Kuinka paljon vaatteita kolmevuotias tarvitsee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minna"

Vieras
Tässä pohdin tulevia hankintoja 98 cm vaatteisiin tytölle. Paljonko teillä on vaatteita/vaatekertoja tuon ikäisillä? Meidän neiti ei välttämättä suttaa joka päivä vaatteita eli joskus on parikin päivää samoissa vaatteissa (sukat ja alushousut toki menevät vaihtoon päivittäin), mutta joskus taas kaatuu mehut tms eli saa vaihtaa kesken päivää vaatteita... Hoidossa pitäisi tietenkin olla myös varavaatteita. Olen ajatellut hankkia kymmenisen vaatekertaa (meillä ei pestä pyykkiä joka päivä) eli tarkoitan tällä noin 10 paitaa ja siihen kymmenisen sopivaa alaosaa (hameita, housuja, shortseja). Sukkahousuja meillä on jo kuudet eli niitä en tarvitse.
Mekkoja/tunikoita olen ajatellut hankkia pari kolme ja puolihameita myös muutaman (menevät sitten kesälläkin). Minkä merkkiset vaatteet eivät nukkaannu heti ensi pesuissa vaan kestävät hyvänä koko käytön ajan (varmaan noin vuosi)? Mielipiteitä, kiitos!

Riippuu lapsesta ja etenkin äidistä.. ;)
Meillä vaatetta ei ole paljoakaan, kolme muovikorillista+ pakolliset ulkovaatteet ja hienostelumekot (joita ei pidetä koskaan ) . En tunne suurtakaan intohimoa vaatehankintoihin ja hyvin on pärjätty.

hmm.. kymmenen paitaa ja housua kuulostaa vähältä, saati kaksi mekkoa :D

mutta kai niillä pärjää jos jaksaa katella samoja joka päivä... meillä vissiin on sittenkin paljon vaatteita...

No minkäs verran teillä on ollut sitä nykyistä kokoa?? Vai tuleeko perheeseen suoraan tuon ikäinen? Minä en laskenut ole mutta varmaan on jotain tuota 10-15kpl luokkaa per vaatetta.. Kesken ei kyllä yleensä lopu paitsi ne kaikista suosituimmat :)

Riippuu tietysti, sattuuko kuinka usein pissavahinkoja. Minusta hoidossa kyllä kannattaa varautua vaihtamaan puhtaan vaatekerran joka päivä. Siellä kuitenkin askarrellaan paljon ja touhutaan, ruokailutilanteessa toisen maidot voi kaatua syliin jne. Ja repussa tosiaan kulkee aina yksi vaatekerta mukana. Talvisin collegehousut ja vastaavat ovat päiväkotivaatteina hyviä, eli niitä kannattaa olla useammat. Kyllähän jokaiseen vaatteeseen tulee aina jonkin verran nukka, Lindexin collegehousut on ihan ok laatuisia hintaansa nähden. Velourhousuissa sitten näkyy ajan jälki helpommin.

Apua, mä en ikinä tulis toimeen noin vähillä mekoilla, kun niitä meillä käytetään päivittäin. Housuja ei sen sijaan tarttettais ollenkaan. Meillä tarvitaan varmaan ainakin 10kpl kutakin vaatetta. Siis kymmenen pitkähihaista paitaa, 10 lyhythihaista, 10 hametta jne... tosin noita vaatteita on kyllä kertynyt paljon enemmänkin. :ashamed:
mutta kai ap tiedät itse, miten paljon teillä vaatteita tarvitaan, jos lapsi on teillä ennenkin vaatteita käyttänyt?

[QUOTE="vieras";23005668]hmm.. kymmenen paitaa ja housua kuulostaa vähältä, saati kaksi mekkoa :D..[/QUOTE]

Niinpä. Meidän neiti on mekkohullu ja mekkoja löytyykin arviolta 25-30kpl, housuja ehkä 20 ja paitoja varmaan 50. Välillä tuntuu että enemmänkin saisi vaatteita olla ja muksu tykkää vaihtaa vaatteita useamman kerran päivässä.

