Kuinka kauan mä nyt tuota ukkovarvasta "seuraan"?

Tyyris Tyllerö

Aktiivinen jäsen
05.12.2005
5 944
1
36
Kun tk:ssa oltiin taas sitä mieltä, että seurataan :/ On siis ollut pahasti tulehtunut tuosta ulkosyrjältä kynnen vierestä. Liekö sit kyseessä kynsivallintulehdus, en tiiä kun ei nimeä oo kerrottu. Lääkekuurin popsin jo (Kefexin 750mg) ja loppui lauantaina. Sunnuntai-iltana alkoi tuntua ihan pientä jomotusta ja sellaista sameaa nestettä tursuu kynnen vierestä puristettaessa, liekö mätää? Ja nyt sit teen edelleen niitä jalkakylpyjä. Lisäks oon voidellu 2krt päivässä Betadine-voiteella.

Onko kellään ollut samaa vaivaa ja millä pääsit eroon? Mulle väläyteltiin kynnenpoistoa, mutta mieluummin vielä kokeilisin muita keinoja, vaikka toista lääkekuuriakin. Kypsyttää, kun ei voi lähteä lenkille eikä vesijumppaan, ettei ärsyynny enempää.

onko sulla kynsi kasvanut hieman sisään ja tulehtuu sen takia ?
Jos näin niin varaa aika jalkahoitajalle joka laittaa sellaisen kumpparin sinne joka nostaa sen kynnen hieman ylös ja siten se tulehduskierre normisti loppuu.
Mulla on jouduttu tekemään molempiin ukkovarpaisiin leikkaukset kun oli kynnet kasvaneet niin pahasti lihan sisään ja tulehdukset oli pahoja. Poistoista jäi muistoiksi extra-kynnenpalat...eli mulla on 12 varpaankynttä :) Ei katsos tk-lääkäri poistanut koko kynttä vaan jätti vahingossa poistetusta osasta juurta paikalleen.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
onko sulla kynsi kasvanut hieman sisään ja tulehtuu sen takia ?
Jos näin niin varaa aika jalkahoitajalle joka laittaa sellaisen kumpparin sinne joka nostaa sen kynnen hieman ylös ja siten se tulehduskierre normisti loppuu.
Mulla on jouduttu tekemään molempiin ukkovarpaisiin leikkaukset kun oli kynnet kasvaneet niin pahasti lihan sisään ja tulehdukset oli pahoja. Poistoista jäi muistoiksi extra-kynnenpalat...eli mulla on 12 varpaankynttä :) Ei katsos tk-lääkäri poistanut koko kynttä vaan jätti vahingossa poistetusta osasta juurta paikalleen.

Aijaa :o Kiva virhe. Mulla puhuttiin joko koko kynnen poistamisesta tai sit niin, että otetaan vaan puoli kynttä pystysuunnassa. Mitenkähän tuossa kynsi kasvais takas?

ei se kynsi kasva siihen takaisin jollei sinne vahingossa pääse jäämään jotain pientä juuren palasta...eli mulla on toisessa ukkovarpaassa kapeampi kynsi kuin normi ja sitten siinä vieressä kasvaa sellainen hassu pieni kynnenpala...jonka voisin mennä poistaa mutta en mene sillä se puudutuspiikki sattui niin perskuleen paljon...

minulla usein tuollain ja nyt tyttärellä myös (alle 2v)
johtuu siitä kun kynnet leikkaa niin se uusi kynsi pääsee kasvaa sinne ihon alle jossa se rupeaa mätimään. ainut keino auttaa on se että lääkärissä leikkaavat nuo kynnet sillain että se ei sinne alle pääse kääntyy

Alkuperäinen kirjoittaja satu86:
johtuu siitä kun kynnet leikkaa niin se uusi kynsi pääsee kasvaa sinne ihon alle jossa se rupeaa mätimään. ainut keino auttaa on se että lääkärissä leikkaavat nuo kynnet sillain että se ei sinne alle pääse kääntyy

Mulla kyl on tosi lyhkäset kynnet varpaissa, että johtuisko siitä sit? Mutta jos ne kasvaa pidemmiks, ne yleensä lohkeaa/repeää itekseen ja silloin ne vasta kipeet onkin...

