kuinka paljon leikitte lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Meillä 3,5v kärttää koko ajan leikkiseuraa meistä vanhemmista. Jos ollaan kylässä tai puistossa missä toisia lapsia niin touhuaa yksinään mutta kotona pitäisi koko ajan olla hänen kaverinaan. Lapsi käy 3krt viikossa kerhossa 2h ja siellä kai leikkii kavereiden kanssa.. miten paljon te muut osallistutte lasten leikkeihin?

2v10kk ikäinen poikani käyttäytyy kuvailemallasi tavalla. On aika sosiaalinen, ei juuri viihdy lastenohjelmienkaan parissa, mielummin leikkii jonkun kanssa. Kotiäitinä mun työnkuvaan kuuluu myös leikkiä lapseni kanssa, mutta on paljon muutakin, mitä mun pitää päivän aikana ehtiä tehdä. Monesti lapsi tulee "auttamaan" ruoanlaitossa, pyykkäyksessä tai vaikka lattioiden moppauksessa. En siis konttaa autojen perässä lattialla koko päivää. :)

No meillä 3,5 vuotiaalla on 2 vuotias veli joten leikkiseuraa on aina.. Muuten varmaan kärttäski aikuista mukaan. Välillä tietty rakentelen legolinnoja ja junaratoja noille, mutten juurikaan osallistu itse leikkiin. Meilläki lapset on usein auttamassa kotitöissä.

[QUOTE="Hmmh";28274055]2v10kk ikäinen poikani käyttäytyy kuvailemallasi tavalla. On aika sosiaalinen, ei juuri viihdy lastenohjelmienkaan parissa, mielummin leikkii jonkun kanssa. Kotiäitinä mun työnkuvaan kuuluu myös leikkiä lapseni kanssa, mutta on paljon muutakin, mitä mun pitää päivän aikana ehtiä tehdä. Monesti lapsi tulee "auttamaan" ruoanlaitossa, pyykkäyksessä tai vaikka lattioiden moppauksessa. En siis konttaa autojen perässä lattialla koko päivää. :)[/QUOTE]

Pyykkäyksen ja lattioiden moppauksen voi jättää sinne aikaan, kun lapset menneet nukkumaan. Kotiäidin tärkein tehtävä on olla aidosti läsnä niiden lasten kanssa, ulkoilla (hiihtää, pulkkailla, retkeillä jne), leikkiä, askarrella jne... kotitöitä ehtii tehdä illalla myöhäänkin.

[QUOTE="vieras";28274087]Pyykkäyksen ja lattioiden moppauksen voi jättää sinne aikaan, kun lapset menneet nukkumaan. Kotiäidin tärkein tehtävä on olla aidosti läsnä niiden lasten kanssa, ulkoilla (hiihtää, pulkkailla, retkeillä jne), leikkiä, askarrella jne... kotitöitä ehtii tehdä illalla myöhäänkin.[/QUOTE]

:D

[QUOTE="vieras";28274087]Pyykkäyksen ja lattioiden moppauksen voi jättää sinne aikaan, kun lapset menneet nukkumaan. Kotiäidin tärkein tehtävä on olla aidosti läsnä niiden lasten kanssa, ulkoilla (hiihtää, pulkkailla, retkeillä jne), leikkiä, askarrella jne... kotitöitä ehtii tehdä illalla myöhäänkin.[/QUOTE]

Juupa juu:)

Minäkin otan lapset mukaan kotitöihin ja mielellään mm. siivoavat ja laittavat pyykkejä mukana, varsinkin isompi eli 3v. Toki leikitäänkin paljon, mutta en pysty koko aikaan leikkiä vaan kotityöt on hoidettava. Ei kaikkea voi jättää iltaan ja pitäähän lapsenkin oppia, että kotityöt kuuluu elämään.

