pitää normaalisti synnyttää vaikka jäi kovat pelot aiemmasta synnytyksestä ja kaikkea muuta mikä pitäisi helpottaa leikkauspätöstä mutta aika näyttää et jos sais sen leikkauksen vaikka on siinäkin isot riskit.
Toivottavasti saisit leikkauksen ja kannattaa ainakin etukäteen keskustella neuvolassa asiasta.

Yhteistyössä