eli varpaankynsiä ei sais leikata sillain pyöristetysti ja kovin lyhkäiseksi...tai näin mulle sanottiin. Ja ainoa kunnon toimenpide on se leikkaus jossa se kynsi leikataan lopullisesti pois. Toki se jalkahoitajan kumpparihoito kannattaa kokeilla ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:

Mulla kyl on tosi lyhkäset kynnet varpaissa, että johtuisko siitä sit? Mutta jos ne kasvaa pidemmiks, ne yleensä lohkeaa/repeää itekseen ja silloin ne vasta kipeet onkin...

voi johtua varmaan, mut kannattaisi käydä leikkauttaa se auttaa. itse en ole viel leikkauttanu ku vähään aikaan ei ole ollut. sisko kävi ja sen jälkeen ei ole tulehtunut ollenkaan. tyttärelläkin tosi pahan näköinen varvas kun kunnon mätäpaise kynnen vieressä :/ ja aristaa sitä

Jos tulehdus ei selvästi leviä tai pahene, niin en sinuna hätäilisi, saati mitään kynttä antaisi poistaa!!
Minulla on tulehtunut monta kertaa ja parantunut aina itsekseen. Mätääkin on tullut, olen sen aina puristanut pois ja puhdistanut ahkerasti. Kengät eivät saa puristaa ollenkaan, se kannattaa ottaa huomioon!

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1 harmaana:

eli varpaankynsiä ei sais leikata sillain pyöristetysti ja kovin lyhkäiseksi...tai näin mulle sanottiin. Ja ainoa kunnon toimenpide on se leikkaus jossa se kynsi leikataan lopullisesti pois. Toki se jalkahoitajan kumpparihoito kannattaa kokeilla ensin.

niin just. ei sais leikata tuonne sivuun asti. pitäis just jättää sillain ettei pääsis kasvaa sisään :(

voi johtua varmaan, mut kannattaisi käydä leikkauttaa se auttaa. itse en ole viel leikkauttanu ku vähään aikaan ei ole ollut. sisko kävi ja sen jälkeen ei ole tulehtunut ollenkaan. tyttärelläkin tosi pahan näköinen varvas kun kunnon mätäpaise kynnen vieressä :/ ja aristaa sitä

Mut ku mua jotenki ällöttää ajatus, että koko kynsi revitään juurineen :x Mahtaa olla pitkään kipee eikä kenkääkään paljon taida jalkaan saada... Ja mun pitää kumminki päivittäin kuljetella lapset tarhaan ja pois jalkapelillä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Jos tulehdus ei selvästi leviä tai pahene, niin en sinuna hätäilisi, saati mitään kynttä antaisi poistaa!!
Minulla on tulehtunut monta kertaa ja parantunut aina itsekseen. Mätääkin on tullut, olen sen aina puristanut pois ja puhdistanut ahkerasti. Kengät eivät saa puristaa ollenkaan, se kannattaa ottaa huomioon!

ei ne täällä koko kynttä poista vaan tuosta sivusta vain ottaa vähän pois

Mut ku mua jotenki ällöttää ajatus, että koko kynsi revitään juurineen :x Mahtaa olla pitkään kipee eikä kenkääkään paljon taida jalkaan saada... Ja mun pitää kumminki päivittäin kuljetella lapset tarhaan ja pois jalkapelillä.

ottaa vain vähän sivusta pois, ei kokonaan

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:

Juu kengät ei purista. Mä joudun ostaa kengät aina vasemman jalan mukaan, kun se on isompi ja tää tulehdus on oikeassa. Voiks tää tosiaan mennä vielä itellään ohi kun lääkekuurikaan ei sitä kokonaan parantanu?

Minäkin vielä haluaisin muistuttaa,että ei oikeesti kannata leikata niitä varpaankynsiä liian lyhyiksi!!Eikä varsinkaan kannata leikata kynnen kulmia pyöreiksi.Kynnen tulisi olla suunnilleen muutaman millin pidempi kuin varvas.Joillakin on synnynnäisesti sen mallinen kynsi,että helpommin kasvaa sisään ihoon.Jalkahoitajat voivat usein auttaa kunhan ajoissa hakeutuu jalkahoitoon apua saamaan.Myös kengillä on suuri merkitys näissä(kin) asioissa.Monenlaisia varpaita on tullut työnpuolesta nähtyä ja hoideltua! :)

Minäkin vielä haluaisin muistuttaa,että ei oikeesti kannata leikata niitä varpaankynsiä liian lyhyiksi!!Eikä varsinkaan kannata leikata kynnen kulmia pyöreiksi.Kynnen tulisi olla suunnilleen muutaman millin pidempi kuin varvas.Joillakin on synnynnäisesti sen mallinen kynsi,että helpommin kasvaa sisään ihoon.Jalkahoitajat voivat usein auttaa kunhan ajoissa hakeutuu jalkahoitoon apua saamaan.Myös kengillä on suuri merkitys näissä(kin) asioissa.Monenlaisia varpaita on tullut työnpuolesta nähtyä ja hoideltua! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kimurantti:

Mulla on luonnostaan sellaiset kynnet varpaissa, että jos ne olis muutaman millin pidemmät kuin varvas, niissä olis sitä ns. leikattavaa osaa toista senttiä. Tämän tulehtuneen jalan pikkuvarpaan kynsikin renkkaa ajoittain. Ei tulehdu, mutta kynsi vaan irtoaa omia aikojaan 2-3 krt vuodessa ilman, että mikään siihen osuu tms.

Ei helevata, alkaa kypsyttää tosissaan. Vähän on varvas taas turvoksis,aristaa/jomottaa ja punoittaa. Nahkojen kuoriutuminen jatkuu vaan ja suurimmasta osasta varvasta on jo poissa. Millähän verukkeella ne suostus ottaa tän viikon nimissä tk:lla vastaan ja katsois tuota. Eilen sanoivat, että tarkkaillaan ja tarkkaillaan, ota jalkakylpyjä ja oo ilman sukkaa. En mä koko päivää voi olla jalka vadissa ja ilman sukkaa.

Ja sori kun jankkaan ja valitan asiasta, mutta V*TUTTAA niin kauheesti.

Multa leikattiin parisen vuotta sitten kummankin isovarpaan kynnet kaposemmaks mutta kasvoivat samaan jamaan takas eli kynsi painui nahan alle. Kävin näyttämässä varpaita jalkahoitajalla joka laittoi kummankin isovarpaan kynnen alle semmoset jännät rautalankasysteemit (ei ottanut kipeää) ja ne sai muistaakseni olla kuukauden jonka jälkeen ne käytiin poistattamassa, kynsi sai kasvaa vapaasti ja tämä rautalanka systeemi esti kynnen painumista ihon alle. Ne ei oikeestaan tuntunu ollenkaan ja kivutkin loppuivat heti, maksoi muistaakseni 60e mutta oli sen arvoista ja sen jälkeen ei varpaat oo vaivannu, tietysti pitää muistaa leikata kynnet oikein.
Toivottavasti tästä oli jotain apua....

Niin ja tämä jalkahoitajakin sanoin ettei missään nimessä mitään rasvoja saa tunkea tämmösiin kynsivallintulehduksiin, se vain hautoo paikkoja enemmän. Apteekista sai jotain antiseptistä jauhetta jota voi laittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Saija:
Niin ja tämä jalkahoitajakin sanoin ettei missään nimessä mitään rasvoja saa tunkea tämmösiin kynsivallintulehduksiin, se vain hautoo paikkoja enemmän. Apteekista sai jotain antiseptistä jauhetta jota voi laittaa...

Ahaa, että rasvoja ei sit saiskaan laittaa. Hassua, että apteekissa suositteli nimenomaan tuota Betadine-voidetta, kun se pysyy siinä missä pitääkin. Ja sillä on bakteereja ja sieniä tuhoavavaikutus.

No niin mulle silloin lääkärikin sanoi että laita vain rasvaa ja tais olla tuota samaa kuin sulla, mutta jalkahoitaja taas sano toista...otas nyt sitte selvää, mutta jos sulla on tuosta voiteesta apua niin käytä ihmeessä....

Yhteistyössä