kuinka paljon kulutatte aikaa kodin hoitamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tekosyiden kuulija,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tekosyiden kuulija,

Vieras
työssäni joudun olemaan kiinnostunut ihmisten ajankäytöstä ja yksi yleisimmistä syistä (on sitten kotiäiti tai työssäkäyvä) siihen ettei asioita ehditä tehdä on kodinhoitamisen kiireet? Kuinka paljon teillä menee kodinhoitamiseen aikaa vai onko se hyvä tekosyy jättää muita asioita tekemättä?

1. Oletko työelämässä, kotiäiti?
2. kuinka iso asuntosi on?
3. Mitä kotiaskareita teet päivittäin, viikoittain, kuukausittain?
4. Auttavatko muut perheenjäsenet siivouksessa?
5. Käytätkö kotitöiden määrää tekosyynä siihen ettei ole aikaa esim urheilla tai kyläillä ym?

1. Olen työelämässä
2. Noin 120 neliöinen omakotitalo isolla pihalla.
3. Päivittäin ruuanlaitto, lelujen korjaus lastenhuoneeseen illalla, pyykin pesu. VIikoittain 1-2 kertaa viikossa imurointi ja pölyjen pyyhintä, kerran viikossa vessan pesu. 1-2 kertaa kuukaudessa myös lattioiden pesu. En silitä vaatteita. Mies huolehtii kaupassa käynnistä ja keittiön siivouksesta päivittäin.
4. Yhdessä siivotaan kerran viikossa perusteellisesti.
5. En käytä tekosyynä, koska käytän päivittäiseen siivoukseen max puoli tuntia päivässä. Ruokaakaan ei tarvitse hellan edessä vahtia koko ajan ja pyykkikone pyörii ilman että vieressä seisoo :)

1. Kotiäiti
2. Rivitalo, 80 neliötä, iso piha
3. Päivittäin teen ruokaa, tiskikoneen purku ja täyttö, lelujen siivous (lapset auttaa), keittiö puhtaaksi iltaisin. Viikottain imurointi, vessojen pesu, keittiön lattian pesu, pölyjen pyyhintä. Pyykkiä pesen noin 3 kertaa viikossa. Lakanat ja pyyhkeet vaihdan 2 viikon välein. Kaupassa käydään noin 2 kertaa viikossa. Kerran koko perhe isossa kaupassa ja kerran täydennys reissu lähikaupassa.
4. Lapset auttaa minkä osaavat, mies imuroi joskus.
5. Ei mulla mee niin paljoa aikaa kotihommiin että ne olis mikään syy jättää mitään muuta tekemättä. Jos vaihtoehto on illalla siivota tai mennä lenkille niin valitsen lenkin.

1. Työssäkäyvä äiti
2. Omakotitalo n. 100 m2 ja iso tontti
3. Päivittäin ruoan laitto ja yleinen talon siistinä pitäminen (lelujen korjaaminen, keittiön siistiminen, astianpesukoneen pyörittäminen, talvella lumityöt). Laitan helppoa ruokaa esim. uuniruoat joita ei tarvitse koko ajan vahtia tai nopeasti valmistuvat ruoat kuten wokit yms. Jos ei huvita laittaa ruokaa käydään ulkona syömässä.
Viikoittain imurointi, pölyjen pyyhkiminen, pyykin pesu (silittää en jaksa muuta kuin juhlavaatteet ja sellaiset työvaatteet, jotka on pakko silittää).
Kuukausittain lattioiden pyyhkiminen ja isompi siivous, joka teetetään ulkopuolisella. Kesällä tietysti puutarhatyöt, rantasaunan siivous yms.
4. Sekä minä, että mies tehdään molemmat kotitöitä. Joskus mies laittaa ruokaa, joskus minä. Mies usein viikonloppuna imuroi ja minä pesen kylppärin yms. Mies yleensä tekee lumityöt, minä tai mies siistitään päivittäin keittiö. Lapsi vasta 1,5 v joten ei kotitöihin osallistu.
5. En ikinä. Lähinnä toisinpäin, eli käytän kotitöiden tekemättä jättämiseen tekosyynä esim. jotain kyläilymenoa tms. :)

