kuinka opettaa 1½v nukkumaan päiväunet sisällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttu1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minttu1

Jäsen
01.02.2005
365
0
16
Meidän poika on nukkunut koko ikänsä päikkärit ulkona ja mun puolesta sais nukkua edelleenkin kun hyvin vielä mahtuu rattaisiin, mutta ilmeisesti linnunlaulu tai joku on alkanut häiritsemään kun herää puolen tunnin päästä eikä nukahda uudestaan. Nyt ollaan 3 päivänä yritetty sisällä päikkäreitä, mutta poika ei meinaa nukahtaa ja sit kun vihdoin pääsee uneen (pitää istua sängyn vieressä niin kauan että nukahtaa, muuten huutaa ihan hysteerisenä), niin herää 20-30min. päästä. Kahtena edellisenä päivänä ei nukahtanut uudestaan, tänään nukahti kun isänsä istui sängyn vieressä puoli tuntia. Poika todellakin tarvisi pidemmät unet, illat on ollu ihan kamalia kun yliväsynyt lapsi kiukuttelee. Lisäksi hän heräsi viime yönäkin huutamaan ja uudelleen nukahtaminen kesti tunnin. Aikaisemmin meillä ei ole ollut öissä valittamista.
Onkohan tää ohimenevä vaihe ennenkuin poika tottuu nukkumaan sisällä, vai joudutaanko me aina istumaan yht. tunti päivässä sängyn vieressä että poika nukkuisi n. tunnin unet? En kyllä haluaisi että tuo oppii siihen että joku istuu vieressä, kun tähän asti on aina nukahtanut itsekseen. Vielä vähän aikaa sitten nukku 1,5-2,5h rauhassa putkeen.. Vai pitäsköhän meidän vielä koittaa ulkona nukkumista? Tosin viime kesänä hellepäivinä sekin oli huonoa, sitä paremmin tuntuu nukkuvan, mitä kylmempi on.

Tuo voi olla jokin vaihe nukkumisessa, kyllä ne unihalut ainakin meillä on vaihdelleet. On ollut vaiheita jolloin unet ovät häiriintyneet helposti ja sitten taas kausia jolloin nukkuisi tuntikausia. Ja ikinä en saanut oppimaan nukahtaa sisälle päivällä, ei taida paljon lohduttaa... B) Mulla on suuria vaikeuksia pojan päiväunissa vieläkin mutta hän onkin kohta 3. Tuntuu silti tarvitsevan päikkärit mutta ei vain myönnä sitä. Ulos nukahtaa kun on tarpeeksi pitkään lenkkeillyt. Kun poika oli 1 hän ei myös saanut nukuttua ulkona kesällä kuumuuden takia. Hankalia nämä jutut voivat olla, tsemppiä teille! Tänään juuri yritin sisälle nukkumaan, vähän aikaa pötkötteli mutta kohta pomppi ylös sängystä...

Olen myös miettinyt samaa. Meillä myös 1v 4kk ja aina nukkunut ulkona. Viime kesänä noin puolivuotiaana nukkui varmaan 5 puolen tunnin pätkää ulkona kun ei helteessä pystynyt. Tänä kesänä voisin kokeilla jos nukkuisi vaunuissa sisällä, olisi viileämpää. Vai onko tosiaan jollakin niksejä? Mutta tuohon ap:n kirjoitukseen voisin sanoa, että vaihe se teillä on. Meillä myös nukkuu paremmin kun on viileämpää, mutta mitä jos pukisit vähemmän ulkopäikkäreille? Vähentäisit peittoja? Anna nukkua niitä 0,5h unia ulkona ja kato mihin homma kääntyy.

esikoista aikoinaan nukuttelin syliin kun oli tottunut rattaissa ulkona nukkumaan.sit kun tottui siihen et sisällä nukkuu niin nukuahti omaan sänkyyn.tarvitsi vaan siirtymävaiheessa apuja.

ja mitä öihin tulee niin näin 2 kanssa valvoneena sanoisin että jos yöt pääsääntöisesti nukutaan niin minusta ei ole mitään ongelmaa.mä antaisin mitä vaan et mun 1v3kk nukkuis edes joskus läpi yön....

Yhteistyössä