Kuinka nopeasti oireet alkaa eläinallegiassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras äiti

Vieras
Itselläni oli kani, jolle tulin allergiseksi vasta sen oltua minulla monta vuotta, sitten se kuoli ja muutaman vuoden päästä otettiin gerbiilejä, ne ehti olla meillä vuoden kun aloin saamaan kamalia hengenahdistuksia, tietenkin niistä piti luopua. Nyt en ole oikeastaan millekään eläimille altistunut sen jälkeen, tänään siskoni ilmoitti ottavansa heille hiiriä lemmikiksi...vähän huolestuttaa, loppuuko vierailut siellä minun osaltani, voinko hetkeäkään olla samassa tilassa ilman että saan siitä kamalat allergiaoireet?

Onko esim. 1-2 tunnin vierailu virhe, onko melko varmaa että oireet tulevat jo siellä tai vasta jälkeenpäin, onko mitenkään mahdollista säästyä oireilta jos vierailee lyhyesti.

Mulla ei ole ventolinea tai mitään hengitystä avaavaa, jos oireet tulee. Voiko mitenkään välttää niitä, muuta kuin olla käymättä?

Mitäs jos hankit ne lääkkeet? Yleensä oireet tulee ainakin itsellä todella pian, mutta sehän on ihan yksilöllistä. Oireet riippuu tietysti siitäkin oletko allerginen eläimelle vai esim. purusta tai heinistä lähtevälle pölylle ja joudutko niiden kanssa miten tekemisiin kyläillessä.

Siis oliko sulla allergia aikuisiällä? Mä olin parikymppiseksi saakka allerginen varmaan kaikille karvaisille, mutta nykyään siedän koiraa (on itselläkin) pääasiassa tosi hyvin ja pystyn olemaan samassa huoneessa melkein minkä elukan kanssa tahansa. Poikkeuksena kissa sellaisessa huushollissa, jossa karvaa on joka puolella. Usein tulee alussa silmien kutinaa uudesta eläimestä, mutta kumma kyllä oireet katoaa hetken päästä. Hanki varoiksi se Ventoline, se kannattaa olla muutenkin, jos olet joskus kärsinyt hengenahdistuksesta.

[QUOTE="vihreä";30302149]Mitäs jos hankit ne lääkkeet? Yleensä oireet tulee ainakin itsellä todella pian, mutta sehän on ihan yksilöllistä. Oireet riippuu tietysti siitäkin oletko allerginen eläimelle vai esim. purusta tai heinistä lähtevälle pölylle ja joudutko niiden kanssa miten tekemisiin kyläillessä.[/QUOTE]

Olen allerginen sekä että, heinälle, purulle ja eläimelle, nuorempana olin allerginen vain sille heinälle, myöhemmin aikuisena puhkesi myös eläinallergia.

[QUOTE="piipi";30302160]Siis oliko sulla allergia aikuisiällä? Mä olin parikymppiseksi saakka allerginen varmaan kaikille karvaisille, mutta nykyään siedän koiraa (on itselläkin) pääasiassa tosi hyvin ja pystyn olemaan samassa huoneessa melkein minkä elukan kanssa tahansa. Poikkeuksena kissa sellaisessa huushollissa, jossa karvaa on joka puolella. Usein tulee alussa silmien kutinaa uudesta eläimestä, mutta kumma kyllä oireet katoaa hetken päästä. Hanki varoiksi se Ventoline, se kannattaa olla muutenkin, jos olet joskus kärsinyt hengenahdistuksesta.[/QUOTE]

Eläinallergia on puhjennut vasta aikuisena, sain kanin kun olin 10 vuotis ja olin 20v. kun se kuoli vanhuuteen ja allergiaoireet kanista alkoi vasta 19 vuotiaana, sitä ennen olin allerginen heinälle, eikä sitä juurikaan voitu käyttää. Sitten ostettiin myöhemmin omille lapsille gerbiilejä, olin silloin 27v. ne ehti olla vuoden ja alkoi taas samat hengenahdistukset, silloin sain ensihätään veljeltäni ventolinea, hänellä kun on astma, käytin sitä kunnes sain gerbiilit uuteen kotiin. Sen jälkeen en ole ollut lemmikkien kanssa tekemisissä, kunnes nyt kuulin näistä hiiristä.

Yhteistyössä