Kuinka monta kertaa käskette lasta tekemään jotain ennen kun palaa pinna??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"ninni"

Vieras
Meillä 5 vee lasta saa nykyään käskeä monta kertaa ihan tälläisissä arkisissa asioissa.

Tule syömän aamupalaa, tule pukemaan vaatteet että päästään pihalle. Vastaus on aina odota, odota ja odota, muutamia kertoja käsken ja sitten menee hermo ja usein tulee korotettua ääntä sitten.
Nytkin oltiin ulos lähdössä niin teki kaikkea muuta, kun puki: korotin ääntäni että nyt sitte mennään eikä vitkastella ja kävin hakemassa lapsen pukemaan joka tietenkin huusi naama punasena. Miksi sä äiti aina huudat. Tuli paha mieli tottakai, mutta mitä tälläsessä tilanteessa vois tehdä?

Kuinka monta kertaa te käskette ja uskooko se lapsi heti jos ei usko niin mitä teette? Itsellä usein kyllä tulee korotettua ääntä.... :(

3-vuotias ja joudun sanomaan aika monta kertaa. Ehkä kymmenen. Jos ei tottele niin ääntä korotan minäkin. Jäähypenkin käyttöä olen lisännyt viime aikoina.

Kolmesti sanon, sit laitan tapahtumaan. Haen ruokapöytään, vahdin että pukee tää toimii jotenkin, mutta kyllä huudetaan täälläkin, jostain kumman syystä se näyttää tehoavan parhaiten. Ollaan muksun kanssa tästä puhuttukin, etten tykkäisi korottaa ääntä yms, mutta ei näytä vielä menevän jakeluun se, että itse vois vaikuttaa siihen puhuuko äiti rumasti vai ei :stick: Mutta ikää "vasta" 4... ehkä tää joskus loppuu, sit kun se muuttaa pois kotoa? :D

Voi että helpotti lukea tuo sun viesti, en tietenkään ole iloinen kahnauksista mutta olen sangen huojentunut että on muitakin. Olen nimittäin tyrmistyneenä huomannut myös meillä, että viisivuotiaan korvat on muuttuneet ihan puuksi ja arki juuri kuvailemasi kaltaista. Mitään ei kuu(nne)lla ja lopulta kun volyymit alkaa olla kaakossa, alkaa maailmansota. Apua ei ole tarjota, pari kertaa oken tehnyt niin että jää sitten kotiin jostakin mukavasta kun ei ne vaatteet mene päälle (seurauksena tunnin huuto isälle sitten, mutta saattoi vähän auttaa). Toivottavasti tämä on vain joku vaihe!

En laske kertoja mutta joitakin kertoja sanon ja pyydän ja jos ei tapahdu niin toimin itse. Eli haen ruokapöytään, alan pukemaan lasta jne. Aika harvoin tollasia tilanteita kyllä tulee, mutta jossain vaiheessa vaan totesin että on naurettavaa seistä lapsen edessä ja leikkiä juupaeipäs-leikkiä jostakin pukeimisesta. Huutaminen taas ei täällä toimi enkä sitä oikein osaa muutenkaan tehdä.

Kiitos vastauksista, sangen yleinen tilanne siis, toivoa sopii että menee ohitse joskus. Minäkin olen käynyt normaalilla äänellä keskustelua miksi äiti huutaa ja sanonut ettei tarttis huutaa jos jo ekalla kerralla tulisi pukemaan tms, mutta ei näytä menevän jakeluun.

[QUOTE="ninni";27764689]Kiitos vastauksista, sangen yleinen tilanne siis, toivoa sopii että menee ohitse joskus. Minäkin olen käynyt normaalilla äänellä keskustelua miksi äiti huutaa ja sanonut ettei tarttis huutaa jos jo ekalla kerralla tulisi pukemaan tms, mutta ei näytä menevän jakeluun.[/QUOTE]

Muista että kasvatat pientä lasta. Tuon ikäisen kyky toimia "järkevästi" ja ennakoiden on aika huono. Siinä leikin tiimellyksessä ei todellakaan voi muistaa/kiinnostaa tuleeko perästä huutoa. Hyvä kuitenkin että selität jälkikäteen asian, kyllä se siitä pikkuhiljaa oppii:)

Niin joo, teini-iässä tuo "joo kohta" vasta onkin tuttua kuultavaa eli valehtelin, ei se lopu :DD

Varmaankin lapsi on myös itsekin kuullut monta kertaa toteamuksen :" Kohta, odota hetki " Mallia otetaan omista vanhemmista.
Yhden kerran sanon , toisen kerran huomautan ja sen jälkeen meni jo ohi esim. ruokailu ja rangaistus seuraa .

Meillä kehoitetaan/pyydetään/käsketään ensin ehkä kolmesti. Kun ei mitään tapahdu niin aletaan laskemaan kolmeen "Nyt äiti/isä laskee kolmeen; yksi, kaksi...kolme!" Yleensä poika porhaltaa kakkosen kohdalla paikalle. Ikää on 2,5 joten voi olla että vanhempana ei sitten sama enää tepsikään. Mitään uhkausta tms. ei esitetä vaan sanotaan että nyt lasketaan, ja jostain syystä se tepsii. Välillä menee sinne kolmoseen asti ja silloin käydään hakemassa poika (joka tietysti protestoi), mutta seuraavalla kerralla tulee taas ennen kuin ehditään laskea loppuun. Ei tarvitse erityisesti korottaa ääntä, mutta laskeminen tehdään kuitenkin vähän vihaisen/tiukan kuuloisesti.

"Lasken kolmeen ja sen jälkeen sun ruokasi on roskiksessa."
"Tää on viimeinen kerta kun sanon nätisti, seuraavaksi se tulee huutamalla."
"Jos et nyt pue päällesi, mä takavarikoin sen lelun."

Noi on toiminu aika hyvin.

Lapselle kannattaa tehdä aika aikasessa vaiheessa selväksi, että kun jotain asiaa pyydetään tekemään, niin se tehdään heti. Itse käytän laskemistaktiikkaa eli asiasta ja lapsesta vähän riippuen sanon että lasken joko kolmeen tai 10 ja sitten pitää olla homma tehtynä, olla pesemässä hampaita jne... Tepisii aika hyvin ainakin meillä. Laskemista voi sitten itse nopeuttaa tai hidastaa sen mukaan mikä on tilanne, mutta yleensä kannattaa antaa lapselle kuitenkin mahdollisuus onnistua tavoitteessa. Myös munakello on ihan kätevä pukemisessa.

Yhteistyössä