Kuinka paljon muiden vajaa 2-vuotiaat syö tuttia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä poika haluaa kokoajan tuttia suuhunsa ja jos ei saa silloin kun pyytää niin pääsee hirveä huuto. Olen miettinyt että pitäisikö jo vähän vähentää sitä tutin käyttöä, esim. niin että vain päivä ja yöunilla käyttäisi.

Ettei olis sitten niin kovin vaikea luopua siitä kokonaan, kun sen aika tulee.

Pojalla ikää 1v9kk, hammaslääkäri sanoi, ettei vielä ole kiirettä luopua siitä, mutta 2-vuotiaana viimeistään....eihän siihen ole kuin muutama kuukausi.

Onko järkevämpää ottaa tutti sitten yhtäkkiä pois vai vähentää pikkuhiljaa sen käyttöä.

Meillä kohta 2v poika oli tosi kova syömään tuttia,koko ajan olis se pitänyt saada.Sitten vain yksi päivä sanoin aina kun kysyi tuttia,että se on hävinnyt.Päivä oltiin menty noin,päätin jatkaa illalla samalla linjalla.Nukahti hyvin,muutamana päivänä sitä kyseli,mutta siinä se.Oikein ihmetytti miten hyvin se jäi pois meidän "tuttipojalta."Melkein oon sillä kannalla,että kerralla pois.

Aina vaikeampaa se tutin saanti pois mitä vanhempi. Ja vanhemmista se on kiinne.. tutti vaan pois ja roskiin. Ei se huuto ole vaarallista. meillä otettiin heti 1v ja säästyttiin siltä tutti huudolta. Poika oli reipas, kun sanottiin vaan että, iso poika ei tuttia tarvi. Niin yhdessä pistettiin roskiin ja se oli siinä. Ja meillä poika rupes nukkumaan yönsäkkin kokonaan, eikä heräillyt enään, kun ei tarvinut öisin pudonnutta tuttia etsiä:)

ei ole kiire vielä silloinkaan jos poika ei koko ajan ole tutti suussa siis tunteja ja tärkein on ettei nuku tutti suussa yötä koska silloin siitä voi tulla vaurioita! itse olen tonkäisten kanssa vaihtanut mieleiseen leluun tai unikaveriin tutin ja voithan vaikka kysyä haluaisiko hän anataa sen vaikka oravanpoikasille yms... sit pari päivää poika saattaa kysellä tutia mut pysy lujina siitä kyllä pääsee helposti eroon... tisaalta jvielä ei ole kiire ja voi olla että se jää itsestään pois..isompien lasten kanssa vierotus n helpompaa kun he jo ymmärtävät

Meillä poika vasta 1v 4kk ja lupsuttaisi tuttia vaikka koko ajan. Olen miettiny vierottamista, mutta siihen pitää asennoitua ja en jaksa sitä huutokonserttia just nyt. Samalla kannalla kun "mina" että kerralla vaan tutti pois. Toisille se on helpompaa ja toisille vaikeempaa...

Meidän neiti 1v8kk oli kova syömään tuttia, aina kun haki hoidosta niin heti kun päästiin autolle alko "tutti, tutti, tutti!". Sit vaan kerran sanottiin, et ei oo nyt tuttia mukana ym. kauheen raivarin tietty sai..selitettiin et yöunille kun mennään, saa tutin. Varmuudeks laitettiin kaikki tutit piloon ettei vaan niitä ees nää... Nyt on enää yöllä siis tutti käytössä, ja pitäis vaan joku yö sanoa et tutti meni rikki tms, ja nukuttaa ilman tuttia. Kyllä ne lapset nopeesti tottuu,et ei saakkaan tuttia. KUnhan se on visusti piilossa eikä laps pääse ottaan sitä mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja kotimamma:
Meillä poika vasta 1v 4kk ja lupsuttaisi tuttia vaikka koko ajan. Olen miettiny vierottamista, mutta siihen pitää asennoitua ja en jaksa sitä huutokonserttia just nyt. Samalla kannalla kun "mina" että kerralla vaan tutti pois. Toisille se on helpompaa ja toisille vaikeempaa...

Mun tyttö oli samanikäisenä just tuollainen ja minä kyllästyin siihen ja vaan otin sen tutin pois.Parina päivänä protestoi nukkumaan mennessä,mutta unohti se tosi nopeasti.Pojan kanssa oli ihan superhelppoa,hän oli 10kk kun lopettin tutin syömisen itse.

Meidän kakkonen oli kova poika syömään tuttia...siis söi tuttia päivin öin. Kun kolmosen laskettuaika oli lähellä (poika oli tuolloin 1,5v), aloin päivisin piilottaa tuttia hyllyille tms, jonne poika ei nähnyt, saati ylettynyt. Kun päivät sujui ilman tuttia, heitin tutit (ja tuttipullot) kokonaan pois. Kivuttomasti kävi.
Kolmosen kanssa tein alusta asti niin, että vai uni- ja yötutti oli käytössä, päivisin tyttö ei saanut tuttia lainkaan eikä näin ollen sitä kaivannutkaan.

Meidän 1v4kk syö enää nukahtaessa jos syö. Tai saattaa syödä jos kova mielipaha tulee. Tuossa 1v2kk sitä alettiin rajoittaa kun olisi päivisinkin syöny kokoajan, tutit nostetiin piiloon ja vain unille annettiin. Näyttää itse vähentävän kokoajan joten katselen tässä mitä se tekee loppuviimeksi vai otanko jossain vaiheessa itse pois.
Ei se päivisin haikaa perään kun ei niitä näe.

eiköhän olisi aika vierottaa tutista,ei oo iso homma.meillä alko olla 1.5v semmoista rumppaa yöllä sen tutin kanssa et yhtenä iltana sitä ei löytynytkään enää.eikä sitä kaipailtu sen enempää.mitä vanhempi muksu on niin sitä vaikeampaa on luopua..ja nyt tuon ikäisenä se taitaa olla vaan leikkikaluna jos kokoajan roikkuu suussa.

Minä annoin pitää tuttia, kun oli 2v3kk iässä hoidon aloitus. Että olisi se rakkain tuki ja turva siellä sitten mukana. Sitä ennen tutti oli ollut enimmäkseen unituttina, mutta myös jonkun verran päivällä.
No, ensin pp-hoitaja pyysi lasta laittamaan tutin hyllylle päiväksi -sai unille. Pian sitä ei tarvittu päiväunillakaan. Kovasti kyllä tahtoi tuttia kotona.
Sitten -vaikka niitä tutteja oli 4 tai 5, niin en yhtenä iltana löytänyt ensimmäistäkään, ehkä jääneet hoitoon kaikki.
Ihan kohtuullisella 1h itkulla poika nukahti ja seuraavana iltana vielä nopeammin. Sitten käytiinkin kiireen vilkkaa ostamassa pojalle ihailemansa telaketjukaivuri.
Muutaman kerran kysyi tuttia myöhemmin, mutta pienellä kiukkukohtauksella niistäkin päästiin.

Eli mun suositukseni on vähitellen.

meidän 1v8kk ei syö ollenkaan. n. 1v4kk iässä tutti annettiin enää vain unille ja 1v6kk iässä otettiin kokonaan pois. reipastui muuten huomattavasti lapsi tutin pois ottamisen jälkeen: ei enää ilta- ja yökitinöitä, eikä päivällä kitise sen takia, että tutti pitäisi saada.

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
eiköhän olisi aika vierottaa tutista,ei oo iso homma.meillä alko olla 1.5v semmoista rumppaa yöllä sen tutin kanssa et yhtenä iltana sitä ei löytynytkään enää.eikä sitä kaipailtu sen enempää.mitä vanhempi muksu on niin sitä vaikeampaa on luopua..ja nyt tuon ikäisenä se taitaa olla vaan leikkikaluna jos kokoajan roikkuu suussa.

Ei se mee aina niin että mitä vanhempi sen hankalampaa. Yhdelle sopii pois otto nuorempana ja toiselta se lähtee sopimisella sitten kun ymmärtää. Pojan serkkutyttö oli kova tutin syöjä ja aina sen perään,reilu 2v vei sovitusti metsään ja sai palkkion, tutti jäi eikä sitä itketty. En näe syytä tuoltakaan viedä koska siitä ei oo riesaa enkä tee asioita vaan siksi että pelkäisin tulevaa josta ei edes tiedä.

Yhteistyössä