Kuinka paljon sossu voi auttaa?

Edina Monsoon

Aktiivinen jäsen
05.04.2007
1 625
0
36
alkuviikosta sain kuulla että ero on nyt tosiasia ja muuttaa pitää mahd pian. Tästä kämpästä en mitään tavaroita omista ja tuloja ei ole. töitä olen etsinyt pitkin syksyä mut mitään ei ole löytynyt. kotihoidontuki loppuu ensiviikolla. aikaa varatessani se täti sanoi että 1kk:n takuuvuokran ja ekan kuun vuokran saa ainakin. Mutta entäs muut? Mikä on pakollista ja mihin saan raha-apua? Huonekaluihin??? entäs pesukone ja tommoiset elektroniikkajutut?

mun mielest e auttaa siin ostoksessa aina jonkun tietyn summan verran, niillä on tyyliin jossain säädöksissä paljon voi auttaa missäkin ostoksessa esim. pesukoneessa. vaik esim. joku 40% sen hinnasta
kaikki pitää olla perusteltuja , että mitä ja miksi, mistä ja miten. muten ei rahaa heru

Sossu ei anna rahaa takuuvuokraan vaan antaa kirjallisen takauksen siitä, että he takaavat vuokralaisen. Mä en tiedä kuinka noihin huonekaluihin yms. saa apua. Pesukoneeseen saa apua jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa. Mikro, telkkari, videot yms. eivät ole välttämättömiä.

Mä eron jälkeen tilasin osamaksulla telkkarin, videot ja pesukoneen. Nuo kaikki on jo maksettu. Huonekaluja sain ilmaiseksi sukulaisilta. Koita säkin kysellä jos jollakin olisi jotakin ja koita kierrellä kirppiksiä.

Sä saat työttömyysetuutta, lapsilisä yh-korotuksineen ja asumistuki.

mun kaveri ei saanut mitään. ei avustusta edes sänkyyn. nukkuikin lattialla sitten patjalla. ei saanut pesukoneeseen,vauvan rattaisiin ym.
toiset taas saa mitä vaan kunhan osaa vaatia.

sossu antaa kyllä takuuvuokraan rahaa mutta se on laina. ainakin näin tampereella ja nokialla. ja voi sekin riippua sosiaalityöntekijästä.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
mun kaveri ei saanut mitään. ei avustusta edes sänkyyn. nukkuikin lattialla sitten patjalla. ei saanut pesukoneeseen,vauvan rattaisiin ym.
toiset taas saa mitä vaan kunhan osaa vaatia.

sossu antaa kyllä takuuvuokraan rahaa mutta se on laina. ainakin näin tampereella ja nokialla. ja voi sekin riippua sosiaalityöntekijästä.

Tuo on kaupunkikohtaista... Oulussa päätettiin ihan vähän aikaa sitte takuusitoumuksesta rahan sijaan.

ei täällä vissiin nälkään kuole.

mun mielestä sänky ei ole välttämättömyys; patja riittää kunnes jostakin sa sängyn.

pyykinpesukone voi olla aika oleellinen jos ei ole pesutupaa lähellä.

kyllä ne auttaa. ei täällä kodittomaksi jää tai nälkään kuole.

voimia eron keskelle. nyt on vaikeata, ja varmaan tuntuu, että kaikki kaatuu päälle, mutta joku päivä, nopeammin kun luuletkaan, elämä hymyilee taas.

Kokeile etsiä esim. kodinkoneet ja muut esim. Kierrätyskeskuksest, jos nyt sattuu lähellä olemaan. Sitä kautta voi mielestäni saada myös kotiinkuljetuksenkin. Esim. satasella saa Varmasti sieltä tietokoneen, sohvan, tuolit ja pöydän. Lisäksi ovat yleensä ihan hienojakin! Itse juuri ostelin sieltä vaikka mitä. Ihan samanlaisia kuin katselin tuntia aiemmin kaupassa, erona vain hinta..

Oulunsalossa saatiin aikoinaan rahaa pesukoneeseen kun vanha tilttasi, vauva tulossa eikä talossa pesutupaa. Samoin mä sain aikoinaan eron jälkeen takuuvuokran, ekan kuun vuokran ja huonekaluihin rahaa kun en mitään ottanu mukanani. Paskapalkalla silloin kun elettiin tuli tosiaan tarpeeseen...
Rovaniemellä kuulemma huonekaluihin saatetaan myöntää tukea vaan ensiasuntoon, ei muihin. Kuusankoskella takuuvuokraan annetaan sitoumus vuokranantajalle, ei rahana. Eli todellakin riippuu paikkakunnasta, mikä on sinänsä tyhmää, mun mielestä samat oikeudet ja käytännöt pitäisi olla kaikilla samat...

Pitääkö tuolla sossussa VAATIA asioita? :ashamed: vai ymmärtääkö ne siellä et tilanne on oikeasti kökkö.. mä varmaan itkee tillitän jos oikeesti joudun perusteellisesti perustelemaan sen et mihin tarviin rahaa..

Yhteistyössä