Kuinka myöhään lapsesi on yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Linnea"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
10-vuotias on yksin 1-2 tuntia. Sukulainen hoitaa yleensä noin klo 20 asti, sitten lapsi odottaa minua ja menee nukkumaan kun tulen. Joskus on nukahtanut odotellessaankin. Soitan aina kun pääsen töistä, kerron lapselle että nyt pääsin ja haen sisarukset hoidosta ja ollaan noin puolen tunnin päästä kotona. Se on myös lapselle merkki siitä, että olen puhelimella tavoitettavissa jos tulee joku asia.

Meillä on yksi kännykkä lasten käytössä koko ajan. Koululainen on ollut yksin 2 tuntia 8-vuotiaasta pitäen, nyt 10v. ja on ollut yksin jo enimmillään 3h päivässä koulun jälkeen. Yhdessä pikkusiskon kanssa ovat olleet 1h kahdestaan ensimmäisen kerran silloin, kun isoveli oli 8v. ja pikkusisko 5v. Silloinkin kännykällä tavoitettavissa koko ajan ja olen ollut kävelymatkan päässä kotoa. Molemmat lapset osaavat käyttää kännykkää, mutta tyttöä en vielä viisivuotiaana tohtinut jättää yksin vaan aina veljen kanssa. Tosin tyttö katsoi lastenohjelmia puolen tunnin ajan yksin viisivuotiaana, kun minä olin seinän takana, naapurissa kahvilla. Tyttö ei tahtonut mukaan, joten annoin katsoa telkkaa, kun tiesi pääsevänsä luokseni sen kun olisi kävellyt ovesta ulos ja viereiseen asuntoon.

Yhteistyössä