Kuinka kauan 8 v voi olla yksin kotona koulun jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kookoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kookoo"

Vieras
´Lähinnä mietin, onko jotain suositusta asiasta, sillä exän kanssa taistellaan nyt siitä, tarvitseeko 8 v koulun iltapäivätoimintaa vai ei. Tytölle tulisi useita päiviä noin 2-4,5 h yksin ja itse olen sitä mieltä, että se on vähän liikaa. Jokunen parin tunnin päivä menisi, mutta monta ,5 tunnin päivää ei. Mies on sitä mieltä, että maksetaan turhasta. Toisaalta tämä sama mies jätti 4 lasta keskenään yksin kotiin (5-12 vuotiaat) kun lähti itse 400 metrin päähän naapuriin ryyppäämään. Eikä ottanut edes puhelinta mukaan. Ja minä olen se hysteerinen äiti :(

Viime vuonna meidän tokaluokkalainen ei halunnut mennä IP-kerhoon koska siellä oli liian kova häly kaiken aikaa. Niinpä tuli sitten itsekseen kotiin. Pisimmät yksinolot oli 4.5 tunnin luokkaa kun koulu loppui perjantaisin jo puolilta päivin eikä ikinä ollut mitään ongelmia. Toki riippuu hurjan paljon lapsen luonteesta voiko jättää itsekseen vai ei mutta eipä monessa paikassa tokaluokkalaisille edes riitä IP-paikkoja.

Riippuu kyllä hurjasti itse lapsesta, miten hän suhtautuu yksinolemiseen ja pärjäämiseen. Pari tuntia on ihan ok, mutta 4-5 tuntia koulupäivän jälkeen yksin - ehei, tuo on jo aivan liikaa noin pienelle. Monikaan ei oikeasti käsitä, että vaikka se lapsi vaikuttaisikin reippaalta ja hyvinkin itsenäiseltä, niin hän kuormittaa monta tuntia yksin ollessaan omia henkisiä voimavarojaan suuresti. Ja koska lapsi luontaisesti on sellainen, että ei halua aivan herkästi kuitenkaan huolestuttaa vanhempaansa - varsinkin kun tuon ikäinen tietää jo, mitä aikuiseltakin työelämässä vaaditaan (lapsi ei ole tyhmä) - niin ei välttämättä edes sanokaan, että yksinolo on rankkaa vaan peittää sen reippautensa alle.

Pari tuntia siis on ok - ja sekin lapsikohtaisesti eli suurta kuuntelemista asian kanssa - mutta neljä tuntia tai sitä enemmän - se on jo lapsen kiusaamista. Kahdeksan vuotias on vielä pieni.

Minun ensi vkolla 8 vuotta täyttävä poikani on ollut muutaman kerran yksin kotona 1-2h, ihan hyvin pärjää mutta soittelee kyllä jo sen jälkeen vanhempia kotiin. Eli tuossa menee meillä se raja.

Sillä ip maksulla saa myös välipalan, käskepä eksän laskea paljonko kuussa menee lapsen välipaloihin rahaa jo pelkästään, kun syö sen kotona. Meillä ei ainakaan syödä niitä leipää ja maitoa vaan kaikki hyvät kaivetaan esiin.

Olen samoilla linjoilla FreezeCatin kanssa. En ymmärrä joidenkin aikuisten tarvetta itsenäistää lasta mahdollisimman aikaisin. Jos lapsi itse haluaa ja on siihen valmis, voi silloinkin miettiä haluaako se todella olla monta tuntia yksin ja miksi, vai voisiko ongelma olla vaikka siinä ip-kerhossa... lasten yksinolojen harjoittelussa ei tule unohtaa sitäkään, että lapsella on oltava valmiudet toimia hätätilanteessa, kuten tulipalon sattuessa, yksin. Vaikka sitä kuinka harjoittelee, tosipaikan tullen 8 vuotias on vielä hyvin pieni ja avuton toimimaan.

Onhan myös niin, että vaikka lapsi sanoo pärjäävänsä, niin en usko että 8 v vielä tajuaa, kuinka pitkä aika se 4 h loppujen lopuksi on, kun ei sitä vielä ole yksin ollut...

Miksi luulet että sitä iltapäivätoimintaa järjestetään? No, juuri siksi että tuon ikäinen ei ole vielä tarpeeksi kypsä olemaan yksin tuntikausia. Vaikka olisi kuinka "reipas" lapsi, 4 tuntia on aivan liikaa. Käytä nyt järkeäsi, ja mieti kumpi on parempi; pieni lapsi yksin kotona tuntikausia(mitäköhän ihmettä tekemistä lapsi keksii?), vai järjestetty toiminta tuonikäisella( ulkoilua yms tekemistä samanikäisten kaverien kanssa ja välipala!!) Järki käteen siellä kotona, ja terveisiä sille isälle että ei ole kovin hyvä vanhempi, ainakaan tuon sinun kertomasi suhteen!

Riippuu kyllä hurjasti itse lapsesta, miten hän suhtautuu yksinolemiseen ja pärjäämiseen. Pari tuntia on ihan ok, mutta 4-5 tuntia koulupäivän jälkeen yksin - ehei, tuo on jo aivan liikaa noin pienelle. Monikaan ei oikeasti käsitä, että vaikka se lapsi vaikuttaisikin reippaalta ja hyvinkin itsenäiseltä, niin hän kuormittaa monta tuntia yksin ollessaan omia henkisiä voimavarojaan suuresti. Ja koska lapsi luontaisesti on sellainen, että ei halua aivan herkästi kuitenkaan huolestuttaa vanhempaansa - varsinkin kun tuon ikäinen tietää jo, mitä aikuiseltakin työelämässä vaaditaan (lapsi ei ole tyhmä) - niin ei välttämättä edes sanokaan, että yksinolo on rankkaa vaan peittää sen reippautensa alle.