1. Olen äitiyslomalla.
2. Rivitalo, reilu 70 neliötä, piha
3. Päivittäin: ruuanlaitto, pyykit narulta (mies pesee ja laittaa kuivumaan), keittiön siivous, välisiivoukset muualla asunnossa (koiran takia imuroin lähes päivittäin 10 min), koiran lenkitys ja hoito. Pyykkiä pestään lähes päivittäin, koska käytössä kestovaipat ja lisäksi vauva pulauttelee reilusti... Viikoittain: wc:n ja kylppärin isompi siivous, mies imuroi ja pyyhkii pölyt. Ehkä jotain pihatöitä. Käyn kauppareissulla mukana ehkä kerran viikossa, muutoin mies käy työmatkalla. Kuukausittaisia hommia ei liiemmin ole, oliskohan miehellä sitten jotain autonhuoltohommia?
4. Mies tekee mviikkosiivouksen, ja lisäksi siis hoitelee kauppareissut, pyykit ja tiskit pääosin. Vauva ei vielä auta yhtään. ;) Koirakin lähinnä vain sotkee.
5. En ainakaan vielä ole käyttänyt. Vauvanhoitoa ja vauvan rytmiä käytän kyllä syynä siihen, etten lähde anoppilaan kylään tietyllä kellonlyömällä - se ei kyllä ihan oikeastikaan ole mahdollista. Mutta tosiaan, jos saisin valita, niin mieluummin lenkki kuin siivous iltasella! Ja näinhän se meneekin koska koira kulkee mukana, eli lenkki on hoidettava vaikkei edes sillä hetkellä kiinnostaisi. Odotan oikein, että vauva on vähän isompi ja päästään juoksulenkille rattaiden kanssa.

1. Kotiäiti, osa-aikaisesti töissäkin.
2. Asunto 120 neliötä, iso piha
3. Päivittäin pientä siistimistä, keittiö ykkösenä. Sitten vessoja, pyykin pesua, yleistä järjestyksen pitoa. Iso siivous tehdään n. kerran kuussa, joko minä tai mies tai jaetaan hommat, toinen vie lapsen ulos sillä aikaa.
4. Mies auttaa!
5. En vaan päinvastoin! Siivoukset unohtuu helposti jos ilmaantuu jotain hauskaa tekemistä, eikä sitä surra vaan lykätään ensi viikkoon.

1. töissä työaika 8h + 2h matkoihin (yht.) 5pv/viikko
2. omakotitalo n. 240 neliöö+ piha 51a nurmikonleikkuineen ja talvella lumitöineen (lisäksi 200m itse kunnostettavaa tietä, joka lumityöt jää minulle, onneksi on ollut vähänlimisia talvia)
3. päivittäin tulee pestyä pyykkiä + siivottua leluja ym.
yleensä kerran viikossa koitan imuroida kaikki paikat + vähentää villakoiria ja hämähäki seittejä
4. EI TODELLAKAAN! mies kiukuttelee, kun en ehdi auttamaan häntä puutöihin ja kakkosasunnon remontointiin ym. Kauppamatkaakin meillä tulee n. 30km yhteen suuntaan. Käytän kyllä kotitöitäni syynä, eikä useinkaan ole tekosyy, siihen etten ehdi äijän avuksi sen hommiin, kun ei sekään auta kotona kotitöissä!
5. Koitan kerran/kaksi kertaa viikossa ehtiä harjoitukseen, sinnekin matkaa 40km, töistä päästään klo 16, kotona klo 17 ja harjoituksissa pitäisi olla klo 18, Ei siinä välissä LAITETA ruokaa, ainoastaan lämmitetään jotain, harjoitukset kestää yleensä klo 19.30 asti, sen jälkeen suihku ym , niin kotona ollaan n. klo 20.30. Ei tiä pysty tekemään joka päivä, kun ne kotityötkin täytyy tehdä!!

