Kuinka itsenäinen 5 vuotiaasi on? päästäisitkö yökylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nanna

Vieras
Joku oli sitä mieltä että 5 vuotias voi mennä yökylään, ettei tarvi paljon hoitaa.
Meillä kyllä nukkumaanmeno on sellasista että en voisi ajatellaakaan päästää kaverin luo yökylään.
Hampaiden pesemisessäkin tarvii apua. Osaa kyllä mutta temppuilee.

Ystäväni sanoi että ei halua lähes 5 v lastansa tuoda meille leikkimään, koska lapsi on arka. Ei uskalla jättää meille. Lapset eivät ole aiemmin tosin leikkineet keskenään ja lapsi on myös minulle vieras.

Olenko epänormaali tai onko ystäväni jokin kriisitapaus kun meillä on tällaiset lapset?

Varmasti toiset 5vuotiaat voivat hyvin olla/tykkäävät olla läheisten luona yökylässä, toiset ei. Oma esikoiseni on 3.5v ja hän olisi kovin halukas jo menemään hyville ystävillemme (saman ikäinen lapsi) yökylään. Aiomme kevään aikana toteuttaa (ainakin kokeilla) yökyläilyä.

Kyllä meiän 5 -vuotias voisi ihan hyvin mennä kaverille yöksi. Suoriutuu iltatoimista ym. oikein hyvin ja varmasti kylässä vielä paremmin, kun äiti ei ole hoputtamassa :)

Riippuu aivan kaveriperheestä ja paikasta minne oman viisi vuotiaan päästän yöksi. Ja on aika paljon ollu kavereilla ja saman ikäsiä meillä. Ei mitään ongelmia ole ollu.

Meidän 5-vuotias on ollut kummeillaan yökylässä. Heillä samanikäisiä lapsia. Asuvat lähellä, niin olisin hakenut kotiin, jos olisi ikävä tullut. Kaikki sujui hyvin ja omatoimisesti, kun ei ollut äitiä paikalla.

En päästäisi yökylään. Lapsi on leikkinyt 5 v. täytettyään lähinaapuriston lapsien kanssa itsenäisesti (ilman minua) sekä pihalla että välillä sisällä naapurissa. Asumme omakotitaloalueella.

Tyttö on ollut 5-vuotiaana kovastikin yökylässä ja aina on hyvin mennyt. On kyllä reipas ja osaavainen likka muutenkin ja suoriutuu esim. iltapuuhista paremmin (=nopeammin ja huolellisemmin) kuin kotona :D Mut lapsia on erilaisia ja ton ikäseltä voi itseltäänkin vähän kysäistä että haluaako yökyläillä vielä..

kyllä meillä 5,5v on ollu niin kummillaan yötä missä on vuoden vanhepi poika ja on ollu toisella kummilla yötä kans. hyvin on pärjänny ja osaa pestä hampaansa itse ja osaa muuteenkin toimittaa iltatoimet itsenäisesti, tosin kylässä varmasti sujuu 10x paremmin ku kotona, sen verran vieraskoree likka on:D

kaverilleen jos haluaa mennä niin kyllä saa mennä

Kyllä meilläkin poika on jo pitkän aikaa yökyläillyt kavereiden luona ja he meillä. Oikeastaan ihan pienestä asti,
tosin vain muutamassa tutussa perheessä, jonka vanhempien kanssa ollaan toistemme lapsia hoidettu puolin ja toisin.

Kaikki on sujunut aina kaverin kanssa vielä paljon mukavammin kuin yksinään kotona.

onko ystäväsi lapsi päiväkodissa? nimittäin (turvallinen) totuttaminen muihin lapsiin olisi kyllä paikallaan, sillä jollei nyt juuri ole alkuvuodesta täyttänyt, niin syksyllä on edessä eskari ja sitä seuraavana syksynä sitten jo koulu.
oma 5-vuotiaani leikkii itsenäisesti kavereiden kanssa pihalla ja sisällä, menee hakemaan kavereita itse ja nämä häntä. asumme pihapiirissä, jossa on paljon samanikäisiä eikä vaarallista liikennettä.
yökylään olisi itse menossa kaverille, mutta olen kyllä vielä toppuutellut, tosin olisin valmis kokeilemaan, että menisi yökylään ja hakisin kotiin, jollei sujuisi. tunnen lapsen pihakavereiden vanhemmat. olen kuullut tutuilta, että aika usein alle kouluikäisten kaveriyökylässä käy niin, että koti-ikävä iskee.