No minkäs verran teillä on ollut sitä nykyistä kokoa?? Vai tuleeko perheeseen suoraan tuon ikäinen? Minä en laskenut ole mutta varmaan on jotain tuota 10-15kpl luokkaa per vaatetta.. Kesken ei kyllä yleensä lopu paitsi ne kaikista suosituimmat :)

Meillä on 92 cm vaatteita ollut varmaan 15 vaatekerran luokkaa, ehkä vähän enemmänkin kun ollaan saatu vanhoja vaatteita ja osa niistä on ollut ehkä kerran päällä kun olivat aika kamalia. Saadaan taas joitakin vanhoja vaatteita sukulaisilta ja niitä meinaan laittaa sitten hoitoonkin varavaatteeksi.
Laitoin tämän jutun sen vuoksi, että halusin kuulla mielipiteitä. Tiedän monta tapaa, joillakin pesukone pyörii jatkuvasti eivätkä tarvitse niin paljoa vaatteita ja sitten tiedän myös pikkuneidin jolla on ihan valtavasti vaatteita ja taitaa olla kuun jokaisena päivänä melkein eri vaatteet :-)) Jokainen tekee tavallaan. Itsekin mietin, että olisiko ne 10 paitaa ja niihin alaosat sekä tämän lisäksi vielä muutama tunika ja sitten vaikka 2 liivihametta, 2 puolihametta ja vaikka jotkut tyylikkäät shortsit mitä voisi pitää sukkisten päällä sitten kuitenkin liian vähän kun kyllähän sitä kyllästyy jos on aina samat vaatteet. Mietin myös, että ostanko Meandia, Lingon & Blåbäriä, HM:ää vai Lindexiä tai Kappahlia... kun haluaisin ostaa yhteensopivia ja niin, että sitten tosiaan säilyisivät siisteinä useamman pesun...

[QUOTE="Emmiina";23005777]Niinpä. Meidän neiti on mekkohullu ja mekkoja löytyykin arviolta 25-30kpl, housuja ehkä 20 ja paitoja varmaan 50. Välillä tuntuu että enemmänkin saisi vaatteita olla ja muksu tykkää vaihtaa vaatteita useamman kerran päivässä.[/QUOTE]

Oho!! Mekkoja 25-30!! Meidän lapsilla on kotivaatteita (vanhoja ja kovasti käytettyjä) ja sitten ehkä kuutisen yhdisteltävää kaunista vaatekertaa, jotka laitetaan kun käydään kaksi kertaa viikossa kerhossa...
Tytöilläni on varmaan vain neljä mekkoa (siis ihan yhteensä kokohameet ja puolihameet, tunikoita toki löytyy).

Meillä ehdottomasti parhaimman laatuiset vaatteet ovat olleet Espritin. Niiden puuvilla on jotain aivan ihmeellisen sileää ja pehmeää, eikä ota nyppyyntyäkseen sitten millään. Hyväkuntoisina käytettyinä lähtevät sitten edelleen meiltä kiertoon.'

Lisäksi velour materiaalina kestää eikä mene juuri miksikään. Melkeinpä merkillä kuin merkillä.

just oon kans alannu hamstraan kuopukselle(poika) 98cm vaatteita. Isommilla lapsille (3 ja 4c) on per lapsi suunnilleen 30kpl paitoja, n.15kpl housuja, 20 t-paitaa, sukkia iso korillinen, pitkiä kalsareita noin 7kpl ja yökkäreitä noin 7kpl. nyt kuopukselle oon ostanu suunnilleen 15 paitaa, 15 t.paitaa ja noin 15 housuja. mietinki et ostanko vielä lisää. tuntuu vähältä vaik tiedän jo etukäteen et noistaki vaatteista iso osa jää käyttämättä. Toki lisää tulee keskimmäisen vaatteita,, mitkä tosin on lainassa nyt, mut tuskin käyttöön enää otan niitä, en tiiä. Oon kyl niin lastenvaate addikti, et kyl aina tulee ostettua vaan lisää uutta, kun esim uusi mallisto tulee,