1. työssäkäyvä nainen + mies, olen äiti mutta lapset muuttaneet jo pois kotoa,
3 lastenlasta, kaksi alle kouluikäistä, käyvät kylässä kerran-kaksi kk:ssa.

2. omakotitalo n. 140m2 ja 2500m2 hoidettu puutarhatontti
3. Teen meille lämpimät ruuat illaksi + itselleni myös lämmintä ruokaa evääksi kaikille työpäiville, eli kahtena - kolmena päivänä viikossa ruokahuolto jolloin teen kahta/kolmea eri ruokaa kerrallaan ja pakastan siitä osan valmisannoksiin, aikaa kuluu yhteensä noin 3h viikko. Lisäkesalaatin teko aamulla vie noin 10 min per päivä.

Normisiisteys vie aikaa 30 min/pvä, eli tiskit, keittiön siistimiset yms.
Joka viikko lisäksi vessojen pesut + imurointi + pölyjen pyyhintä n. 3h.
Lakanoiden/pyyhkeiden vaihto joka toinen viikko + niiden pyykkäys,mankelointi n. 1h.

Kerran kuussa isompi siivous, imurointi, mattojen tuuletus, lattioiden pesu, ovien ja pölyjen pyyhintä, sauna, kylpytilat jne.. eli koko talo n. 8h, = yksi lauantai tai sunnuntai. Yleensä tämä kk-siivous tehdään lastenlasten käynnin jälkeen. Eipä tarvitse jatkuvasti komentaa, että älkää sotkeko kun kuitenkin siivotaan isommin hetken päästä. Jos kersat ovat olleet yökylässä, siivoamiseen menee selvästi enemmän aikaa,
mutta se on ihan ok. Yleensä ollaan näet rakennettu yhdessä kaikenlaisia majoja yläkertaan. Se on se meidän isovanhempien ja lastenlasten yhteinen juttu.

Pyykkihuoltoon menee aikaa n. 2h viikossa + silitykset päälle n 1h. Minulla oltava aina ns. paremmat työvaatteet joita ei voi pestä miten sattuu + miehen erikoistyövaatteiden pesu ja kuivaus erikseen vaatii vähän enemmän aikaa.

4. Molemmat tekee siivous yms. töitä, yleensä mies imuroi, kantaa matot ulos ja tamppaa ne. Puutarhatyöt vievät hyvillä keleillä yleensä 1-3h/ilta, sateisina päivinä ei yhtään. Keväisin ja kesäisin kaikki viikonloput ollaan ulkona eikä siivota, ruoka tehdään grillaamalla, eikä siihen kuluvaa aikaa lasketa. Molemmat tekee lumitöitä, aikaa kuluu n. 1h/kerta.

Keväällä istutetaan vähän juureksia lastenlasten kanssa ja taas syksyisin kerätään omenat, viinimarjat, luumut, vadelmat, porkkanat, yritit. Niistä tehdään milloin mitäkin. Aikaa kuluu myös mustikassa, sienessä ja puolukassa.
Leivon ja teen ruokaa paljon itse kerätyistä ja kasvatetuista aineksista. Tässä kuluu helposti kymmeniä tunteja huomaamatta. Samalla tulee kyllä ulkoiltua lähes yhtä paljon. Satokin puhdistetaan ulkona jos säät vaan sallii ja mökillä sienet + metsämarjat valmistetaan ulkokeittiössä säilykkeiksi.

5. Kotitöitä en käytä tekosyynä. Päinvastoin kyllä joskus keksitään kaikkea muuta menoa miehen kanssa ettei niitä ei tarvitsisi tehdä.
Käydään esim. huonekaluliikkeissä, ihan vain katselemassa, sisustusvinkkejä.
Harvoin mitään ostetaan.