[QUOTE="vieras";28274138]Minäkin otan lapset mukaan kotitöihin ja mielellään mm. siivoavat ja laittavat pyykkejä mukana, varsinkin isompi eli 3v. Toki leikitäänkin paljon, mutta en pysty koko aikaan leikkiä vaan kotityöt on hoidettava. Ei kaikkea voi jättää iltaan ja pitäähän lapsenkin oppia, että kotityöt kuuluu elämään.[/QUOTE]

Toki ne kuuluu lapsille opettaa ja ottaa mukaan tekemään, mutta joka päivä ei tarvitse lattioita mopata, pyykkiä pestä (kone pesee) jne. Miten kuvittelet että työssä käyvät hoitavat ko työt, kun eivät niitä päiväsaikaan voi tehdä?

Kotiäidin rooliin nyt vaan kuuluu olla ensisijaisesti lasten kanssa, ei siitä syystä että saa olla itse kotona.

[QUOTE="vieras";28274162]Toki ne kuuluu lapsille opettaa ja ottaa mukaan tekemään, mutta joka päivä ei tarvitse lattioita mopata, pyykkiä pestä (kone pesee) jne. Miten kuvittelet että työssä käyvät hoitavat ko työt, kun eivät niitä päiväsaikaan voi tehdä?

Kotiäidin rooliin nyt vaan kuuluu olla ensisijaisesti lasten kanssa, ei siitä syystä että saa olla itse kotona.[/QUOTE]

En tiedä muista mutta itse ainakin töissä ollessani hoidin kotityöt töiden jälkeen ja yöllä nukuin. Eli en todellakaan jättänyt niitä iltamyöhään, kun lapset jo nukkuu :D Meillä illat on rauhoittumista varten, myös vanhemmilla.
Vaikka no, provohan tuo kommentti taitaa olla, että turha kai sitä enempää kommentoida... :D

Joka päivä on ainakin pakko tehdä ruokaa ja täyttää/tyhjentää pesukoneet sekä kyllä meillä myös pientä siivousta tehdään joka päivä. Olen kotiäiti siitä syystä, että haluan hoitaa lapset itse kun he ovat pieniä enkä siitä syystä, että saisin olla itse kotona. Toki meillä leikitään, luetaan, ulkoillaan, askarrellaan päivittäin, mutta silti ehdin tehdä kotitöitä siinä samalla, joko itse tai yhdessä lasten kanssa. En tiedä olenko sitten huono äiti jos esim. täytän astianpesukonetta ja lapsi tekee siinä vieressä keittiön pöydän ääressä palapeliä tai piirtelee. Mielestäni olen siinäkin läsnä koko ajan. Ja olen ollut äitiyslomien välillä myös työssäkäyvä äiti ja ehdin silti leikkiä lasten kanssa ja tehdä kotityöt.

[QUOTE="nnn";28274334]Tämän takia lapset tehdään pienellä ikäerolla. ;)[/QUOTE]

Juu, samaa sukupuolta olevat kaksoset ovat tosi näppärät. Lähinnä lautapeleihin, vaikeampiin palapeleihin yms. kaivataan aikuista seuraksi. Toki osallistun muuhunkin ajoittain, mutta lähinnä nykyään ovat sitä mieltä, että äiti sotkee leikit.

meillä ei lapset ainakaan nuku kuin sen 8-9h (1v) yössä, ja itse tarvitsen vähintään saman, joten meillä ne kotityöt tehdään kyllä takuulla lasten ollessa hereillä :D

vajaa 3veen kanssa aika paljon, luetaan kirjoja, rakennetaan duploilla, ylipäätään osallistun jotenkin autoleikkeihin, 5-veen kanssa liian vähän eli välillä pääsen ponileikkiin tms. kahvikekkereille mutta tämä leikkii pääasiassa yksin tai kavereiden kanssa ja isoimmalle legon rakennukseen sitten taas enemmän.
pienimmän kanssa touhutaan siis koko ajan yhdessä, ei vielä leiki yksikseen.

