Kuinka ootte "tajunneet" että lapsellanne on laktoosi-intorelanssi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aavis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aavis

Vieras
Mä nimittäin tajusin sen eilen!!!

Meidän 10v poika on jatkuvasti maha kuralla,maha kipeä usein ja ilmavaivoja ja juo muuten paljon maitoa!!
Eilen mä sen tausin et jumankauta sillä on se!!Onko se periytyvää,miehen suvussa on kuulemma sitä paljon?!!!

Nyt koitan ensin itte laktoositontan ruokavalioa pojalla ja jos siitä näyttää olevan apua niin pitää kai "hakea" virallinen diagnoosi koulua ym. varten...

Laktoosi-intoleranssi kulkee geeneissä.
En ole itselle enkä lapsille koskaan tarvinnut virallista diagnoosia, aina on saatu pelkällä ilmoituksella laktoositon/ vähälaktoosinen ruoka.

5-v tyttö valitti aina syönnin jäleen että maha on kipeä ja alkoi pulauttelemaan maitopohjaisten ruokien syönnin jälkeen. sen jälkeen alkoi pelkäämään syömistä kun tuli aina kipeäksi. Testeissä ei laktoosi-intoleranssi näkynyt,mutta ei kuulemma aina näykkäään vaikka oireita on. Nyt käyttää hyla-/laktoosittomia tuotteita ja olo ihan eri kuin ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ååna:
En ole itselle enkä lapsille koskaan tarvinnut virallista diagnoosia, aina on saatu pelkällä ilmoituksella laktoositon/ vähälaktoosinen ruoka.

Eli kouluun ei tartte olla virallista diagnoosia ruokailua varten?Vaikka ollu normaali ruokavalio tähän asti?

Jatkuvat ilmavaivat sen ajatuksen sai mieleen, sit eskarin kanssa sovittiin yhteisesti laktoosittomasta kokeilusta ja ilmavaivat loppu samoin tein. Koulussa vaativat sitten terveydenhoitajan lapun keittiöön, soitin kouluterkalle ja ihan mun pyynnöllä kirjoitti sen. Kyllä sen pojasta huomaa jos on tullut laktoosipitoista syötyä, yks jäde viel menee silloin tällöin mutta enempi on liikaa...

Alkuperäinen kirjoittaja aavis:
Alkuperäinen kirjoittaja Ååna:

Eli kouluun ei tartte olla virallista diagnoosia ruokailua varten?Vaikka ollu normaali ruokavalio tähän asti?

Meillä on eri kouluissa aina riitänyt oma ilmoitus, ei ole tarvinnut ammattilaista kuittaamaan. Laktoosi-intoleranssi on niin yleinen vaiva.

Suurimmalla osalla diagnosoimattomista "itse tiedän" laktoosi-intoleranssista kärsivistä todellinen vaiva on vain helposti ärtyvä suoli, johon vaikuttaa niin moni muukin asia kokonaisuudessa.

Meillä meni pojalla ihan vesiripulille :/ sitten aloitettiin laktoositon maito ja tilanne korjaantu. Kokeilimme tavallista maito sitten vielä uudestaa - mutta ei tuon kanssa elä kukaan samaa huushollia silloin, haisee se sen verta pahalle. Ilmavaivoja ja sitten löysää maha :x huh

Mulla on diagnosoitu laktoosi-intoleranssi neljän vanhana.. Kaikissa kouluissa yms piti olla lääkärin todistus! Hyvä, että on tapahtunu kehitystä tän asian kanssa..
Kävin piruuttani verikokeissa ja mulla näky nyt aikuisenakin se laktoosi-intoleranssi..
Että Yhdyn tuohon Mutta:n kommentiin...

Laktoosi-intoleranssiahan on eri asteista! Tai siis, ennen kuin joku alkaa saivarrella: voi olla vain heikentynyt laktoosin sietokyky tai kokonaan kateissa. On perinnöllistä. Lapsella ei ole ilmennyt, mutta itselläni juuri tuollaisilla oireilla kuin ap:n pojalla.

paras keino testata olisi nyt olla kokonaan ilman maitoa vähän aikaa, vaikka viikon verran ja sen jälkeen testata miten menee laktoositon ruokavalio. Jos sen kestää, voi testata kestääkö hylaa.

likalla tuntui olevan paljon ilmavaivoja ja maha aika löysällä, selkeesti myös kipristeli mahaansa. kokeilin sitten laktoosittomana, niin johan helpotti. virallista diagnoosia ei olla haettu. tyttö 1,4v.

Yhteistyössä