Lenkillä käyn silloin kun huvittaa, ei riipu kotitöistä. Ai niin on meillä koira, sen kanssa käyn kyllä ulkona aamuin ja illoin yht. noin 1h/päivä säästä riippumatta.
Jos ei halua lähteä kyläilemään, ystävien kanssa ulos tms.. meillä käytetään yleensä tekosyynä työkiireitä.
Mies huoltaa talon, tekee pikkurempat, autot jne.. Mulla on vähän suurempi vastuu kotitöistä kun osaan ne taas paremmin.
En halua siivoojaa, enkä syödä eineksiä. Kun itse teen, saan puuhailtua jotakin koko ajan huomaamatta, enkä jumitu sohvalle tv:tä töllöttämään.

1. Hoitovapaalla. Vauva 10 kk.
2. 120 neliötä. Pieni piha.
3. Kerran kuussa meillä käy siivooja. Kun palaan töihin, otamme siivojan käyttöön kahden viikon välein. Päivittäin itse tyhjennän/täytän astianpesukonetta. Teen ruokaa viikolla, mies viikonloppuisin. Pyykkiä pesemme melkein päivittäin. Siivoilen illalla lelut. Viikossa n. 2x pesen keittiön. Kerran viikossa vessat. Kerran viikossa imuroidaan.
4. Mies osallistuu hyvin. Hän myös osallistuu pyykkihuoltoon, ruuan tekoon. Viikoilla, joilla siivooja ei käy, teemme yhdessä viikkosiivouksen perjantaina.
5. En käytä. Pikemminkin päinvastoin. Käytän harrastuksia ja kyläilyjä tekosyynä sille etten tee tarpeeksi kotitöitä :D Pidän kyllä huolen siitä, että saan tarpeeksi aikaa omille harrastuksille. Kotityöt eivät todellakaan tule näissä asioissa ykkösenä.

1. Vanhempainvapaalla, lapsi 8 kk

2. ok-talo 165 m2

3. Päivittäin: ruoanlaitto, joskus miehen kanssa yhdessä. Yleistä siistiinäpitoa, kuten tavaroiden raivailua, keittiön siivous jne. Kaupassakäynti useimmiten miehen kans yhdessä.

Viikoittain: imurointi ja lattian pyyhkiminen kun lapsi päiväunilla. Pyykinpesua n. 3 kertaa viikossa, mies myös pyykkää. Astianpesukoneen tyhjennystä ym kotitöitä, se tekee kumpi ehtii, minä enemmän kuitenkin.

4. Kyllä mies auttaa minkä ehtii. Tekee usein pitkää päivää ja viikonloppuja ei haluta kuluttaa siivoiluun vaan johonkin hauskaan. Toki omakotitalossa on paljon pieniä hommia mitä puuhaillaan jatkuvasti kun ehditään.

5. En koskaan. Kotityöt tulee vasta toisena. Ne ehtii kyllä joskus tekemään.

- Kotiäiti.
-Vajaa 80 neliötä kerrostalossa.
-Vähän kuten ap:lla... Ruoan laitto, lelujen korjaus ympäri taloa, pyykin pesu, silitys yms. Perus siivoaminen vähän silloin kun sopii hetkeen, mutta pyrin ainakin imuroimaan kerran viikossa ja pesemään lattiat 2 krt kuussa. Usein on jotain sotkua mitä pitää pyyhkiä milloin mistäkin, joten siinä samassa pyyhkäisen pölytkin alueelta... Esim. jos on rätti kädessä, kun pyyhin olkkarin pöydän, niin innostun pyyhkäisemään samalla muualtakin olkkarista pölyjä (otan siis toisen rätin kylläkin mukaan), mutta mitään organisoitua pölyjen pyyhintä päivääkään ei ole. Minä siivoan myös keittiön ja siis kaiken kotona. Kukaan ei pistä näppejään minun valtakuntaani. :) (Tai saa toki sotkea, muttei siivota, kun osaavat paremmin sotkea kuin siivota. ;)) Isommilla ostoksilla käydään yleensä kaikki yhdessä, mutta jos viikolla tarvitsee vaikka äkkiä jotain lähikaupasta, niin mies tuo kotiin tullessaan useimmiten.
-Vastasinkin jo, eli ei missään nimessä. Kyllä auttaisivat pyydettäessä (lapset kuitenkin liian pieniä muutenkin...), mutten siis halua. Meillä mies siis käy kodin ulkopuolella töissä ja minä hoidan kodin. :) "Kristillinen" tasajako. Joskus kun on kylläkin ollut tulossa ylläri vieraita ja en olisi millään kerennyt tehdä kaikkea mitä haluan muutoin, niin mies kyllä ihan heti auttaa laittamaan paikat kuntoon kysymättäkin. Tietää kyllä vaatimukseni. :)
5. Käytätkö kotitöiden määrää tekosyynä siihen ettei ole aikaa esim urheilla tai kyläillä ym?
-En kyllä. Minulla ei yksinkertaisesti ole oikein mahdollisuutta urheilla, sillä mies on poissa lähestulkoon koko päivän joka pv. Pääsen kuitenkin lasten kanssa aina kävelylle jos huvittaa. Olisihan se kiva harrastaakin jotain, mutta ei vaan nyt onnistu. Olen kuitenkin ihan hyvässä kunnossa, joten ei hirveästi huoleta. Peruskunto lienee ihan ok. Omaksi huviksi haluan kuitenkin vielä joskus urheilla, mutta saa nähdä koska. Minä vain myös satun viihtymään kotona, joten en tunne älytöntä tarvetta kyläillä. Ei sitä nyt tarvitse kenellekään oikein puolustella. Ilman lapsia harvemmin pääsen lähtemään ja lasten kanssa ei vaan tule oikein lähdettyä, kun siinä on aina vähän ekstraa... Ystävillä ei myöskään pahemmin ole lapsia, vaikka iän puolesta jo voisi ollakin... Jos siis näen kavereita, niin se on usein myöhemmin sellaisena iltana, kun mies on kotona ja lapset ovat jo menneet nukkumaan. Harvoin kavereillekaan sopii myöhään arki-iltana muuten vaan, joten nämäkin tapaamiset sijoittuvat sitten viikonloppu iltoihin, jolloin kavereille sattuu maistumaan vaikka ravintola ilta samalla, eikä minua lainkaan haittaa. ;)

1. Kotona, yksi lapsi.
2. Rivitalo 70 neliötä, pieni piha
Päivittäin:
-keittiön siivoaminen, paikkojen siistiminen, ruuan laitto, nopea imurointi koiran vuoksi
- viikoittain; kerran viikossa miehen kanssa kunnon siivous. Pyykit pesen kerran viikossa (meillä pesutuvassa käytössä neljä isoa pesukonetta+kuivausrummut, joten pyykinpesuun menee max kaksi tuntia)
4. Mies auttaa totta kai.
5. Joo ei tosiaankaan. :D Mulla on tosi vähän kotitöitä mielestäni. Ikinä ne ei ole olleet esteenä menemisille ja harrastuksille. Lapsen rytmi onkin sitten eri juttu, sitä en sekoita. Joten jos sanon, että mun on oltava kotona laittamassa ruokaa johonkin aikaan, niin se on ihan totta, koska lapsen on saatava se ateriansa, ja haluan et ruokahetki on rauhallinen. Ja unen puute on toinen mikä menee kaiken edelle; jos mun on pakko saada päikkärit koska yö on ollut levoton, niin en liikahda sohvalta mihinkään.

Työelämässä. Toimistotyö klo 8-16 + matkat 2 h.

Kerrostaloneliö 94m2, joka osoittautunut todella vaivattomaksi hoidettavaksi.

