Kuinka paljon olet aktiivisesti lapsen kanssa/pv?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuhakas äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puuhakas äiti

Vieras
Minkä verran ajallisesti arvioituna olet lapsesi kanssa "aktiivisesti" päivässä?

Jos esim. viereen nukuttamista ja syöttämistä ei lasketa mukaan. Eli ihan leikkiminen, lukeminen, piirrustus, askartelu, leipominen, maalaus.. sellasia joissa olen vain lapsen käytettävissä vai miten sen nyt muotoilisi, ymmärrätte varmaan kuitenkin.. ? :D

Etenkin +1-vuotiaiden vanhemmat kiinnostaa, koska omani on 1,2v ja välillä illalla huomaan että päivä on mennyt kaikkea hommaillessa mutten ole ehtinyt istahtaa lapsen kanssa puuhaamaan. Tokihan hän pyörii mukana kotihommissa, nukutan viereen päikkäreille, käy sylissä hetken, aloitan leikkejä, annan "uusia" leluja jotka taas jaksaa hetken kiinnostaa.. :)

Vähän, jos se aktiivisuus lasketaan noin. Mutta mä en koe missään mielessä tarpeelliseksi muuttaa sitä, koska me hommaillaan lasten kanssa kotihommia, mä katselen kun leikkivät keskenään ja ehdottelen uusia juttuja, saatan osallistua johonkin väliin mutta pääsääntöisesti pysyttelen sivussa, jos esikoinen haluaa piirtää tai leikkiä muovailuvahoilla, laitan hänet alkuun ja ohjaan tekemään itse.

Pyrin muutenkin siihen että lapset eivät odota multa valmiita leikkejä ja valmista tekemistä vaan keksivät itse. Leikitetyt ja yliohjatut lapset (kun ääripäihin mennään) ovat todella avuttomia keksimään itse yhtään mitään tekemistä jatkossa ja siinä tekee äiti itsellensä pahan karhunapalveluksen. Älä siis tunne ap huonoa omaatuntoa :)

Olen paljon aktiivisesti läsnä. Meillä lapset 1v4kk ja 3v, kotihoidossa. Meillä etenkin tuo vanhempi on luonteeltaan sellainen, että haluaa paljon aikuisen huomiota ja läsnäoloa, eli ottaa sen huomion joko hyvällä tai pahalla. Useinkaan en osallistu itse leikkiin kovin aktiivisesti, mutta istun lähellä, hörpin siinä samalla vaikka kahvia ja juttelen lasten kanssa. Lapset ottavat sen sitten miten milloinkin, milloin äiti istuu mukana merirosvolaivassa tai lentokoneen kyydissä...Paljon kyllä luetaan kirjoja, muovaillaan, tehdään palapelejä. Meillä etenkin tuo lukeminen on kova juttu ja siihen saattaa upota päivästä parikin tuntia.

Pari tuntia päivässä, arkisin. Viikonloppuisin on vähän eri meininki kun on koko päivä vapaata. Ja aktiivisella yhdessäololla tarkoitan sitä että keskitytään lasten kanssa olemiseen heidän ehdoillaan, leikitään tai askarrellaan. Muutoin eletään sitä tavallista arkea yhdessä eli kanssakäymistä on muutenkin toki.

[QUOTE="vieras";23454363]Ai mikä on helpompaa, olla aktiivisesti läsnä vai?[/QUOTE]

Tätä mäkin ihmettelen. Kai sitä voi olla kaikkien kolmen kanssa yhtä aikaa eikä tarvi olla jokaisen kanssa erikseen.

[QUOTE="vilja";23454440]Tätä mäkin ihmettelen. Kai sitä voi olla kaikkien kolmen kanssa yhtä aikaa eikä tarvi olla jokaisen kanssa erikseen.[/QUOTE]

Mä en kans oikein ymmärtänyt. Meillä kun luetaan kirjaa, niin molemmat ovat siinä vieressä kuuntelemassa. Tai kun leikkivät, yleensä siinä samassa tilassa ja leikissä ovat mukana. Toki meillä välillä on niitäkin tilanteita,että kumpikin saa ihan omaa aikaa vanhemman kanssa. Esim. toinen lähtee äidin kanssa kirjastoon ja toinen isän kanssa pulkkamäkeen.

Yhteistyössä