Kuinka kauan imetyksen lopetuksesta kestää paluu "normaaliksi"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lotta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lotta"

Vieras
Vauva on 11kk. Olen lopettelemassa imetystä. Eilen enää imetin illalla.

Olen kärsinyt kovista selkäkivuista ja lääkärin mukaan imetyksen lopetuksen jälkeen tilanne normalisoituu. Syyksi kipuihin on arveltu raskauden ja imetyksen ylläpitämä nivelten löystyminen. Lääkäri ei osannut arvioida, kauanko palautuminen kestää. Kuulisinkin mielelläni teiltä, koska viimeisen imetyskerran jälkeen koit olosi samaksi kuin ennen raskautta?

En ole vielä palautunut "normaaliksi" ekan imetyksen lopettamisen jälkeen, on aina kerinneet tulla yhdet tai kahdet menkat ( kerran kolmet) ja sitten olenkin ollut taas raskaana. Mutta mulla ei siis kolme kuukauttakaan ole riittänyt olon tavalliseksi tulemiseksi. Tosin on tässä vuosiakin kertynyt lisää ja selkävaivoihin mulla ainakin on vaikuttanut myös muut asiat, kuin imettäminen ( esim. lasten kanniskelu, huono imetysasento, nukkuminen vauvan vieressä ym).

En ole vieläkään palautunut ja lapsi täyttää kohta 4v :D
Imetin 2v8kk ja lihoin silloin aivan mielettömästi. Nyt olen saanut itseni normaalipainon ylärajaan mutta olin ennen hoikka ihminen ja haluan takaisin siihen tilaan. Kuntoilen ja jumppaan paljon, ja olo kohenee kokoajan. Nivelten, myös selän, kunto on kohentunut liikunnan myötä kokoajan.

Joten vastaukseksi kysymykseesi: minusta ei ole raskauden ja imetyksen jälkeen enää tullut samaa ihmistä ollenkaan mutta kovalla työllä oletan pääseväni vielä kohtuulliseen kuntoon :D

Mutt hei, mehän ollaan niin erilaisia!

Käy "niksauttajalla". Molempien raskauksien jälkeen yksi kerta taitavalla fysioterapeutilla joka taisi tämän paikkojen kohdilleen niksauttamisen taidon ja pystyin taas hengittämään.
Itse rinnat palautuivat kauniiksi kahden vuoden jälkeen.

Hormoonipölly laskeutuu aika pian. Muutamas viikossa. Rinnat palautu vuodessa. ja on yhtä kiinteät kuin ennen raskautta, ehkä pari senttiä alempana. Häpyluun liitos ei ole palautunut laisinkaannormaaliksi, kipeytyy helposti liikkuessa ja jomottaa paljon esim ennen menkkoja. Mut tosiaan se hormooni tasoittuu varmasti paris viikos.

Yhteistyössä