Viikkosiivous kerran viikossa (kiinteä siivouspäivä). Muuten ei siivota paitsi pyykkikone laitetaan pyörimään noin joka toinen päivä. Lisäksi keittiötä tietysti pitää siivota.

Viikkosiivouksessa tehdään nämä: imurointi (jalkalistat imuroidaan ehkä kerran kuukaudessa), tahrojen poisto lattialta (lattiat pestään kerran kuukaudessa), keittiön siivous perusteellisemmin (sormenjäljet pois kaapinovista jne), mattojen tuuletus ulkona, petivaatteiden tuuletus (petivaatteet vaihdetaan vähintään kerran kuukaudessa), pölyjen pyyhintä, kukkien kastelu, parvekekukkien hoito, lapset siivoavat aikuisen avustuksella oman huoneensa. Tarvittaessa pestään väliovet ja pyyhitään kalusteita. Ikkunat pestään kahdesti vuodessa.

Ehdottomasti. Meillä jokainen perheenjäsen (2 lasta) ovat joutuneet mukaan siivousrumbaan jostakin noin 1,5 v ikäisestä. Alussahan siivous on lapsille leikkiä, joten hänet on helppo ottaa mukaan.

En todellakaan. Siivota voisi useamminkin, mutta tämä sopii meille parhaiten. Kun siivotaan kerran viikossa, niin ei tarvitse murehtia likaisuutta, kun tietää, että sotkujen siivoukselle on varattu oma aika. Liikuntaa harrastetaan 3-5 kertaa viikossa. Kyläillään vähän harvemmin, koska kaverit asuvat muilla paikkakunnilla.

1. hoitovapaalla, taapero 1v
2. ok-talo 110 neliötä
3.päivittäin lelujen siivousta lattialta, yleistä järjestystä yritän pitää yllä, tiskaamiset, ruoanlaitot, pyykkäys..noin 2 krt kk yritetään miehen kanssa saada siivottua perusteellisesti. viikottain edes imurointi.
4.mies auttaa lähes kaikessa, niissä puitteissa kun kotona on eli iltaisin/viikonloppuisin

5. en käytä kotitöitä tekosyynä. MUTTA tunnen huonoa omaatuntoa siitä, että aina en jaksa siivota, järjestellä..koen että organisointikykyni on huonontunut lapsen saannin myötä (eikös sen pitäisi vain parantua??), poikamme on aika huono viihtymään yksikseen/omissa leikeissään ja oloissaan..olen miettinyt että voisiko sitä jotenkin harjoittaa? Joinakin päivinä tuntuu ettei saa yksinkertaisintakaan asiaa, kotityötä tehtyä, kun poika jo roikkuu lahkeessa kitisten...ymmärrän kyllä etttä lapsiperheessä on arki on tälläistä...

1. kotona, lapset 1v, ja 2,5 v
2. ok-talo 360 neliötä ja 2500 neliön piha
3. Päivittäin mitä järjestelen, siivoan keittiön, astianpesukone, ruoanlaitto ja satunnaisia muita töitä. Siivooja käy kahden viikon välein ja siivoaa kaiken. Itse viikkosiivous ja lakanoiden vaihto kahden viikon välein. Lisäksi saatan imuroida, pestä vessaa ja mitä nyt tarvitaan viikollakin. Pihatöitä teen nurmikon ajon lisäksi jos on aikaa. Lumityöt vie 1h.
4. Mies auttaa kaikessa. Minä järjestän (ja sotken) enemmän. Muksut keräilee ja isompi huitoo rätillä ja "imuroi".
5. Jos oon kipeä tai ei huvita en siivoa. Kaikki kiva menee siivouksen edelle. Kyllä mulla silti tulee siivottua. Meillä on punttis kotona, niin ei se juuri aikaa vie. Puutarhatyöt lasken harrastukseksi.

Yhteistyössä