Mulla on jokaiselle sillä lailla vaatetta että pärjätään vähintään puolitoista viikkoa vaatetta pesemättä missä kelissä tahansa ja joka päivälle olisi vaihtovaatesatsi.

muoks. Niin ja sitten n. 5-10 erilaista asua juhlaan/kaupungille tms.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="poikien äiti";23006013]just oon kans alannu hamstraan kuopukselle(poika) 98cm vaatteita. Isommilla lapsille (3 ja 4c) on per lapsi suunnilleen 30kpl paitoja, n.15kpl housuja, 20 t-paitaa, sukkia iso korillinen, pitkiä kalsareita noin 7kpl ja yökkäreitä noin 7kpl. nyt kuopukselle oon ostanu suunnilleen 15 paitaa, 15 t.paitaa ja noin 15 housuja. mietinki et ostanko vielä lisää. tuntuu vähältä vaik tiedän jo etukäteen et noistaki vaatteista iso osa jää käyttämättä. Toki lisää tulee keskimmäisen vaatteita,, mitkä tosin on lainassa nyt, mut tuskin käyttöön enää otan niitä, en tiiä. Oon kyl niin lastenvaate addikti, et kyl aina tulee ostettua vaan lisää uutta, kun esim uusi mallisto tulee,[/QUOTE]

Meidän lapsilla on todella paljon vaatteita, mutta ostan pääasiassa alesta ja kirpputoreilta eli meillä ei ole koskaan mitään uuden malliston vaatetta. Mulle on tärkeää, että vaate on hyväkuntoinen (mielellään uudenveroinen) ja että olen yhdistellyt sen sopivasti. Kotona ollessa en niin tarkkaan katso, mutta kun lähdetään syömään, kylään, juhliin niin kaiken pitää matchata ja ulkovaatteissa on tärkeää että hanskojen väri sopii hattuun ja toppa-asuun. Myyn sitten huutonetissä vaatteet eteenpäin ja kyllä menevät hyvin kaupaksi kun on harkittuja kokonaisuuksia. Ja kovasti käytetyt laitan roskiin tai ehjät kierrätyslaatikkoon eli huonoja en edes myy. Meidän lapsilla on ehkä 30 vaatekertaa, yläosia ehkä vähän enemmän kuin alaosia. Hameita tytöllä noin 15 ja sitten 5 hamosta (eli joku varmaan käytti sanaa puolihame). Hyvin pärjätään, voitaisiin vaatettaa vaikka pari muutakin lasta!

Mä ostan vaatteita yleensä tarpeen mukaan. Ensin parit 98cm ja niitä aletaan käyttämään 92cm isoimpien rinnalla. Ja sitten ostan vähitellen, niin, että koko ajan on vähintään yksi vähän uudempi vaatekerta kaapissa. Miksi ihmeessä ostat kerralla koko vaatevaraston, vaikuttahan vuodenaikakin tarpeisiin.

Meilläkin on kolmevuotias. Vaatekertoja en ole laskenut, olisikohan juuri tuon kymmenkunta jokaista. Mutta meillä ainakin on kolmea kokoa yhtäaikaa käytössä. Housuista tarvii eri koon kuin paidoista ja toisaalta eri merkeillä koot ovat hyvinkin erilaisia. Pari 92 senttistä paitaa olen laittanut posi kun ovat kittanoita, mutta edelleen löytyy koon 86 paitoja laatikosta ja ovat sopivia. Pari koon 98 paitaakin on jo käytössä kun ovat pientä mallia. Ostan vaatteita sitä mukaa kun entisiä menee pieneksi, niin ei tarvitse ostaa kerralla niin isoa määrää.