Pari tuntia siis on ok - ja sekin lapsikohtaisesti eli suurta kuuntelemista asian kanssa - mutta neljä tuntia tai sitä enemmän - se on jo lapsen kiusaamista. Kahdeksan vuotias on vielä pieni.
Joka kunnassa ei 2.luokkalaiset enää saa iltispaikkaa vaikka kuinka tarvetta olisi. :(

Me ilmoitettiin 8-vuotias iltapäiväkerhoon, mutta parin kuukauden kuluttua kävi sitten ilmi, ettei hän siellä ollut muutamaa kertaa enempää ollut. Ei tykännyt mennä, iltiksessä kuulemma ei tehty mitään, odotettiin vain koska saa lähteä kotiin. Tykkäsi olla kotona itsekseen, ja olikin jo tokaluokan aikana koulujen lomilla, kun vanhemmat oli töissä, 8 tuntiakin itsekseen. Evästä oli jääkaapissa.

[QUOTE="vierastus";30201759]Joka kunnassa ei 2.luokkalaiset enää saa iltispaikkaa vaikka kuinka tarvetta olisi. :([/QUOTE]

Ei meillä ainakaan saa.Eikä kaikki pysty sumplaamaan yksinoloaikaa pariin tuntiin.Minulla on kiinteä työaika ja en yksinkertaisesti pysty taloudellisista syistä lyhentämään sitä.Eikä työttömyys ole vaihtoehto...

Meillä 8-v poika joutuu olemaan yksin kotona koulun jälkeen. Iltapäiväkerhoon ei päässyt. Koulu loppuu 12-13 aikoihin joka päivä. Sukulaiset asuvat 280km päässä. Ei ole muuta mahdollisuutta, joten yksin on vaan oltava.

Meidän tokaluokkalainen ei halunnut mennä ilttiin enkä sinne sitten pakottanut. Meillä on tosin 2 lasta, että 8 v ei tarvitse olla yksin 3 h kauempaa. Lisäksi tässä on naapureita ja kavereita ympärillä.

[QUOTE="vierastus";30201759]Joka kunnassa ei 2.luokkalaiset enää saa iltispaikkaa vaikka kuinka tarvetta olisi. :([/QUOTE]

Joo, ei ole ei - ja se on kyllä harmillista. Säästäminen siinä kohdassa on väärin.

Toki, kuten on tullutkin jo selville, yksin kotona pärjääminen niin riippuu siitä lapsesta. Ja lähellä olevasta muusta tukijoukosta. Saatavilla kun pitää olla mahdollisesti ns. kättä pitempää, mikäli tapahtuu jotain sellaista, missä lapsi kokee turvattomuutta.

Tuosta koululaisen yksinolemisesta ja sen vaikutuksesta mm. myöhempään kehitykseen sekä elämänkaareen on viime aikoina tehty aika kattavia tutkimuksia. On mm. todettu että -70- 80- luvun "pakko nyt vain yksin pärjätä lapset"- joukosta on aika kattavasti hoidettavina masennuksen tai muun mielensairauden takia. Koululaisen yksinolosta on mm. tuossa gradu työssä selvitystä https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream...10/URN:NBN:fi:jyu-201309082261.pdf?sequence=1

Mutta - nämä ovat niitä asioita, joita jokainen perhe ja vanhempi joutuu ajallansa miettimään ja sumplimaan. Aina ei vain käy kuten tahtoisi, ja silloin sitä totta kai toivoo vain että pieni koululainen on tarpeeksi kypsä ja vahva sietämään suurta vastuunkantoa. Luonnollisesti sitten kun koko perhe on päivän jälkeen kasassa, korostuu se yhdessä olo ja rauhallinen elo - että koululainen pääsee tankkaamaan läheisyyttä seuraavaa päivää varten.

Päivä kerrallaan sitä on vain mentävä.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Meillä oli 8v kevään (tammikuussa syntynyt) ekalla ollessaan ip- kerhossa. Paikka olisi ollut seuraavanakin syksynä, muttei suostunut enää menemään... ihan mukavasti pärjäili sen pari tuntia koulun jälkeen, joskus oli kaverikin meillä. Jätimme välipalaa. Uskon, että pärjääminen on tässä(kin) asiassa ihan lapsikohtaista. Itse en viitsinyt sitten iipeehen pakottaa.

semmonen mamma joka on lasten kans kotona on luonnollisestikkin sitä mieltä, että on aivan pöyristyttävää että lapsi joutuu olemaan yksin kotona

riippumatta lapsen iästä

Miksi täällä jankataan, että joka kunnassa ei ip-mahdollisuutta ole...?? Ap:lla se on, ja hän miettii käytääkö sen vai ei. Pysykää aiheessa älkääkä jankatko että meillä on niin ja näin blaah blaah blaah...

semmonen mamma joka on lasten kans kotona on luonnollisestikkin sitä mieltä, että on aivan pöyristyttävää että lapsi joutuu olemaan yksin kotona

riippumatta lapsen iästä

...niin..onhan toki niitä viittäkymmentä lähenteleviä lapsukaisiakin, jotka ovat onnessansa äitimuoreen kanssa kotisillaan :xmas:

Mutta tässä keskustelussa ei nyt sen ikäisistä lapsista ollut kyse.

Yhteistyössä