Kuinka käy asumistuen jos yhtenä ainoana kuukautena enemmän

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
tuloja?

Siis kun mun asumistukihan on laskettu tulojen keskiarvion mukaan. Nyt sitten heinäkuussa 3vko töitä joista saan ihan kivasti palkkaa. Eli heinäkuulle lasketaan ihan uusiksi asumistuki ja sitten "palataan ruotuun" eli opintotuelle?

Mutta on kyllä sellainenkin juttu, että ne työt alkaa vasta 16 päivä ja palkanmaksu menee helposti elokuulle ja silloinhan saa sitten vasta palkkakuitinkin...eli Kelassa sitten laskisivat asumistuen uusiksi elokuulle?

ne katotaan sen kuun tuloiksi jollon se raha rapsahtaa tilille.eli sun tapauksessa elokuu.en muuten tiedä miten sen asumistuen käy mutta voithan sä jo aikasessa vaiheessa ilmottaa että et ota elokulta asumistukea.ainakin tein niin sillon kun olin koulussa ja kuukauden tuloraja oli tulossa vastaan =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 19:55 jybis kirjoitti:
ne katotaan sen kuun tuloiksi jollon se raha rapsahtaa tilille.eli sun tapauksessa elokuu.en muuten tiedä miten sen asumistuen käy mutta voithan sä jo aikasessa vaiheessa ilmottaa että et ota elokulta asumistukea.ainakin tein niin sillon kun olin koulussa ja kuukauden tuloraja oli tulossa vastaan =)
Kävin Kelan sivuilla laskemassa asumistukea ja niiden tulojen perusteella ei tulisi asumistukea lainkaan. Pitää käydä joku päivä Kelassa.

Vuositarkistusten välillä asumistuki tarkistetaan, jos ruokakunnan olosuhteissa on tapahtunut jokin seuraavista muutoksista:

tulot nousevat vähintään 300 euroa/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
tulot alenevat vähintään 160 euroa/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
asumismenot muuttuvat vähintään 50 euroa/kk edellisen päätöksen hyväksyttäviin asumismenoihin verrattuna
ruokakunnan jäsenmäärä muuttuu
ruokakunta vaihtaa asuntoa
ruokakunnan asunnon omistussuhde muuttuu
ruokakunta ottaa asuntoonsa alivuokralaisen tai alivuokralaissuhde päättyy
ruokakunnan jäsenen oikeus opintotuen asumislisään alkaa tai samassa asunnossa asuvan oikeus opintotuen asumislisään päättyy
ruokakunnan jäsenelle tulee oikeus eläkkeensaajien asumistukeen.
Välitarkistus tehdään olosuhteiden muutosta seuraavan kuukauden alusta, kun

ruokakunnan jäsenmäärä muuttuu
ruokakunta ottaa alivuokralaisen tai alivuokralaissuhde päättyy
opiskelijan oikeus asumislisään päättyy.
Välitarkistus tehdään kuitenkin saman kuukauden alusta, josta

muuttuneita tai uusia tuloja ansaitaan koko kuukudelta
muuttuneita tai uusia asumismenoja maksetaan koko kuukaudelta
opiskelijan oikeus asumislisään alkaa.
Poikkeus 1.3.2006 alkaen: asumistuen tarkistusta tulojen nousun takia lykätään kolmella kuukaudella pitkäaikaisesti työttömän työllistyessä, ellei sitä ennen ole muuta syytä tarkistaa tukea, esimerkiksi vuositarkistuksen takia. Pitkäaikaistyöttömällä tarkoitetaan asumistukilaissa henkilöä, joka on saanut Kelalta vähintään vuoden ajan yhtäjaksoisesti peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea.

Ainakin kelan sivuilla oli joku semmonen teksti että jos on töissä vain kesällä niin ne palkat jaettaisiin koko vuoden ajalle. Eli jos tienaa kesän aikana vaikkapa 4000? jaetaan se summa 12kk: lle.
Jolloin siis tulee kuukausituloiksi muutama satanen.

Mutta kannattanee varmistaa kelasta.

"tutkimattomat ovat KELAn tiet" :laugh:
niin kapulakielistä tekstiä tuolla netissä...ja välillä ei uskalla luottaa siihenkään mitä siellä lukee,käy ihmeessä tarkastuttamassa paikanpäällä ettei sitten tuu ylläreitä :wave:

Ja kannattaa muistaa ajoissa ilmoitella, niillä ne käsittelyajta kestää, ja kestää ja kestää... mä olen itse asumistukipäätöstä oottanut pahimmillaan 4kk!!!! :whistle:

JOten aikasin vaan selvittää asiaa!!!!!!!!!

:D :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 23:04 Sirkkeli kirjoitti:
Mmm, yhden kuukauden takia ne ei kyllä laske mielestäni asumistukea uusiksi.
Todellakin lasketaaan,JOS se yksi kuukausi menee yli sen asetetun rajan ko.hklöllä.Ja se jaetaan sitten 12kk. Ja sitten miten se kela laskee onkin eri juttu. :$

Kävin Kelassa kysymässä tästä ja sanoivat, että ei se vaikuta mitenkään asumistukeen. Se palkka jaetaan 12kk ja silloin se jää alle 300?. Jos on 300?/kk tulot enemmän niin pitää ilmottaa Kelaan ja asumistuki lasketaan uusiksi.

Mun pitää vain Kelaan toimittaa palkkatodistus ja laittavat merkinnän mun tietoihin, että mitään toimenpiteitä ei tarvita.

Yhteistyössä