[QUOTE="vieras";28274138]Minäkin otan lapset mukaan kotitöihin ja mielellään mm. siivoavat ja laittavat pyykkejä mukana, varsinkin isompi eli 3v. Toki leikitäänkin paljon, mutta en pysty koko aikaan leikkiä vaan kotityöt on hoidettava. Ei kaikkea voi jättää iltaan ja pitäähän lapsenkin oppia, että kotityöt kuuluu elämään.[/QUOTE]
Kotitöitä tehdessä voi kyllä myös leikkiä. Silloin kun lapseni olivat pienempiä, oli kotitöitä tehtäessä siinä rinnalla käynnissä kokoajan joku mielikuvitusleikki.

Kun laitoin ruokaa keittiössä, lapset istuivat usein siinä lähellä ja leikimme, että he olivat aina jonkinmaalaisessa ravintolassa katsomassa kuin vihainen kokki laittoi ruokaa. He saivat päättää itselleen leikkinimet jne. ja minä kokkasin. Usein tuo leikin kokki , oli vihaisen hullun kokin roolissaan niin uskottava, että lapset päättivät totella sitä, että ruoka on parasta syödä.:D

Siivotessa leikimme usein, että olimme valmistelemassa asuntoamme asuntonäyttöön. Ja olin sitten usein olevinani asunnonkatsoja, joka aina sanoi ettei ostaisi noin sotkuista asuntoa, jos lastenhuoneen siivous tuntui olevan vähän vaiheessa.

[QUOTE="vieras";28274401]Juu, samaa sukupuolta olevat kaksoset ovat tosi näppärät. Lähinnä lautapeleihin, vaikeampiin palapeleihin yms. kaivataan aikuista seuraksi. Toki osallistun muuhunkin ajoittain, mutta lähinnä nykyään ovat sitä mieltä, että äiti sotkee leikit.[/QUOTE]

Jep, tänään tuli pelattua Afrikan tähteä lasten kanssa, mutta harvemmin ovat leikkiseuraa vailla kun leikkivät keskenään. :)

hmm arki pvä menee koulussa, sen jälkeen nopee vartin siivo, ruoanlaitto ja loppu pvä leikkimistä,välillä vilkuilen sivusilmällä telkkua...lapsia yks ainokainen ja yh olen

täytyy sanoa että meidän 4v vaatii kanssa leikkiseuraa. on sitä aika poikki kun olet raskaassa työssä ja sitten pitää vielä ruveta työpäivän päätteeksi leikkimään. no me vuorotellaan miehen kanssa. meillä mennään nukkumaan klo 22 joten en tosiaankaan rupea sitten moppaamaan ja imuroimaan pitää tässä itsellekkin olla hengähdysaika. lapsi osallistuu kotitöihin kun itse pyytää, siinähän oppii samalla.ehkä tuo leikkiaika loppuu kohta kun kouluun menee ja viihtyy ehkä vähän itsekkin

[QUOTE="vieras";28274162]Miten kuvittelet että työssä käyvät hoitavat ko työt, kun eivät niitä päiväsaikaan voi tehdä?
[/QUOTE]

Mun kokemuksen mukaan silloin kun lapset on muualla hoidossa, koti pysyy huomattavasti siistimpänä eikä illaksi jää kovin paljon siivottavaa ;) Pakko sitä vaan on päiväsaikaan siivota, kun ulkoilujen jälkeen eteinen menee kuraan ja keittiökin olisi päivän päätteeksi ihan pommin jäljiltä, jos en siellä siivoilisi pitkin päivää, kun pienet lapset sotkee syödessään ja meillä esim. 2-vuotias haluaa ja saa osallistua ruuanlaittoon, tiskaamiseen ym. ja sotkuahan siitä tulee. Paljon. Meillä lapset saa myös leipoa, askarrella, maalata jne. ja siitäkin tulee sotkua joka on pakko siivota ennen kuin siirrytään tekemään jotain muuta.

Yhteistyössä