Kuinka jaksaa ja selvitä poikkeuksellisen huomionkipeän lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Sattuuko kenelläkään olemaan tällaista lasta?

Huomiota ollaan hakemassa koko ajan. Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla. Keskustelu jonkun muun kanssa/ puhelimeen puhuminen esim. on yhtä helvettiä. Jos ei tule huomiota, niin sitten alkaa kaikenmaailman häiriköinti. Ihan toista luokkaa kuin sisaruksensa, joten kasvatuksestakaan tuskin voi olla kyse.

Se on vaan niin, että kun on työt, kotityöt, muut lapset ym. hoidettavana, niin sitä huomiota ei vaan voi ja jaksa koko ajan antaa. Ja se sitten näkyy ja kuuluu ja pinna kiristyy kaikilla entisestään.

Mitä helkkaria tuollaisen lapsen kanssa tekee?

[QUOTE="aamuvirkku";26521064]minkäköhän ikäisestä kyse? meidän 1v ainakin koko ajan pahanteossa, ihan sama mitä koitan tehdä. mut johtunee vaan iästä.[/QUOTE]

Meillä kyseessä hieman vanhempi yksilö, 4-vuotias. Ja tuon ikäiseltä kun löytyy jo jonkin verran sitä älliäkin, niin ärsytys on monin kertainen..

Kuulostaa mun esikoiselta, nyt kohta 8vuotiaana tuo on hiukan lieventynyt, osaa jo antaa mun puhua puhelimessa, viimeistään sillä että sanon olevani puhelimessa.

Mutta sinne lähes 6vuotiaaksi asti oli tollasta. Jollain sitä vaan jaksoi,eipä ollut vaihtoehtojakaan.

Joku ehdotti jäähyy, juu voi toimii jos on nori lapsi kyseessä, mut meidän adhd lapsi(tuolloin vielä ilman tutkimuksia ja dg) hän meni ihan yli jäähyistä. Yksinkertaisesti niistä ei ollut mitään muuta kuin harmia.

Tuota jäähy-systeemiä olen miettinyt, että miten toimii. Meillä kun on kokeiltu jäähyä, tulee pois koko ajan. Nuorempana kokeiltiin pidemmänkin aikaa, mutta sitten jäi, kun palailin töihin. Ei ole nimittäin mahdollista pyhittää 1-2 h tuohon jäähy touhuun, kun on muutkin lapset kaitsettavana ja kotihommat hoidettavana. Sen lisäksi, että on huomionkipeä, on helkkarin kovapäinen yksilö.

Täältä löytyy myös hyvin hyvin huomionkipeä ja kovapäinen lapsi. On myös 4 vee. Olen ajatellut, että lapsi ehkä ja toivottavasti oppii, että maailmassa on muitakin kuin hän, kunhan vain ikää tulee lisää. Siihen saakka on vain kestettävä hänen jatkuvaa oikuttelua. Siihen ei mitkään jäähyyt, sanktiot tai kiinnipidot auta. (Kokeiltu on). Ainoastaan keskustelemalla oikeasta ja väärästä tavasta saada huomiota, voi olla tulevaisuudessa apua. Vielä hän on liian pieni ymmärtämään. Hän vain tuntee epämiellyttävän tunteen (joka johtuu siitä, ettei saa omasta mielestään tarpeeksi huomiota), eikä pysty käsittelemään tunnetta ja se näkyy ulospäin kaikella mahdollisella kurjalla tavalla.
Tsemppiä sulle. Pakko luottaa, että joskus helpotta :)

Itselläni keväällä 4vuotta täyttävä aivan mahdottoman huomionkipeä tapaus. Normaali elämä on lähes mahdotonta tämän takia :( Aun lapsen kanssa kahdestaan ja lapsi on ainoa mutta silti. Jos meille tulee vieraita ne eivät kauvaa meillä viihdy ja olenkin saanut huomata että vieraita ei juurikaan enää näy. Lapsi ei esim. leiki toisten lasten kanssa jos tulee käymään vaan roikkuu koko ajan äitissä kiinni hokemassa kuinka tykkää ym. jos satun sanomaan että odota hetki äitillä on juttu kesken aikuisen kanssa, lapsi saattaa tähänkin jo reagoida voimakkaalla ihottumalla. Nyt olen muutaman kerran ottanut meille kavereita yökylään mutta en enään. Yökaudet huutaa panttaa kakkaa ja valittaa kuinka kakkaaminen sattuu, siitä kun saa huomiota. Kun en huomioi kakkahommaa ollenkaan, menee itsekseen vessaan ja kakkaa ilman itkua. Nukkuminen muutenkin on yhtätuskaa, nukkuu nimittäin vain ja ainoastaan jos on ihan kiinni minussa, kun lapsi nukahtaa ja nousen itse pystyyn niin lapsi herää myös. Olen niin väsynyt tähän että en tiedä mitä tehdä. Aina on lapsi saanut huomiota todella paljon että siitä ei ole kiinni etteikö oltas huomioitu mutta rajansa kaikella

..pahasti korvaan, ettei ole aikaa 1-2h jäähyilyyn. Sitä pitää olla - muut lapset vaikka isin huomaan. Miten luulet pärjääväsi 15v kanssa kun jaksaminen 4v kanssa on kortilla? Varmaan helpottaa, jepjep.. T:Kolmen villin pojan äiti

Yhteistyössä