Kuinka MAITOALLERGIA

  • Viestiketjun aloittaja Ilmenee?
  • Ensimmäinen viesti
Ilmenee?
Eli millaiset on maitoallergian (ei laktoosi-intoleranssin) oireet? Ihottumaa tms...? Voiko maitoallergia tulla yli vuoden ikäiselle? Kiitos vastaajille jo etukäteen :)
 
tanjavan
Meillä ilmeni jatkuvana huutamisena, neuvolassa sanottiin että on koliikkia. Meillä vauva sai jo synnärillä korviketta ja sitä annettiin lisänä rintamaidon ohessa. Lopussa epäilin vauvalla korvatulehdusta kun imi pullosta, päästi irti ja huusi. Vein yksityiselle jossa lääkäri heti sanoi että maito-allergia. Syötiin 2 viikkoa Almiron peptiä ja käytiin altistuskokeessa, missä annettiin tavallista Nannia. Silloin ihottumaa tuli jo 1 millistä, mutta siis ennen altistusta ihottumaa ei ollut. Ilmeni ainoastaan itkuna. Joka loppui 2 päivän Almiron syönnin jälkeen, nyt meidän vauva on kuin itse aurinko.

Olen ymmärtänyt että, jos ""selkeitä"" oireita ei ole, niin maito-allergiaa epäillään vasta kun kasvu häiriintyy...
 
hn
""Maitoallergian tavallisia oireita ovat atooppinen ihottuma tai harvemmin nokkosihottuma, oksentelu, ripuli ja lasten koliikki. Muita oireita voivat olla nuha, hengitysvaikeudet ja suoliston verenvuoto. Lapsilla maitoallergia ilmenee useimmiten atooppisena ihottumana."" ....kertoo Googlen hakutulokset.

Meillä tytöllä maitoallergia ilmeni nokkosihottumana 5kk ikäisenä. Eli kaikkiin niihin kohtiin kasvoilla ja kaulalla, johon maitoa syöttäessä meni, nousi nokkosihottuma. Mitään muita oireita ei ollut. Lääkärissä prick-testit näytti maidolle selvää allergiaa, joten lääkäri kirjoitti lääkärintodistuksen, jolla sai erityiskorvikkeelle (meillä SoijaTutteli) apteekista Kela-korvattavuuden (75%). Vaikka imetin, niin minun ei tarvinnut omaa ruokavaliotani rajoittaa, koska suolisto- tms. oireita ei rintamaidon kautta tytölle tullut. Nyt sitten tytön ruokavaliossa vältetään kaikkia lehmänmaitoa sis. ruokia ja juomia ja seuraava allergiatesti tehdään 1½ v iässä.
 
Ap.
Kiitos! Meillä on 1v 7kk vanha poika ja hänellä on juuri noita ihooireita ja muitakin jotka sopisi tähän allergiaan. Hän on saanut nyt oikeata maitoa 4kk ja luulen että allergia on puhjennut nyt. Menemme tänään lääkärille niin eiköhän siellä selviä enemmän. Voihan se olla jotain muutakin..
 
jojo
Meillä ilmeni niin että poika yski yöllä kovasti. Hän oli silloin 1v2kk. Pientä ihottumaakin oli, mut maha ei ollu löysä. Kävimme allergiatestissä ja maitoallergia oli!
 
meillä näin
Tyttömme oli 10kk, kun viimein selvisi atopian ja levottomien unien syy. Maitoallergian lisäksi löytyi keliakia. Olin aluksi itsekin ruokavaliolla imetyksen takia, mutta pikkuhiljaa siirryttiin apteekin maitoihin.

Meidän tytöllä oli vauvana tosi paljon karstaa päässä, mikä ei meinannut millään liotuksillakaan irrota. Kuulin jälkeenpäin, että myös tuo sitkeä karsta voi olla merkki maitoallergiasta. Lisäksi Ceralan-rasva ei sopinut ollenkaan tyttömme iholle, syynä varmaan maito jota tuo rasva sisältää.
 
-piia-
Meillä oli jatkuvaa itkua syönnin jälkeen, maha pullotti ja suolistoäänet oli kuuluvat (kurisi ja lorisi), kakka oli kuin pinaattimuhennosta (vihreitä 'säikeitä' seassa). Ja paino laski alle syntymäpainon. Poika oli tällöin 1 kk ikäinen. Iho-oireita ei ollut!! Neuvolassa sanoivat että on vain nälissään (vaikka mulla tuli maitoa tosi hyvin)...
Mentiin yksityislääkärin kautta sairaalaan osastolle tarkkailtavaksi, ja siellä aloitettiin sitten Profylac-herakorvike, joka sopi (reseptituote). Imetys loppui viikon kuluessa, ja itkuiikasta tuli tyytyväinen, iloinen pieni poika :).
Onneks ap teillä ei sitten ollut maitoallergiaa, ja toivottavasti ihottumakin helpottaa kun helteet menee ohi!
 
