Kuinka paljon vauva "saa" syödä korviketta päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja axlrose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

axlrose

Jäsen
23.06.2009
656
0
16
Bongailin vanhoja ketjuja ja löysin juttua soseitten aloittamisesta 2-3kk iässä, siellä sitten spekuloitiin sitä että miksi noin pienelle annettaisiin soseita, ja vastauksena oli monessa että korviketta menee niin paljon, yli "riskirajan" ?
Mikähän mahtaa olla tuo raja?...

Minulla 2,5kk ikäinen poika vauva joka vetelee n. litran korviketta päivässä...
Joskus menee 200ml vielä päälle...

Yösyöttöjä kertyy 3-5 kertaa ja 150ml on yleensä määrä jonka vetäsee...
Suositellaanko neuvolasta tosiaan aloittamaan esim. vellit jo 2-3 kk iässä jos maitoa menee niin paljon?
Ja auttaako se velli iltaisin noihin yöuniin lainkaan?

Toisaalta haluaisin niin mennä tohon lähikauppaan, nappasta hyllystä iltavellit ja antaa illalla pojalle :D
Mutta meinasin odottaa vielä sen kuukauden ainakin..

Ennen wanhaan mulle sanottu raja 1 litra per päivä, en tiedä mihin raja perustuu. Sen olen käsittänyt, että munuaisten takia raja ylipäätään olemassa. Velli lasketaan "maidoksi", joten velliä lisäämällä ei voi tätä ongelmaa välttää? Kiinteitä sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja axxl:
Niin ja mainittiin myös se että runsas korvikkeen määrä vuorokaudessa rasittaa munuaisia? tottako? Jos, niin kuinka suurina määrinä?

Just sen takia kun noissa korvikkeissa on niin tarkkaan laitettu nuo kaikki ravintoaineet ja vitamiinit, niin niiden "yliannostus" on haitallista munuaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja -s-:
Niin ja mainittiin myös se että runsas korvikkeen määrä vuorokaudessa rasittaa munuaisia? tottako? Jos, niin kuinka suurina määrinä?

Just sen takia kun noissa korvikkeissa on niin tarkkaan laitettu nuo kaikki ravintoaineet ja vitamiinit, niin niiden "yliannostus" on haitallista munuaisille.

Ahaa... selvä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ennen wanhaan mulle sanottu raja 1 litra per päivä, en tiedä mihin raja perustuu. Sen olen käsittänyt, että munuaisten takia raja ylipäätään olemassa. Velli lasketaan "maidoksi", joten velliä lisäämällä ei voi tätä ongelmaa välttää? Kiinteitä sitten...

Mitenkä sitten maito/velli seos iltaisin? Onko järkevää edes kokeilla saati aloittaa tuon ikäiselle? Illalla ennen yöunille menoa vetäsee kaks desiä ja kahden tunnin päästä herää ja syö 150ml...
Jos toi seos täyttäis vatsan paremmin, ja pidemmäksi aikaa..

Mitenkä sitten maito/velli seos iltaisin? Onko järkevää edes kokeilla saati aloittaa tuon ikäiselle? Illalla ennen yöunille menoa vetäsee kaks desiä ja kahden tunnin päästä herää ja syö 150ml...

Niitä ei sais sekottaa. Voi toki koettaa antaa ensin velliä ja sitten maitoa päälle. Tosin, kovin nuoreltahan tuo ap:n vauva kuulostaa.

Mulla ei siis ole mikään kiire tuputtaa tuolle vauvalle perunaa, velliä soseita ym. mutta mielenkiinnosta kyselisin kokemuksia että kestääkö vatsa ja parantaako yöunien pituutta. Olen ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen että vauva sentään nukkuu yöt. eikä 3-4 kertaa yössä herääminen tuota ongelmia. Kuukauden ikäiseen asti heräili ja söi n.tunnin välein.

Niitä ei sais sekottaa. Voi toki koettaa antaa ensin velliä ja sitten maitoa päälle. Tosin, kovin nuoreltahan tuo ap:n vauva kuulostaa.

Niin.. no en kyllä nyt vielä moneen viikkoon ainakaan viitsi mennä kokeilemaan... Kun kuitenkin yöt nukkuu ihan hyvin.. :)
Sitten kun se on ajankohtaista niin ekaksi velliä

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Joo, muistelisin kans että jos litran yli menee niin sitten vois jo harkita kiinteitä tai vellejä. Se maito vaan venyttää mahaaeikä pidä nälkää. Näin miulle neuvottu esikosta, nyt 3 vuotias

Ehkäpä minä fiksuna kysyn kahden viikon päästä neuvolasta mielipidettä, kun 3kk käynti on edessä..
Meillä vaihtu vaan täti ja viime kerralla jäi vähän kertomatta asioita kun ei aikaisemmin ollut meidän kanssa ollut.