Meillä taitaa olla suunnilleen näin: 5 legginsit, 2 farkut, 2 sammarit/cargohousut, 8 collegehousut/trikoohousut. Sukkiksia 5-6kpl
T-paitoja kymmenkunta, pitkähih. yksvärisiä (mekkojen yms alle) abaut 6-7kpl, ohuita pitkähihasia kymmenkunta ja paksuja huppareita, neuleita tms 6-7kpl.
Tunikoita 5-6kpl, mekkoja kymmenisen ja puolihameita suunnilleen viis.
Yöpukuja (pyjama) 5kpl, mekkoyökkäreitä kesäks sama määrä.
Tähän päälle viel muutama parempi vaate, joita tuskin koskaan raaskitaan pitää :)

Mä ostan vaatteita yleensä tarpeen mukaan. Ensin parit 98cm ja niitä aletaan käyttämään 92cm isoimpien rinnalla. Ja sitten ostan vähitellen, niin, että koko ajan on vähintään yksi vähän uudempi vaatekerta kaapissa. Miksi ihmeessä ostat kerralla koko vaatevaraston, vaikuttahan vuodenaikakin tarpeisiin.

Mä en koskaan ole oikein ymmärtänyt sitä, miten ihmiset onnistuu siinä, että vaihtaa kerralla koko vaatevaraston uuteen kokoon. :D Eri merkeillä on kuitenkin niin eri kokoisia vaatteita, meillä on molemmilla tytöillä montaa eri kokoa, laitetaan sitä mukaa pois kun menee pieneksi, en ole koskaan kerralla tyhjentänyt vaikka nyt kokoa 86 pois. Nytkin taitaa nuorimmalla, kohta 4-vuotiaalla olla kaapissa kokoa 98, 100, 110 ehkä jopa 120.

Meillä taitaa olla tytöllä sitten aika vähän vaatteita.Tällä hetkellä on arkikäytössä 6:t velour-/collegehousut, 9 pitkähihaista puseroa, 1 huppari, 2 hametta, 3 mekkoa, 4 tunikaa. Lisäksi on toki sukkiksia, teepaitoja, sukkia, "kotitrikoita", yövaatteita ja parit farkut ja pari siistimpää mekkoa sekä neuletta + ulkovaatteet. Kone pyörii lähes joka päivä.

Ensi viikolla tosin olisi tarkoitus käydä ostamassa pari uutta vaatekertaa, kun olen justiinsa siirtänyt muutamia 92 -kokoisia pöksyjä ja puseroita pois.

hmm. mua jäi ihan kummastuttamaan vaatteiden koko, kun mun tyttö on 1,5vuotias ja käyttää kokoa 92, suurin osa 86cm vaatteista on auttamatta pieniä, paitoja ehkä menee, mutta housuista lahkeet eivät riitä oli merkki sitten melkein mikä vain.
nytkin oli kasvanut 8cm puolessa vuodessa, mutta kai tää kasvu sitten tasaantuu. ja mä en todellakaan ole pitkä ja mun mies on ihan keskimittainen..

meillä vaatteita on järjettömästi, ihan liikaa ehkä. kuussa menee 50-200euroa vaatteisiin riippuen millaisia vaatteita pitää ostaa. pyykkiä pestään kerran viikossa, ja ikinä en laita kahtena päivänä peräkkäin samoja vaatteita päälle.
en tiedä lukumääriä vaatteille, mutta kolme lipastoa on täynnä ja eivät kaikki mahdu niihin, tosin vaatteista käytetään usein tiettyjä, kun on kausia, että tykkään jostain tietyistä joita tulee käytettyä useimmiten.

Mä en koskaan ole oikein ymmärtänyt sitä, miten ihmiset onnistuu siinä, että vaihtaa kerralla koko vaatevaraston uuteen kokoon. :D Eri merkeillä on kuitenkin niin eri kokoisia vaatteita, meillä on molemmilla tytöillä montaa eri kokoa, laitetaan sitä mukaa pois kun menee pieneksi, en ole koskaan kerralla tyhjentänyt vaikka nyt kokoa 86 pois. Nytkin taitaa nuorimmalla, kohta 4-vuotiaalla olla kaapissa kokoa 98, 100, 110 ehkä jopa 120.

