Kuinka paljon parivuotiaasi saa sokeria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Huomasin juuri että meiän 2-vuotias saa todella vähän sokeria verrattuna tuttujen samanikäisiin... Pari kertaa viikossa haaleaa sekamehua ja karkkia/makeita herkkuja ei juuri syödä (on saanut muutaman kerran maistaa). Piilosokeria ei myöskään oikeen tule kun ei anneta maustettuja jogurtteja tms.

Monilla tulee isot sokerimäärät jo sokerijogurteista, leivistä, ketsupista, pillimehuista ym + tietty herkuttelut lisäksi. Olenko nyt huono äiti kun monen mielestä lapsen "kuuluu" saada makeaa?

Esikoinen ei varmaan juuri ollenkaan, toista se on seuraavien lasten kanssa :) Mä en muutenkaan kammoa sokeria erityisen paljon, lisäaineita ja muuta moskaa enemmän. Kohtuus kaikessa niin ei mene pieleen.

Muroista ja juotavasta jugurtista tulee varmasti sokereita. Mehuja meillä ei juoda ollenkaan, eikä syödä karkkiakaan oikeastaan koskaan. Leipää syödään kyllä ja ketsuppia menee makarooniruokien kanssa. En osaa laskea sokereita, mutta tuleehan niitä.

Meidän parivuotias saa hiilareita noin 50g/pvä eikä yhtään niistä tule sokereista. Aina olen miettinyt samaa kuin ap, lapset saa kamalasti kaikkea herkkua jo tosi pienestä asti.

minä en ole rajoittanut herkkuja nuorimmaiseni(1v8kk) kohdalla. mehuja ja limuja juodaan päivittäin. karkkeja syödään 1-3 kertaa viikossa. keksejä syödään melkein joka päivä.

Aika vähän. Muroja tai maustettuja jugurtteja meillä ei syödä, kaupan mehuja ei juoda ollenkaan eikä karkkia ole saanut vielä kertaakaan.

Rusinoista, omasta mehusta ja omista hilloista tulee sokeria, ja satunnaisista leivonnaisista joita saa maistaa.

No mun yksi tuttava syötti sellasen fazerin sinisen paperisuklaa rasian 2v puoliksi. tarkoitan niitä isoja mitä joulunakin aina saa. ja ihan vaan viikonlopun kunniaksi. Mun oma ei ollut tohon ikään viellä ees maistanut namuja tai mehuja.

Kyllä varmasti useimmat 2v lapset saavat sokeria, sillä onhan hedelmissä ja marjoissa hedelmäsokeria, maidossa on maitosokeria ja esim. leivässä, puurossa ja muissa viljoissa on myös hiilihytraattia, joka on myös omalla tavallaan sokeria. Aika rajoitettu ruokavalio olisi mielestäni sellainen, jos lapsi ei saisi lainkaan hedelmiä, maitoa, marjoja tai viljaa.

[QUOTE="minä vain";24836652]Kyllä varmasti useimmat 2v lapset saavat sokeria, sillä onhan hedelmissä ja marjoissa hedelmäsokeria, maidossa on maitosokeria ja esim. leivässä, puurossa ja muissa viljoissa on myös hiilihytraattia, joka on myös omalla tavallaan sokeria. Aika rajoitettu ruokavalio olisi mielestäni sellainen, jos lapsi ei saisi lainkaan hedelmiä, maitoa, marjoja tai viljaa.[/QUOTE]

Tarkoitin lisättyä sokeri-sokeria, en muita hiilihydraatteja.

Meidän parivuotias ei muuten saa paljoa, mutta juo päivittäin kaakaota pari kuppia. Vastapainona ei sitten saa maustettuja jogurtteja, pillimehuja tai herkkuja arkisin. En viitsi ottaa sokereista stressiä, kunhan hampaat tulee harjattua eikä sokeri täytä mahaa niin, että terveellistä ruokaa ei tule syötyä.

Onko ennin lapsella diabetes tms., kun hiilarit lasketaan?

Päivittäinen ruokavalio koostuu puurosta, jonka kanssa saa itsessään aika makeita taateleita tai sokerilla makeutettuja kuivattuja karpaloita, soijamaidosta, perus-kotiruoasta (riisi/pasta/makaroni, liha/kala/kasvis), soijajogurtista/Yosasta, hedelmistä, leivästä, Oivariinista, joskus juustosta tai leikkeleistä. Näitä ei lasketa, ja luotetaan lapsen kykyyn tietää, mitä tarvitsee. Sitten jos on vieraita/kyläillään, tai äiti innostuu muuten leipomaan, tai juhlitaan jotain, voi saada keksiä/makeita leivonnaisia/jäätelöä. Maustettua jogurttia saa vain harvoin, samoin mehua. Limuista ei tykkää, jotain karkkia on joskus maistanut, mutta ei yleensä tarjoilla. En sit tiiä, saako sokeria paljon vai vähän.

Pelkään että päiväkodissa saa aika paljon, siellä usein kiisseliä ja kaikkee muuta makeaa välipalaksi.
Kotona ei paljoa saa missä olis lisättyä sokeria, paitsi viikonloppuisin on usein jälkkäriksi jäätelöä tai kakkua tms. Muuten hedelmää ja niillä makeutettua jogurttia yms. Karkkia ei vielä tunne.

aika vähän. Ei juo mehua, vaikka tarjottais (maito ja vesi maistuu). Silloin tällöin maistaa herkkuja, mutta harvoin niitäkään paljon. Ei syö sokerijugurttejakaan vaan maustamatonta tai sitten viiliä, josta pitää valtavasti sellaisenaan. Hedelmiä jonkin verran. Ruoan kanssa tosin joskus ketsuppia, jossa on sokeria.
Esikoisen kanssa onnistuu helposti makean välttely, mutta varmaan on vaikeampaa jos on isompia sisaruksia, jotka osaavat makeaa jo himoita.. Mutta siis en rajoita makeaa jos ollaan esim. jossain kyläilemässä tai juhlissa. Arkena herkut on minimissä.