Meidän 5v poika on ollut yökylässä kaverillaan, itse tahtoi mennä. On hyvin omatoiminen tapaus, eli suoriutuu esim. kaikista pesuista, vessajutuista, vaatteiden vaihdosta jne. tarvittaessa itsenäisesti.

En mä vielä kaverille päästä yökylään, mummilassa ja tätinsä luona on kyllä ollut jo parivuotiaasta saakka. Ehkä ensi vuonna voisi ajatella jo kaveriyöpymistäkin.

kyllä mun mielestä 5v voi mennä yökylään, paikkaan jossa hänestä pidetään huolta =) tarkoittaa lähinnä sitä, että ruokaa tarjotaan, touhutaan jotain kivaa, siellä on seuraa, ja hampaiden pesussa avustetaan =) meidän 5v suoriutuu kyllä vaatteista, vessakäynneistä ja ruokailusta ja nukkumisesta ja nukahtamisesta ihan itsenäisesti!

No mä voisin kuvitella jättäväni 3,5 vuotiaan parhaan ystäväni luokse yökylään jolla on saman ikäinen lapsi.

Mut joo riipuu lapsesta. Mulla oli pienenä (n.8v) kaveri jonka äitini vei yöllä kotiin kaksikin kertaa kun ei uskaltanutkaan olla. Minä taas olen luuhannut yökylässä naapurustossa ja muut meillä.

En päästäis vielä tuota meidän 6vuotiastakaan yksin kaverilleen yökylään. Tietetenkin riippuu ihan perheestä mihin menis. Todella tuttuun paikkaan päästäisin ja jos tiedän että siellä myös huolehditaan iltarutíineista yms Ja tuo tyttö ei kyllä joka paikkaan yöksi edes halua, ei oo tähän päivään mennessä pyytänyt edes päästä kaverille yöksi.
Päiväs aikaan on ollut montakin tuntia kavereillaan kylässä. Yökylässä on ollut mummolla ja tätillään.

Minä olin se joka sanoi ettei tarvi hoitaa. Tarkoitin sillä sitä, että minusta 5- vuotias ei tarvitse sillä lailla hoitoa, että aikuisen pitäisi olla koko ajan läsnä esim. syöttämäss, harjaamassa hampaat, auttamassa pukemisessa ja riisumisessa ynnä muussa vastaavassa, vaan että riittää kun vanhempi on paikalla ja varmistaa ettää että tarvittavat toiminnot tapahtuu.

Päästän oman 2- vuotiaani yökylään yhdelle ystävälleen jonka perheen kanssa olemme olleet yli kymmenen vuotta ystäviä ja lisäksi myös toisille isovanhemmille. Yökylässä ei meillä ole ollut kuin tämä samainen ystävä enkä kyllä äkkiseltään kovin montaa lasta keksi joita ottaisin meille yöksi. Tuntemattomaan paikkaan en 5- vuotiastakaan päästäisi, vaan vanhempien pitää olla tuttuja ennestään ja sama juttu meille otettavien lasten suhteen.

Mä luulen, että meidän 5v pitäis joka tapaukses hakea kotiin viimeistään kun tulee nukkumaanmenoaika. Mitä se on ollu yksin kaverilla kylässä niin muutama tunti ollu maksimi, sit halunnu kotiin.

Mä en osaa sanoa mikä on normaalia ja mikä ei, mutta osaan omista lapsista sanoa, että viisivuotiaani ois pärjännyt jo paljon aiemmin yökylässä, siis nyt on käynyt mm. kaveriperheissä, kummilla jne. koska on hyvin omatoiminen, osaa peseytyä ja pestä hampaat, pukeutua, menee nätisti nukkumaan, on reipas eikä ujostele tai temppuilekaan.
Mutta hänen isompaa sisarustaan en olis vielä viisivuotiaana laskenut, koska ei halunnut mennä edes läheisen mummunsa luokse yöksi ja oli paljon arempi ja varmasti olis ikävöinyt kovasti. Lapsesta riippuu siis kovasti milloin olis kypsä.

Yhteistyössä