Kuinka kylmässä lapsenne laskettelevat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiihtolomalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiihtolomalle

Vieras
Ollaan menossa hiihtolomaks lappiin ja lasten 4v ja 10v olis tarkotus lasketella.
Toi pienempi vasta aloittelija, joten tuskin viihtyy kovin pitkään rinteessä vaikka säät sallisivatkin, mutta lasktettelukouluun on kuitenkin menossa.
Isompi olis vaikka koko päivän isänsä kanssa mäessä. Pakkasia kuitenkin luvattu vielä ens viikolla tonne pohjoseen kuitenkin ihan reippaasti. Kuinka kylmässä teillä muksut vielä laskettelevat? Onko -20 C jo liian kylmää?

Moi.Me oltiin juurikin himoksella ja pakkasta oli parina päivänä sen reilu 20 ja lasketeltiin kyllä,pidettiin taukoja ja käytiin lämpöstä juomassa välissä.Muuten tarkeni mutta naamahan siellä tuppaa paleltumaan.

Me lasketaan -20ssä jos olosuhteet on muuten hyvät. Taukoja joutuu pitämään vähän enemmän eli rahaa palaa reilummin.

Kypärä+lasit päähän ja hyvä kypärähuppu auttaa suojaamaan kasvoja ja käsiin hanskojen sijasta kinttaat (ei gore). Mulla itellä akilleenkantapää on varpaat ja hommasinkin sähkölämmitteiset pohjalliset niitä lämmittämään. Tepsi.

Mä olin 10.v. aikoinani kaverini kanssa Sallassa -38 oli asteista. Vain sompahissi oli auki, mutta siitä huolimatta me oltiin mäessä. Ei lapsia haittaa, ainakaan niitä jotka ovat tottuneet ulkoiluun, pakkaset.

Ainiin ja olinhan mä ite 3 tuntia putkeen mäessä pari vuotta sitten kun oli -28 PK-seudulla.

No ei todellakaan laskettele näillä keleillä. Kyllä pitää olla ihmisellä päässä vikaa, jos laittaa muksun rinteeseen -38 asteen pakkasessa.

Pakkasrajana tälläisessä yleensä pidetään -15 astetta. Se on hyvä ohje, josta voi poiketa normaalia paremmilla varusteilla tai huomattavan lyhyellä kestolla (koululiikuntatunti, varusteenvaihton jälkeen 30 min ulkoilmassa)

Riippuu tietysti lasten iästä ja laskutaidoista, mutta yli 15 asteen pakkasella alkaa meidän vauhdeissa kasvot jäätyä. Toki jos ovat ihan aloittelijoita ja laskevat lasten harjoittelurinteissä, niin voi laskea kylmemmälläkin kun ei siinä vauhdissa vielä viima tunnu.

Yhteistyössä