Hae Anna.fi-sivustolta

Kuinka paljon rahaa rippilahjaksi?

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä ongelma..., 16.05.2008.

1. Thelmamalinalda Vierailija

Anna ruusu, kaksi pulloa skumppaa ja 20E taksirahaa, jotta pääsee lapsiparka turvallisesti takaisin kotiin ;)

2. äitiäiti Vierailija

Tämä on hyvä ehdotus! Tosin ruusunkin tilalle voisi antaa vaikka suklaarasian. Mutta muuten taatusti ilolla vastaanotettu lahja.

3. muistelos Vierailija

Juuri ennen euroihin siirtymistä leffailta Helsingissä kustansi hyvin helposti sen 100 mk. Leffalippu yksinään maksoi jopa 60 mk, siihen popparit ja limut päälle sekä julkisilla paikanpäälle kulkeminen ja kotiin paluu. Ei välttämättä satku edes riittänyt...

4. Kummitäti Vierailija

Annoimme juuri vkl kummitytöllemme 150 € ruusukimpun lisäksi. Tiedämme hänen käyttävän sen tarpeellisiin hankintoihin eikä suinkaan leffalippuihin tai kaljaan.

5. miesmies Vierailija

No helppohan naisten on tällä palstalla huudella 100e rippilahjoista kun ne kaikki menevät miesten lompakoista...

6. nainennainen Vierailija

Näinhän se on, että kaikki naisten käyttämät rahat menevät miesten lompakoista! En ole ikinä kuullut naisesta, joka olisi esimerkiksi mukana työelämässä ja tienaisi rahaa - enkä varsinkaan ole koskaan kuullut naisesta, joka tienaisi jopa enemmän kuin se miehensä! Kyllä jämpti on näin!

Mutta muuten olen kyllä miesmiehen kanssa samaa mieltä siitä, että 30 euroa on jo varsin iso summa rippilahjaksi! Eikö ikään kuin kummien kuuluisi antaa se arvokkain - tai yksi arvokkaimmista lahjoista - eli rippiristi? Kultainen rippiristi ketjulla maksaa noin 50 - 60 euroa ja hopeinen vastaava 15 - 25 euroa, joten eikö lahjasumma kannattaisi hieman suhteuttaa näihin? Ei kait rippi- tai minkään juhlien tarkoitus ole kerätä mahdollisimman suurta rahasummaa...?

7. Ostin kummipojalleni Kalevalakorun hopeisen ristin ketjulla.
    En todellakaan saanut sitä15-25 eurolla.
    Maksoi 82€, sen lisäksi annoimme hänelle vielä 100€.
    En koe että lahja olisi ollut liian kallis.

8. tasa-arvoa Vierailija

Minun sukulaisten lahjat menee minun pussista, miehen sukulaisten mieheni pussista (yleensä). Hän ei kyllä paljoa lahjoista perusta tai ei muista kenenkään merkkipäiviä, joten aika usein minä ostan nekin.

9. nainennainen Vierailija

Ei nätti kulta- tai hopeakoru - vaikkei se Kalevalakoru olisikaan - ole mielestäni "halpiskamaa", mielestäni tärkeintä on se, että lahja on mieluinen ja myös edullisempikin voi olla mieluinen. En myöskään ole sitä mieltä, etteikö saisi antaa lahjaksi vaikka tuhat euroa, jos siihen on varaa (minulla esim. ei olisi, tuolla teidän lahjaan sijoittamallanne 182:lla eurolla teen yli kahden viikon ruoat meidän kaksihenkiselle perheelle), vaan pointtini on se, ettei _mielestäni_ minkään juhlan perimmäinen tarkoitus ole kerätä mahdollisimman suurta raha- ja/tai lahjapottia, eikö ajatus ole tärkeintä?

Kaikkein perimmäisin ajatukseni tuossa aiemmassa viestissäni oli kuitenkin se, että millähän vuosisadalla miesmies elää, jos hän kuvittelee, että ainoastaan miehet tienaavat ja naiset vain tuhlaavat miehen hiellä ja vaivalla ansaitsemia rahoja...

10. jarivaan Vierailija

Yksi syy miksi mielestäni rippijuhla on menettänyt täysin arvostuksensa on se että se tuntuu nykyään olevan vain rahankeruujuhla lapselle. Unohdetaan täysin kasteen ja ripittäytymisen yhteys. Lapsikin tietää jo ennen leirille lähtöä että JES, ensi viikolla olen 1000, ehkä 2000 euroa rikkaampi, onpa turha juhla mutta saanpahan rahaa.
    En kyllä ymmärrä miksi 15 vuotiaalle pennulle pitäisi antaa yhtä paljon, tai enemmän rahaa, kuin ylioppilaalle, joka sentään on jo saavuttanut jotain. Ripittäytyminen ei ole saavutus.