Sini77
Piti vaan tulla kommentoimaan, kun ollaan kohta menossa pojan kanssa lääkäriin.

Meillä on ollut atopiaa nyt 1,5 kuukautta (poika 3 kk ja 2 viikkoa). Iho on myös pahentunut nyt helteellä. Ceralan ei sopinut ollenkaan pojan iholle. Poika pulauttelee paljon, mutta kasvu ei ole missään vaiheessa hidastunut vaikka poika onkin hoikka. Päiväunia ei ole nukuttu kuin yks viikon jakso hyvin, muuten ottaa vaan lyhyitä torkkuja. Illat ovat olleet äskettäin tosi itkuisia. Pulautukset on semmosia lätäköitä lattialle. Meillä on menty vielä täysimetyksellä ja neuvolassa ei ole otettu allergiaa todesta, mutta voihan lapsi olla myös äidinmaidolle allerginen. Katsotaan mitä lääkäri sanoo.
 
Maitorumban läpikäynyt
ap:lle (ja muillekin):

Mun käsittääkseni laktoosi-intoleranssi ja vauvojen maitoallergia ei ole sama asia. Laktoosi on maidon sokeria kun taas maitotuotteiden välttämisessä ainakin meidän tapauksessa oli kyse maitoPROTEIININ (ja jopa naudanlihan proteiinin) välttämisestä. Jos kyseessä olisi laktoosi niin silloinhan ongelma ei olisikaan suurensuuri sillä tällöinhän laktoosittomien tuotteiden pitäisi sopia, eikö? Meille ainakin lääkäri painotti että laktoosittomatkaan tuotteet ei kelpaa. Vai onko jollain parempaa tietoa asiasta? En siis ole mikään terveydenhuoltoalan ammattilainen...
 
juu
Niin laktoosi-intoleranssi on tosiaan ihan eri juttu, kuin maitoallergia. Ja tuohon maitoallergiaan ei mitkään laktoosittomatkaan maidot käy, sillä maidon proteiini on se, mikä allergisoi.
 
Anu
Maitoallergiassa pitää välttää myös näitä: herajauho,heraproteiini ja kaseiini.Hn: saitko lapsesi juomaan soijamaitoa? Meiän poika ottaa aina joskus hörpyn jos se on kylmää. Toivon että siitä se lähtee, lopettaisin kernaasti imetyksen.
 
Ceralan?
Hei sisältääkö ceralan maitoproteiinia? Maitorasvoja se kyllä sisältää, mutta tarkoittaako samalla, että allergiaa aiheuttavaa proteiinia?

Itse pohdin tätä asiaa, kun lääkäri määräsi itseni maidottomalle ja munattomalle dieetille ja samalla määräsi pojan ihottumaan Ceralania??!! Muutaman kerran kun tätä käytin, niin ihottuma paheni ja lekuri oli ihan ymmällään (lastenlääkäri ei yleislääkäri).
 
ceralanista
Joo mullekin tuo Ceralan on loppujen lopuks mysteeri, kun siinä on siis maitorasvoja, onko myös sitä proteiinia. En ole sitä mistään selvitellyt ja varmaan lääkäri ei tätä yhteyttä allekirjoita, mutta kokemus meillä oli tuosta rasvasta huono ja jätettiin se sitten pois. Toisaalta yleensäkin toisilla sopii joku rasva hyvin ja toisilla ei, että voihan se sitten loppujen lopuksi olla ihan sattumaakin, ettei maitoallergikolle kyseinen rasva sovi. Mene ja tiedä.
 
Moro
Keskustelu on ikivanha mutta ihan vain sitä varten että joku muukin eksyy sitä lukemaan: maitoproteiini allergia voi puhjeta minkä ikäisenä vain. Itselle se puhkesi 24-vuotiaana. En voi käyttää mitään missä on maitoa, en voita,kermaa,suklaata, kermaviiliä, heraproteiinia. Tämän takia esimerkiksi monet sipsit ovat kieltolistalla. Kuitenkin on paljon korvaavia tuotteita olemassa. Eli minulla ei ole mitään ongelmia, muille allergiani vain tuntuu olevan ongelma
 

Yhteistyössä