Mä olen laiska ostamaan vaatteita ja yritän kerralla hankkia ison määrän vaatetta. Totta kai sitä täytyy aina välillä jotain täydennystä tehdä, mutta tykkään mennä vaikka Lindexiin, HM:ään ja KappAhliin ja ostan kerralla vaikka 5 vaatekertaa (ja yritän hyödyntää alennusmyyntejä, mutta tärkeintä on että on nätit ja yhteen sopivat vaatekerrat). Tiedän aika hyvin silmämääräisesti mitkä vaatteet ovat sopivan näköisiä meidän neidille. Joskus käyn kirpputoreillakin, mutta sieltä on enemmän tarttunut leluja kun ostan aina vaan seuraavaan koon vaatetta eli en osta jemmaan mitään liian isoja vaikka olisi kuinka houkuttelevaa. Mun mielestä 15-25 mekkoa on aika paljon :-)

Aivan, siis tottakai se on järkevämpää ostaa kerralla enemmän vaatteita. Lähinnä kuitenkin tarkoitin sitä, että miten muilla lapset kasvaa, jos kaikki 98 senttiset vaatteet jää kerralla pieneksi. Kun meillä on useamman eri valmistajan vaatteita, niin kokoero niissä tuntuu olevan huima, niinpä lapselle sopii samaan aikaan useampi eri kokomerkintä. Esim. jotkut 86-senttiset farkut olivat niin isot, että vielä kesällä menivät meidän 3-vuotiaalle, vaikka muuten koko 86 oli auttamatta liian pieni. Meilläkään ei sinänsä jemmassa ole isoja vaatteita, mutta samalle lapselle sopii kerralla vaatteita koosta 92 aina kokoon 110 asti.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä talvella ja kesällä ei kyllä samat mekot ja hameet käy. Kymmenen on kyllä muuten sopiva määrä paidoiksi, sitten t-paidat tietysti erikseen. Niiden tarve riippuu kesän lämpötilasta.

Piti sitten päästä päivittelemään, miten "hyvin" oma lapsesi on kasvanut. Ei kaikki kasva samaa tahtia, jos et ole sitä vielä tajunnut.

Ja teillä on ihan järjettömästi vaatetta.

hmm. mua jäi ihan kummastuttamaan vaatteiden koko, kun mun tyttö on 1,5vuotias ja käyttää kokoa 92, suurin osa 86cm vaatteista on auttamatta pieniä, paitoja ehkä menee, mutta housuista lahkeet eivät riitä oli merkki sitten melkein mikä vain.
nytkin oli kasvanut 8cm puolessa vuodessa, mutta kai tää kasvu sitten tasaantuu. ja mä en todellakaan ole pitkä ja mun mies on ihan keskimittainen..

meillä vaatteita on järjettömästi, ihan liikaa ehkä. kuussa menee 50-200euroa vaatteisiin riippuen millaisia vaatteita pitää ostaa. pyykkiä pestään kerran viikossa, ja ikinä en laita kahtena päivänä peräkkäin samoja vaatteita päälle.
en tiedä lukumääriä vaatteille, mutta kolme lipastoa on täynnä ja eivät kaikki mahdu niihin, tosin vaatteista käytetään usein tiettyjä, kun on kausia, että tykkään jostain tietyistä joita tulee käytettyä useimmiten.

Mun mielestä talvella ja kesällä ei kyllä samat mekot ja hameet käy. Kymmenen on kyllä muuten sopiva määrä paidoiksi, sitten t-paidat tietysti erikseen. Niiden tarve riippuu kesän lämpötilasta.

Minun kolmevuotiaani (samoin kuin isommat) käyttää ihan sujuvasti samoja mekkoja ja hameita niin kesällä kuin talvellakin. Talvella niitä vain käytetään legginsien tai sukkisten kanssa, mekkojen alla pitkähihainen trikoopaita.

Meillä kolmevuotiaalla on ehkä 20-30 pitkähihaista paitaa, n. 15 housut, 5 sukkahousut, n. 20 t-paitaa (joita ei talvella käytä oikeastaan ollenkaan), muutama hame ja muutama mekko (ja lainaa viisivuotiaan vaatevarastosta usein hameita).

Vaatekoko on nykyään 104, mutta joitakin 110 cm vaatteitakin löytyy.

Viimeksi muokattu: