Hae Anna.fi-sivustolta

Kuinka paljon rahaa rippilahjaksi?

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä ongelma..., 16.05.2008.

1. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Pitäisikö sitten vieraan olla viikko kaurapuurolla, että saisi vietyä tarpeeksi suuren lahjan rippilapselle? Minun mielestäni ei.

2. Ei tietysti pidä Vierailija

Minä ensin syön ja täytän mahani ennekuin muita syötän. Sen kympin kyllä panen omaa jääkaappiani täydentämään. Joskus olen vienyt 1 euron korttiin liimattuna ja kirjoittanut, että eurossa on miljoonan alku. Tuntui sekin euro liialliselle, kun 15 vuotias saisi 50 sentilläkin kioskilta purkan mutta on nyt sentään rippijuhlasta kyse niin olen pannut joskus läheisen lapselle enemmän. Vieraammille taas annan kunnian syöttää minua, koska sellaista kuin MINÄ ei ihan aina kutsuihinsa saa.

3. ... Vierailija

Itselläni oli rippijuhlat viime keväänä ja melkein jokainen vieras toi rahaa. Pienin summa jonka sain oli muistaakseni 40e. Yhteensä rahaa kertyi n. 1500€ ja kavereilla kuulemma saman verran... Jopa äitini ystävä jota en ollut nähnyt kuin joskus 10 vuotiaana toi minulle 50€...

4. Viisitoistavuotias Vierailija

Kuulkaahan kun täällä puhuu nyt tuollainen viisitoistavuotias kersa.

Henkilökohtaisesti voisin sanoa, että miksi tuhlaisitte kymmeniä euroja ikäisiini, jotka eivät vielä edes tarvitse rahaa. Viidentoista vuoden iässä on tuskin kukaan aikeissa muuttaa opiskelemaan, koska peruskoulukin on vielä kesken. Rahat menevät väistämättä tuhlatuiksi johonkin ei-niin-tärkeään, kuten vaatteisiin, elokuviin tai pahimmassa tapauksessa karamelleihin. Yksikään viisitoistavuotias ei ostaisi rahankiilto silmissään mitään oikeasti hyödyllistä saati säästäisi, elleivät lapsen vanhemmat olisi järkeviä, vaikkakin julmia ja säästäisi rahat, kunnes lapsi on varttunut ja lähtee opiskelemaan, jolloin niitä rahoja oikeasti kaivattaisiin.

Vielä voisin sanoa, että eivät ne lahjat edes ole mitenkään tärkeitä. Pääasia on, että väki saapuu paikalle. Mutta jos todellakin jonkin lahjan haluaisitte antaa, niin hienointa olisi, jos kutsutut hankkisivat yhdessä rippiristin.

Muistakaa kuitenkin, että puhun vain itsestäni. Ja olen todellakin viisitoistavuotias, joka odottelee ylihuomenissa olevaa konfirmaatiotilaisuutta ja ehtoollista.

Ehtoollinen on paras :D
    Ja viini :D

5. Rippilapsen kummi Vierailija

Kummipoikani pääsi juuri ripiltä, annoin lahjaksi satasen. Hän säästää yhtä isoa hankintaa varten. Muut antoivat 20 - 100 euroa. Jos kyseessä ei olisi ollut kummipoikani, vaan hänen sisaruksensa, olisin varmasti antanut 50 euroa.

Emme ole rikkaita, mutta rippijuhla tulee harvoin niin suurena yllätyksenä, etteikö lahjaa varten voisi säästää etukäteen tarvittaessa. Ei siis tarvitse elää kuukautta kaurapuurolla.

Toki itse kukin antaa sen, mikä itsestä tuntuu hyvältä.

6. Suvi Vierailija

Jos päätyisin rahalahjaan, niin varmaan antaisin sopivan tasasumman kuten 100€. Todennäköisin keksisin kuitenkin mielummin jotain muuta annettavaa. Mielestäni 50-100€ on ihan sopiva summa rahaa nuorelle rippilahjaksi. Mutta eihän tuohon toki ole mitään yleistä sääntöä. Mielestäni kukin voi antaa lahjan oman harkintansa ja varallisuutensa mukaan.

7. rahis Vierailija

Kyllä pari, kolmetonnia vähintään rippilahjaksi. Johan kylän variksetkin nauraa pienempiä summia.

8. Uskomaton Vierailija

Tuosta ollaanki ystävien kanssa puhuttu, kuinka älyttömyyksiin nuo rahalahjat ovat menneet. Lähisukulaiselle laitettiin rippipäivänä 30 e, mutta muuten 20 e riittäisi. Kummilapsille ollaan ostettu risti/muu koru (hintahaitari 60-130 e), rahana summa olisi 50 e. Häälahjaksi antaisin 50 e (korkeintaan 100 e), samoin kuin läheiselle ylioppilaalle sen 50 e (kummilapselle ostan mielellään jotain muistoksi). Markka-aikana (v. 1999, jolloin itse kirjoitin) 100 mk yo-lahjaksi oli yleisin summa, 200 mk oli jo tosi kova sana. :D Yleensä siksi ostammekin aina lahjana, ettei tarvi miettiä, kehtaako tuommoisia summia laittaa ja lahjatkin yleensä porukalla mahdollisuuksien mukaan niin saa jotain arvokkaampaa. Vanhempieni rikkaat ystävätkin ovat kuulemma pitäneet 50 euroa rajana. Hekin pienellä porukalla ostavat yhdessä aina sitten jotain arvokkaampaa. Häälahjaksi saimme jonkin verran rahaa. Yleisintä oli pistää perheenä (aikuiset lapset) jokin vähän isompi summa (50 e/pariskunta), pienin summa oli 30 e ja vastaavasti parilta pariskunnalta saimme 200 e, joka minusta tosi hurja summa. Itse aikoinaan rahanhimoisena penikkana mietin sitä ruusujen määrää, että jos edes osa olisi tuonut ruusun rahana, kuinka paljon niistä olisi kertynytkään. :D Joka tapauksessa muistan suurimmasta osasta lahjaksi saamista tavaroista, keneltä ne on. Sitä, kuka toi rahaa ja paljonko, en taas ollenkaan.

9. Mitä? Ai 100 mk kova sana? Mun veli kirjoitti samana vuonna ja sai lahjaksi vanhemmiltaan pankkikortin tiliin, jonka saldo taisi olla 10 000 mk oman elämän aloittamiseen. Kyllä vanhemmat kuitenkin sitten ostivat huonekalut ym.

Itse kirjoitin v.1991 ja mummo hurautti autolla pihaan parin tonnin shekin kanssa jne. Minkälaisia perheitä teillä oikein on? Kun valmistuin yliopistosta, karonkkani maksoi 9000 e, ja isä maksoi sen.

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kaikkien perheet eivät ole kultalusikka suussa syntyneitä.

11. Kummi Vierailija

Minun kummilapseni tulee saamaan yo-lahjaksi pari tonnia, sillä olen valinnut olla antamatta lahjoja hänelle. Sen sijaan olen hänen syntymästään saakka laittanut syntymäpäivä- ja joululahjaksi 50 € hänen tililleen, johon hän saa käyttöoikeuden yo-lahjaksi. (jos olisi valinnut ammattikoulun, olisi tietty saanut valmistumislahjaksi). Rippilahjaksi sai lisäksi rannekorun.

12. ....... Vierailija

oletteko tosissanne 20€ ?Se on kyllä hieman liian vähän rippilahjaksi,jos mietitään että jotkun saavat yhteensä yli 600€ tai jopa 1000€ niin jos sinä annat 20€ niin ei siitä kyllä yhteensä paljoakaan tule sillä jotkun ostavat sillä rahalla mopon tai muun vastaavan !!!!

13. Tonni Vierailija

Tonni ainakin on riittävän iso summa.

14. kuka ihme antaa 20€ rippilahjaksi? itse sain 50-150€ per henkilö siis kaikilta jotka antoi rahaa..

15. Matti82 Vierailija

Valikoima kunnon RISTEJÄ

ebay.com ja hakusanoilla gold cross necklace tai silver cross necklace. Tai google.com ja käyttää kuvahakua ja samoilla hakusanoilla, ja klikkailee sieltä sitten liikkeen kotisivuille ja visalla maksaa tulee postissa yleensä Amerikasta missä kaikki on hienompaa. Suomesta ei löydy kun mummojen kaulaan Ristejä lyhyt ketju jaa tyyliton risti kuka noita muka pitäs.

16. Nuuka. Vierailija

200€ on yli 1/4 kuukausitulostani musta50-100€ riittää.

17. köyhä Vierailija

Tää ketju vaan sinnittelee hengissä. Edelleen olen sitä mieltä, että rippilahjaksi ei tarvitse antaa suurta summaa, ellei satu olemaan kummi tai lähisukulainen. Silloinkin max. 100 € on vallan riittävä summa.

Johan siinä on kotiväellä melkoiseet paineet laittaa tarjoilut sen mukaan, että odotetaan suuria summia. Eikös jossain Pohjanmaan suunnalla ole sanottu häitä, joissa ei ole mahtitarjoiluita yms. kerjuuhäiksi. Eli pitäisi kyllä olla juhlankin sitten sen arvoinen, että voisi odottaa suurempia summia. Itse antaisin korkeintaan 20 € rippilahjaksi ellen sitten antaisi jotain kirjaa tms.

Rippijuhla on mielestäni perhejuhla; ei sinne tarvi koko kylää kutsua.:) Ellei sitten todellakin haaveile niistä huippusummista.

Tarot-ennustus – valitse kortti ja lue, mitä se enteilee elämääsi

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri