Kuinka kauan teillä tarvittu harjoitusta, että lapsi oppinut fillaroimaan ilman apupyöriä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tintti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tintti"

Vieras
Pojalla ikää nyt 5v6kk ja pari kertaa ollaan treenattu ilman appareita, meillä sellainen "tanko" pyörässä, josta oon pitänyt tukea pojan polkiessa.
Heti kun hiukankin höllään otetta tangosta meinaa poika kaatua.
Vaikka pidänkin siitä tangosta kiinni, on ajaminen aikamoista vaappumista ja poika vinkuu ja vonkuu, että ei hän opi ikinä ja kaikki kaverit osaa ym.
Haluaa kuulemma apparit takaisin eikä enää suostu polkemaan ellei niitä saa....
Pojalla muuten ihan hyvä tasapaino ja motoriikka, mutta tää fillarointi ei ota sujuakseen, eli kuinka kauan teillä suunnilleen mennyt aikaa, että lapsi oppinut polkemaan?

Meillä opetteli lapset loppumetreillä potkupyöräilemällä .....eli satula niin alas. että jalat yltää kunnolla potkimaan vauhtia .....lapset laittoikin huomaamattaan jalat polkimille ja tasapaino löytyi huomaamatta ihan itsestään .......

[QUOTE="tintti";26228544]Pojalla ikää nyt 5v6kk ja pari kertaa ollaan treenattu ilman appareita, meillä sellainen "tanko" pyörässä, josta oon pitänyt tukea pojan polkiessa.
Heti kun hiukankin höllään otetta tangosta meinaa poika kaatua.
Vaikka pidänkin siitä tangosta kiinni, on ajaminen aikamoista vaappumista ja poika vinkuu ja vonkuu, että ei hän opi ikinä ja kaikki kaverit osaa ym.
Haluaa kuulemma apparit takaisin eikä enää suostu polkemaan ellei niitä saa....
Pojalla muuten ihan hyvä tasapaino ja motoriikka, mutta tää fillarointi ei ota sujuakseen, eli kuinka kauan teillä suunnilleen mennyt aikaa, että lapsi oppinut polkemaan?[/QUOTE]

niin ja just mentiin tarhaan tolla fillarilla harjoitellen niin pihalla yks kakara huusi, että etkö sä osaa vielä ajaa pyörällä ja kamalaa nauramista ja ilkkumista päälle.
Mun pojalta pääsi itku ja kyllä teki mieli mennä vääntämään sitä huutelija penikkaa korvasta ja kovaa..........

Olin ihan varma, että poika ei opi vielä kouluunkaan mennessä ajamaan ilman appareita. Koitettiin välillä ottaa toinen appari pois, mutta meni oli silloin tosi epävakaata, eikä poika missään nimessä uskaltanut edes kokeilla ilman yhtä apupyörää.

Yhtenä päivänä poika (silloin 5 ja puoli) huusi pihalta, että tuu kattomaan. Menin katsomaan ja poika oli kaverin pyörällä kavereiden opetuksella yhtäkkiä oppinut ajamaan. Sen jälkeen otettiin apparit omastakin pyörästä ja ajelu alkoi sujua. Eli oppiminen voi tapahtua ihan yhtäkkiä.

Oma poikani on arka eikä mitenkään erityisen liikunnallinen, enemmänkin semmoinen "sosiaalisesti lahjakas". Olen siis kiitollinen pojan kavereille, jotka jollain konstilla saivat pojan uskaltautumaan pyörän päälle ilman apupyöriä. Itse en ollut siihen pystynyt.

Se vaatii sen että lapsi itse on valmis. Niin pitkään kun vonkuu ja huutaa että haluaa apupyörät takaisin, niin sitten mennään niillä.
Oma poika oppi nyt 6 vuotiaana. Aiemminkin yritettiin, muttei ollut itse valmia.

• Tykkää
Reactions: as if
Ehdottaisin että irrotat sen työntökahvan heti pois. Eikä apupyöriä takaisin missään nimessä. Satula niin alas kun on järkevää. Sitten annatte pojan turvallisessa paikassa harjoitella/potkia itse. Se kahva on minusta huono juttu, lapsi on oppinut turvautumaan siihen ja se tuen jättäminen pois saattaa tuntua lapsesta pelottavalta. Meillä ei ikinä ollut tuota kahvaa, ei edes apupöyrä aikoina. Meillä poika silloin 4v3kk samanpäivän aikana kahteen otteeseen temusi nurmikolla ilman apupyöriä, puoli tuntia kerrallaan ja oppi ajamaan. Eli noin tunnin harjoittelulla.
Tokikin tää on niin yksilöllistä, mutta jos vaan mahdollista niin apparit ja työntöaisat pois ja kannustusta ja vähän vauhtia niin varmasti oppii! (: Tsemppiä!

Meillä meni 30min 5v10kk ikäisen pojan kanssa. Muheva lahjonta alkuun, apupyörät pois. Sitten mentiin ruohikkoiselle mäelle jossa lapsi "laski" pyörällä niin että toinen vanhempi antoi lähtöapua ja toinen otti kiinni. Tätä hetki, sitten kun alkoi jo auttavasti pysyä pystyssä, kokeiltiin sama soratiellä jossa lähtikin polkemaan ihan tuosta vaan.

Tästä kaikesta suivaantuneena lähti myös 4v pikkuveli ilman appareita seuraavan vartin sisään ajelemaan. Tärkeintä oli muistaa että kahdet housut päälle ja paksuimmat käsineet käteen, vähän pehmentää muksauksia. Ja kaatumisen jälkeen saman tien takas satulaan! Oppivat molemmat myös seuraavana päivänä potkaisemaan itsensä vauhtiin pyörällä :) potku-potku-polkaus!

Meillä tosiaan tämän vanhemman lapsen kanssa on ollut ihan tiedostettua vaikeutta kaikissa siirtymävaiheissa, ja tätä apupyörittä ajamista on tahkottu nyt viime kesästä ajatuksen tasolla, ei vaan ole uskaltanut. Nyt löytyi oikea keino :)

Meillä tyttö täytti viime kuussa 5, ja jutteli kun odoteltiin lumien sulamista, että jokos hänenki pyörästä sais ottaa apparit pois, kun lumi suli ja saatiin pyörät ulos, niin otettiin apparit pois vanhasta pikkupyörästä (12") pari päivää tyttö itsekseen pihalla harjoitteli ja sitten alkoi sujumaan.

Ekana se tanko pois pyörästä! Tosi hankalaa on sen kanssa ajaa, kun vasta opettelee sitä tasapainossa pysymistä ylipäänsä.

Ja toinen juttu on, ettei kannata kiirehtiä. Vaatii aikaa ja harjoitusta. Ennen kaikkea sitä aikaa. Meidän nyt ekaluokkalaisella vaati vuoden kypsyttelytauon. Oppi viime kesänä 6-vuotiaana ajamaan, mutta oli kauhean epävarma ja olisi halunnut apparit takaisin. Ei laitettu, pyöräilyt oli minimissä. Nyt tänä keväänä kun pyörä otettiin esiin, ajoi kuin vettä vaan. :)

[QUOTE="Piu";26228684]Ehdottaisin että irrotat sen työntökahvan heti pois. Eikä apupyöriä takaisin missään nimessä. Satula niin alas kun on järkevää. Sitten annatte pojan turvallisessa paikassa harjoitella/potkia itse. Se kahva on minusta huono juttu, lapsi on oppinut turvautumaan siihen ja se tuen jättäminen pois saattaa tuntua lapsesta pelottavalta. Meillä ei ikinä ollut tuota kahvaa, ei edes apupöyrä aikoina. Meillä poika silloin 4v3kk samanpäivän aikana kahteen otteeseen temusi nurmikolla ilman apupyöriä, puoli tuntia kerrallaan ja oppi ajamaan. Eli noin tunnin harjoittelulla.
Tokikin tää on niin yksilöllistä, mutta jos vaan mahdollista niin apparit ja työntöaisat pois ja kannustusta ja vähän vauhtia niin varmasti oppii! (: Tsemppiä![/QUOTE]

Pojalla yltävät satulasta varpaat maahan, mies ei satulaa suostu alemmas laskemaan vaan sanoo että sopiva noin ja älä mua ala neuvomaan, tai saat opettaa pojan ihan itse polkemaan.......................on ruuvannut sen satulan niin tiukkaan että en sitä omin voimin saa alemmas laskettua, mutta pitää varmaan pyytää joltain naapurin ukolta apua.

Juu ja noi huutelijat... kun ei ne tajua. :( Ja sit se, kun nuoremmat kaverit pihassa osasi ajaa ilman appareita ja hän ei. Eivät ilkkuneet, mutta otti sen silti nolona eli vähensi entisestään sitä pyöräilyinnostusta. Eli jonnekin rauhalliseen paikkaan harjoittelemaan tosiaan niin, että vanhempi ptiää tarakasta kiinni.

Se vaatii sen että lapsi itse on valmis. Niin pitkään kun vonkuu ja huutaa että haluaa apupyörät takaisin, niin sitten mennään niillä.
Oma poika oppi nyt 6 vuotiaana. Aiemminkin yritettiin, muttei ollut itse valmia.

Itse en tuota allekirjoita. Meillä olen minä päättänyt tietyssä vaiheessa, että nyt apparit pois ja lähes heti sitten on kaikki kolme oppineet ajamaan ilman pyöriä.

Ne kaikenmoiset aputangot haittaavat oppimista. Pois ja heti.

Riippuu vähän siitä, kuinka valmis lapsi on. Meillä esikoinen lähti 4,5-vuotiaana polkemaan ilman appareita kirjaimellisesti ensiyrittämällä. Oli selvästi valmis ja apupyörät olisi ehkä voitu ottaa pois aiemminkin. Kakkonen taas huojui pyörällä ainakin pari viikkoa ennen kuin alkoi kunnolla sujua, vaikka oli vähän esikoista vanhempikin.

Mutta hyviä ovat olleet vinkit täällä. Satula alas ja riittävän pieni pyörä. Lapsen täytyy muistaa katsoa eteenpäin. Ja sitten vaan vanhempi viereen juoksemaan ja tarvittaessa kiinni pitämään. Ja muistuttamaan siitä, että katse pitää pitää eteenpäin eikä alas. Irroittaa ei kannata liian aikaisin, arat lapset aivät ainakaan niin opi.

Itse en tuota allekirjoita. Meillä olen minä päättänyt tietyssä vaiheessa, että nyt apparit pois ja lähes heti sitten on kaikki kolme oppineet ajamaan ilman pyöriä.

Ne kaikenmoiset aputangot haittaavat oppimista. Pois ja heti.

Siis mikä kiire sinulla on saada lapset ajamaan pyörällä mahdollisimman varhain? Mun äiti ei osaa jaa pyörällä ollenkaan. Ei ole ikinä ajanut ja hyvin on pärjännyt elämässä eläkeikäiseksi saakka.

Molemmat oppivat 3vuotiaina.
Kesälomalla otettiin apparit pois mökkireisssulla . Siellä on iso nurmikenttä jossa pieni loiva alamäki ja ekana viikonloppuna oppivat kun saivat omaan tahtiin harjoitella eikä nurmikolla kaatuminen edes sattunut.
Kun oppi ajamaan niin sai matkamittarin pyörään oli aika hyvä motivaattori :)

[QUOTE="vieras";26228813]Siis mikä kiire sinulla on saada lapset ajamaan pyörällä mahdollisimman varhain? Mun äiti ei osaa jaa pyörällä ollenkaan. Ei ole ikinä ajanut ja hyvin on pärjännyt elämässä eläkeikäiseksi saakka.[/QUOTE]

No ei kiire. Jokainen oli täyttänyt jo 5v, mutta kyllä se on vanhempien tehtävä jossain vaiheessa ne apparit ottaa pois, jos lapsi ei itse halua.

[QUOTE="vieras";26228813]Siis mikä kiire sinulla on saada lapset ajamaan pyörällä mahdollisimman varhain? Mun äiti ei osaa jaa pyörällä ollenkaan. Ei ole ikinä ajanut ja hyvin on pärjännyt elämässä eläkeikäiseksi saakka.[/QUOTE]

No moni ehkä haluaa, että oma lapsi oppii jossain vaiheessa pyöräilemään. Elämässä voi toki pärjätä pyöräilemättäkin, mutta se on kätevä ja kävelyyn verrattuna nopea tapa liikkua, mukavaa kuntoilua jne. Ei mielestäni missään tapauksessa taito turhimmasta päästä. Jos kouluikäinen ei osaa pyöräillä, voi jäädä kyllä koulussa ja vapaa-ajalla kivoista retkistä paitsi, juosten kun on vaikea pysyä pyöräilevien perässä. Osaatko itse pyöräillä? Onko se sinusta aivan turha taito?

Suosittelisin lämpimästä POTKUPYÖRÄÄ, sillä oppii kivalla tavalla ( ei tarvi kaatua tms) tasapainon, jonka jälkeen itse pyöräilyn oppii lapsi yleensä heti/ekalla/tokalla pyöräillyllä. Tolla potkupyörällä voi vedellä vaikka sisällä (jos on pesty) jos vanhemmille sopii. Meillä ajali sisällä ;) eikä loukannut itseään eikä taloa.

Jos tollasen saisi edes lainkaksi, tuskin tarvis pitkään kokeilla. Sillä voi myös mennä ihmistenilmoilla, monet tykkää potkutella niillä vaikka osaisin pyöräillä.

TSEMPPIÄ!!

• Tykkää
Reactions: as if
Tytöt harjoittelivat nelivuotiaana pari päivää nurmikolla itseksensä ja oppivat pyöräilemään.

Pojalla hajosi kolmevuotiaana appari (ja kun oli merkkiappari niin se olisi pitänyt tilata). Mies otti apparit pois kun sen ehjän olisin ottanut malliksi kun olin lähtemässä sitä kaupasta tilaamaan. Poika nappasi apparittoman pyöränsä ja ja lähti polkemaan. :O

Mutta vinkiksi; kaikki tangot ym lisävarusteet pois tasapainoa haittaamasta, satula niin alas että jalat ylettyy kokonaan maahan molemmin puolin ja sitten poika itsekseen harjoittelemaan nurmikolle (pehmeä kaatua). Siitä se lähtee. Toi tangosta kiinnipitäminen ja perässä roikkuminen muuta kuin vain hidastaa oppimista.

Meillä oppi tänä vuonna 5v täyttävä tyttö ajamaan niin, että otettiin pienestä pyörästä apparit ja polkimet pois ja laskettiin satulaa niin että siitä tuli potkupyörä. alamäkeen harjoitteli tällä ja pian pääsi jo 10 metriä ilman että jalat otti maahan. Sitten kun se sujui, niin laitettiin polkimet kiinni ja sitten sujuikin jo hyvin, enää kerran pari kaatui.

Suosittelen tuota potkupyörää, oppii tasapainoa!

Meillä kans lähti poika 3-vuotiaana ja toisella yrittämällä onnistui. Halusi itse apparit pois kun jollain kerhokaverillakin oli jo. Oli polkenut pyörää paljon siihen mennessä, kuljettiin mm 1.5km kerhomatka pyöräillen. Luulen, että mitä vanhemmaksi pääsee, sen vaikeampaa on oppia ilman appareita kun osaa erilailla jo jännittää..

Ja vielä, mitää keppejä ei käytetty harjoitellessa. Ainoastaan avitettiin vauhtiin ja hoettiin että polje polje.. Jos pysähtyy ja hidastelee, kaatuu.. :)

Samana päivänä, kun lapsi sitä itse halusi. Käytettiin kanssa kokoa pienempää pyörää ja alussa autoin hetken tasapainon kanssa pitämällä ritsistä kiinni :D Me kyllä ajoimme ihan asfaltilla, koska vauhtihan sen pyörän pitää pystyssä. Ikää oli vähän reilu 4vee ja aikaisemmin ei suostunut kokeilemaan ja ei ollut mikään notkea tempputyyppi.

Viimeksi tais mennä 5 minuuttia, poika oli silloin 4v8kk. Oli jonkun aikaa ajellut apupyörällisen fillarin lisäksi potkupyörällä ja sit vaan päätti että haluaa apupyörät pois.
4-5-vuotiaana kakki oppineet yhdessä päivässä.

Lapsen tarvii itse sitä haluta ja luottaa itseensä niin onnistuu =)

Yhteistyössä