11. minnimietteliäs Vierailija

Jos rippilahjaksi annetaan nykyään jo tuollaisia summia, niin paljonko annetaan ylioppilaalle? Entä kun se ylioppilas suorittaa yliopistollisen tutkinnon tai vaikka väittelee tohtoriksi - pitääkö lahjoitettavien summien olla jo kymmeniä tuhansia? Naimisiinmenokaan ei ole mikään saavutus, joten häälahjojen ei tarvitsisi olla yhtä arvokkaita kuin tutkinnon suorittaneen lahjat.

Kunhan mietiskelen...

12. Kummitäti Vierailija

Ylioppilaalle (kummilapselle) olen antanut 250 €. En aio enää lahjoa tutkinnon suorittanutta

13. omalle lapselle/kummilapselle voi antaa 100e, jos mahdollista (huom. jos perheellä hyvä rahatilanne) niin enemmänkin. siskon/veljen lapsille 50e on hyvä ja naapurille tai kauemmalle sukulaiselle joku lahja, kauemmat vain pyytävät kaikki juhliin saadakseen mahd. paljon rahaa ja lahjoja. onnenonkijoita kaikki (MELKEIN)

14. eräsperäs Vierailija

Aijaa :)

Minä taas annoin kummilapselle sen 50 euroa ja siskonlapselle satasen. Ei epäilystäkään kumpi on läheisempi ja rakkaampi ja kumman puolesta antaisin vaikka pään hartioiltani, jos tarvis olisi.

Yleensä en muuten ole antanut siskonlapselle rahaa tai tavaraa ollenkaan. En jouluna enkä syntymäpäivänä.Olen antanut itseni, aikaani ja huolenpitoani. Vienyt lahjaksi retkelle, ravintolaan, ottanut yökylään. Toiminut uskottuna ja varaäitinä.

Uskon omahyväisesti antaneeni jotain rahassa mittaamatonta. Siksi minua jaksaa hymyilyttää tämänkin palstan kilpalaulantaketjut, joissa omien lahjojen rahallista arvoa kilpaa kehutaan.

Antakaa aikaanne ja välittämist'änne. Sitä ne nuoret kaipaavat. Enemmän kuin rahaa.

15. Luciella Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Toivottavasti nyt kukaan ei kuitenkaan anna 15-v lapselle alkoholia lahjaksi...

16. lahjat menee näin Vierailija

Rippilahajaksi riittää noin 10-15 €, koska rippikoulun saa käytyä käytännössä jokainen suomen kielen luku- ja kirjoitustaidon omaava henkilö. Sillä liikkuu päässä mitään, ei ole nykysysteemissä mitään väliä. Lisäksi rippikoulun tärkein pointti on mielestäni henkinen ja hengellinen kasvu ja kehittyminen.

Yo-lahajksi voi antaa 20-30 €, koska ei sekään ylioppilaaksi valmistuiminen nyky-Suomessa ole mikään saavutus, vaan siihenkin kykenevät käytännössä kaikki jossain vaiheessa.

Yliopistosta valmistumisesta voisi alasta riippuen antaa 40-100 € siten, että vaativimmista (=teknillis-luonnontieteelliset alat) enemmän ja helpoimmista lue-vain-kirjoja-aloista (esim. humanistiset) vähemmän. Maisteriksikaan valmistuminen ei nykyään kuitenkaan ole mitenkään ihmeellistä, vaan siihenkin kykenevät lähes kaikki.

Tohtoriksi väittelemisestä voisi antaa 60-250 € samalla logiikalla ja perustuleillu kuin maisterikohdassa.

Häälahjaksi riittää antaa 20-50 €, sillä ei sekään kovin ihmeellinen saavutus ole, vaan naimisiin voi mennä käytännössä jokainen täysi-ikäinen henkilö.

17. Elmabelma Vierailija

Aika isoja summia täällä on suurin osa vilautellut. Itse olen yleensä antanut hääparille noin 50 euron suuruisen lahjan, rippilapselle ja valmistuneille sitten vähän edullisempaa.
    Minä annoin juuri veljentytölle rippilahjaksi 20 euroa, enkä suostu kärsimään omantunnon tuskia, minusta se on 15-vuotiaalle ihan sopiva summa. Kummipoika pääsee ripille myöhemmin kesällä, hänelle pitäisi keksiä jotakin hiukan isompaa, kummius kun velvoittaa.

18. 50 egee Vierailija

19. Ripittäytyminen on kyllä ihan jotakin muuta kuin mitä ripille pääsy, josta tässä nyt puhuttaa ;D

Ripittäytyä voi jokainen katolinen omassa kirkossaan ja eikös se ole mahdollista myös luterilaisessa kirkossa...

20. ;))) Vierailija

Enpä ole koskaan kuullut että kukaan RIPITTÄYTYMISEN johdosta juhlia järjestäisi ;))))
    Konfirmaation vuoksi kylläkin on tapana juhlat pitää.
    ;))))

21. Rahalahja Vierailija

Jos juhlakalu on toivonut rahaa, niin antakaa hyvät ihmiset sitä! En voi ymmärtää, että jotkut pitävät itseään niin tärkeinä, että haluavat välttämättä "jättää jonkun pysyvän muiston" rahan sijaan. Harvoin maku käy yksiin nuoren ihmisen kanssa ja rahaa he tarvitsevat joka tapauksessa; matkusteluun, biletykseen jne. Vähän myöhemmin myös oman kodin perustamiseen, opiskeluun jne. Meillä on juuri se tilanne, että tuli kippoa ja kuppia, kaikki eri sarjaa, samoja kirjoja, koruja, jotka eivät ikimaailmassa tule käyttöön... Kaikissa lahjoissa ei ollut edes vaihto-oikeuteen osittavaa merkkiä. Pannaan kai sitten neljä samaa kirjaakin kiertoon seuraavalle juhlakalulle...

22. kuunsirppi Vierailija

En ymmärrä miksi nykyisin juhlista on tehty iso haloo.
    Itse päästessäni ripille 80 luvun puolivälissä sain helmikorvikset, jotain koruja, mutta ei se ollut niin tärkeää mitä, vaan oli kiva ihmiset tulivat paikalle. Kummisetäni näin tosi tosi pitkästä aikaa...

Nykyisin lahjatoiveet ovat usein aivan tolkuttomia. Kummeja on 2 sylikummia + 2 kummia. Minulle esim vihjattiin muutama vuosi sitten että voisin maksaa 100 euron kampaajan synttäri/joululahjaksi. Itsekään en niin paljon laita omaan kampaajaan.
    Eihän ne palkat kuitenkaan ole eurojen myötä hirveästi noussut...

Itse annoin kaksikymppiä toissavuonna sukulaislapselle ja nyt ajattelin ehkä antaa kummitytölle jotain 30 ja 50 välillä.

23. pieni minä vain Vierailija

Jos mielipiteesi on tuollainen, ettei mikään ole saavutus ja mikään ei ole minkään arvoista, niin eikö olisi parempi, että jättäisit menemättä kokonaan?!?!
    Kehtaisitko oikeasti antaa jollekin kymmenen euroa???
    Säästäväinen saa olla, mutta piheys ja kitsasteleminen on toinen asia.
    Et taida itse olla saavuttanut mitään noista, mitä mainitsit. Tai sitten sinut on kokonaan jätetty huomiotta, kun olet saavuttanut jotain ja nyt haluat kostaa sen koko yhteiskunnalle.
    Olisi ehkä parempi vain jättää menemättä toisten juhliin, koska et edes heidän saavutuksia arvosta.

24. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Joillekin se kymmenen euroa on isoraha ja jos juhlissa on vieraita vaikka parikymmentä ja jokainen antaisi sen kympin tulisi siitä jo 200 euroa, joka sekin on aika paljon rahaa 15 vuotiaalle. Tämä näin minun mielipiteenäni. Enpä voinut uneksiakaan aikanani saavani edes lähellekään tuollaista summaa rippilahjaksi.

25. Kosto on suloista! Vierailija

Kun en minäkään aikanaan saanut mitään tällaista mitä nykyisin on, en minäkää anna kenelläkään mitään. Se mistä en voinut uneksia minä, sitä en suo muillekaan.
    Minä olen aina rivissä ensin ja sen jälkeen tulen kerran vielä minä ja jos minä en ole saanut itse tarpeeksi maallista mannaa ei sitä jukolauta kyllä anneta muillekaan.
    Kun menen rippijuhliin, onnittelen ja sanon että, MINÄ tulin ja se on jo lahja sinänsä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri