Kuinka paljon voi vaatia 12-vuotiaalta?

TUNDRA-arjen sankari-

Aktiivinen jäsen
25.03.2006
9 314
0
36
Jostain syystä mulle tuli hieman epävarma äiti olo. Sanoin pojalle tänään, että jos haluaa saada kohtuullista kuukausi rahaa, niin on myös kohtuullista, että hän huolehtii oman huoneensa siisteydestä. Siihen siisteyteen kuuluisi myös pölyjen pyyhkiminen ja lattian luutuaminen. Tiskikoneen täyttö ja tyhjennys toisinaan olisi myös aivan suotavaa.

Jos itse muistelen lapsuusaikaani, niin kyllä tuon ikäisenä tuli tehtyä jo vaikka minkälaisia kotitöitä, mutta en tiedä miksi se tuntuu olevan tuolle vanhimmaiselle niin kauhean vaikeaa. Aivan kuin olisi kyse jostain rangaistuksesta, kun taas minusta olisi mukava, jos hän oppisi vähän omatoimisemmaksi ja huomaisi, että elämässä pitää tehdä niitä vähemmän mukavampiakin asioita.

Mutta jostain syystä mulle on tullut sellainen mielikuva, että nykyään lapsia ei patisteta kotitöihin vaan monet tekevät lapsille kaiken valmiiksi ja itse olen oikea kauhuäiti kun asetan rajoja ja komennan.

No, ei se varmaan ihan nuinkaan ole, mutta mites teillä?

Mun mielestä oman huoneen siivous kerran viikossa on ihan selvä edellytys viikko-/kuukausirahalle. Tosin lattioita en pistäisi luuttuamaan, ihan imurointi riittää kyllä.
Syömisen jälkeen omat astiat laitetaan aina tiskikoneeseen, ja silloin tällöin autetaan tiskikoneen tyhjennyksessä.

Nooo... tuota... Kukin on vastuussa omasta huoneestaan. Tiskarintyhjennysvuorot on merkattu kalenteriin ja koiranpissatukset on jaettu. Lisäksi saa ruokkia elikot, jos tahtoo tienata ekstraa.

Jos hommia ei ole hoidettu lauantaihin mennessä, ei tule viikkorahaa. Jos kouluhommia ei ole hoidettu tai on tullut jälki-istuntoa, puolet viikkorahasta jää saamatta. Mutta sen voi tienata takaisin omatoimisesti tekemällä jotain, joka helpottaa ensinnäkin minun elämääni tai koko perheen elämää.

Olen ilkeä.

Meillä 5 ja 4 vuotiaat petaavat itse petinsä, siivoavat lelunsa/tavaransa, vievät pyykkinsä pyykkikoriin, laittavat likaiset astiansa koneeseen, pyyhkivät pölyt huoneestaan (minä pesen lattian). Lisäksi vuoropäivin molemmilla on keittiövuoro johon kuuluu tiskikoneesta puhtaiden aterimien laatikkoon laitto (minä laitan muut) sekä pöydän kattaminen.

Oman huoneen imurointi ja siistinä pito kuuluu 12-vuotiaalleemme, riippumatta siitä että saako rahaa vai ei. Pöydän kattaminen samoin ja aina pyydettäessä tiskikoneen tyhjennys sekä pyykkien ripustaminen narulle. Suursiivouksissa auttaminen kaikessa mitä äiti keksii. Ja kaikki tämä ilman mutinoita hymyillen. Rahaa saa tarvittaessa. Lisäansioita voi itse ehdottaa, esim. auton pesu, pihatyöt, koko talon imurointi.

Meillä 5 ja 4 vuotiaat petaavat itse petinsä, siivoavat lelunsa/tavaransa, vievät pyykkinsä pyykkikoriin, laittavat likaiset astiansa koneeseen, pyyhkivät pölyt huoneestaan (minä pesen lattian). Lisäksi vuoropäivin molemmilla on keittiövuoro johon kuuluu tiskikoneesta puhtaiden aterimien laatikkoon laitto (minä laitan muut) sekä pöydän kattaminen.

Nuo alle kouluikäiset ovatkin aina niin ihanan reippaita :) Mihin lie se reippaus katoaa vuosien aikana.

Meillä 8-14 vuotiaille kuuluu joka päivä joku näistä (kiertävä lista) :
-Alakerran imurointi
-tiskikoneen tyhjennys ja täyttö
-pöydän kattaus päivälliselle
-koiran ulkoilutus
-roskien vienti (sekajäte, keräyspaperi ja -pahvit sekä biojäte)
Oman huoneen siivous ei ole sidottu mihinkään päivään, mutta ihan itse saavat hoitaa.
Rahaa näistä hommista ei myöskään saa.

Minusta lapsen työ on leikki ja opiskelu. Tuon lisäksi on minusta kyllä kohtuullista odottaa, että oma huone pidetään suht järjestyksessä ja leikit korjataan pois. Tämän lisäksi ei minusta muuta saa odottaa. Lapset on lapsia, eikä ylimääräistä tule odottaa. Siivoojan voi sitten hankkia erikseen.

[QUOTE="riiviöiden äiti";23533303]Meillä 8-14 vuotiaille kuuluu joka päivä joku näistä (kiertävä lista) :
-Alakerran imurointi
-tiskikoneen tyhjennys ja täyttö
-pöydän kattaus päivälliselle
-koiran ulkoilutus
-roskien vienti (sekajäte, keräyspaperi ja -pahvit sekä biojäte)
Oman huoneen siivous ei ole sidottu mihinkään päivään, mutta ihan itse saavat hoitaa.
Rahaa näistä hommista ei myöskään saa.[/QUOTE]

Minulla tulee ensimmäisenä mieleen, että olet laiska äiti.

2v kerää osan ainakin levittämistään leluista,vie tiskit altaaseen,pyykit koriin ja roskat roskiin.5v tekee edellä mainittujen lisäksi pientä palkkiota(lelu,karkkia,vähän rahaa säästöön tms.)vastaan esim. pyykkien ripustamista ja tiskausta.lisäksi tykkää imuroida ihan mielellään.usein pyytää itse saada tehdä jotain ja annan sitten palkkioks jotain pientä..

Mun lapseni on 10-vuotias, ja hänen kuuluu viikkorahansa saadakseen:

-hoitaa kouluasiansa reippaasti
-pedata peti
-arkipäivinä laittaa päivällisen jälkeen jääkaappitavarat paikoilleen ja pyyhii pöydän, jos tahroja
-vie roskiksen, jos pyydän
-vie pyykkinsä pyykkikoriin
-siivouspäivänä järjestelee huoneensa ja kerää muualta talosta omat tavaransa, rullaa mattonsa, imuroi oman huoneensa ja pyyhii pölyt.

Jos haluaa ekstrarahaa, niin imuroi viikolla esim. eteisen ja keittiön, ripustaa pyykit, käy lähikaupasta hakemassa unohtuneen ruokatavaran... Eikä tämä lapsi edes nurise, vaikka joutuukin tekemään paljon enemmän kuin kaverinsa. Mä olen opettanut että ei ne kotityöt nyt niin kamalia ole, saa käsille puuhaa ja on aikaa ajatella. Mp3-soitin korville ja hyvä musa seuraksi, äkkiäkös nuo hommat hoituu.

Minulla tulee ensimmäisenä mieleen, että olet laiska äiti.

Miksinämä olisivat vain äidin hommia? Meidän vanhempien nimet kiertää tuossa listassa samalla lailla kun lapsien.
Jäähän listan ulkopuolelle toki minulle ja miehelle vielä täysin 6 ihmisen pyykki- ja vaatehuolto, ruuanlaitto, harrastuksiin ym.muihin kuljetukset, kaupassakäynti , vessojen pesut, vuodevaatteiden vaihdot ym.
Ja molemmat vanhemmat käy ihan töissäkin.
Mites lapset tuosta kärsii sinun mielestä?

11v: tyhjentää tiskikoneen aina silloin kun se sitä vaatii, siivouspäivinä rullaa omat mattonsa ja vie ne ulos ja siivouksen loputtua noutaa ne sisään, pitää huoneensa siistinä mutta minä siivoan sen(pölyt+lattiat), tyhjenttää huoneensa roskakorin.

Minusta lapsen työ on leikki ja opiskelu. Tuon lisäksi on minusta kyllä kohtuullista odottaa, että oma huone pidetään suht järjestyksessä ja leikit korjataan pois. Tämän lisäksi ei minusta muuta saa odottaa. Lapset on lapsia, eikä ylimääräistä tule odottaa. Siivoojan voi sitten hankkia erikseen.

Lapsen työ on valmistautua aikuisuuteen harjoitellen tarvittavia taitoja, ja siihen sisältyy myös kodinhoitorutiinien oppiminen. Ja nimenomaan että rutiinit tulisi opittua, niiden on toistuttava päivittäin. Ei riitä, että kerran köksäntunnilla pesee jonkun pyyhkeen tai pyyhkii pöydän.

Leikki ja opiskelu toki myös kehittävät valmiuksia aikuisen elämään. Mutta tuskin missään suomalaiskodissa lapsilla teetetään niin ympäripyöreitä päiviä kotitöitä, etteivät he ehtisi ollenkaan leikkiä tai käydä koulua.

Tuossa iässä tiskattiin käsin tiskit ainakin kerran viikossa, imuroitiin oma huone ja välillä koko asunto, tehtiin kaverina ruokaa, pestiin pyykkiä. Taisinkin olla 10 vanha, kun nuo oli jo minun tehtäviä. Poikasi voisi vielä kantaa matot välillä pihalle tuulettumaan :)

Meillä lapset osallistuvat kykyjensä mukaan, kaikkeen. 6- ja 12-vuotiaat. Molemmatsiivoavat huoneensa kerran viikossa, isompi vaihtaa lakanat ja imuroi, pienempi tekee sen myös mutta minä autan. Roskien vienti, lehden haku, astioiden laittaminen koneeseen, pyykin levitys, puhtaan pyykin kaapitus ja lajittelu, ruuanlaitto, leivonta... kaikkeen osallistuvat. Sanon usein, että mitäs ruokaa laitetaan ja etenkin jos on kiukuttelua siitä, että ruoka ei ole heti valmista sanon, että eipä se itsekseen valmistu. Jos on kova nälkä, tulkaa auttamaan. :) Tulevat ihan mielellään, pakottamatta.

Nuorempi on hyvin kiinnostunut vielä kaikesta kotihommasta ja vanhemmalla alkaa murrosikä painaa, joten on vähän "noob" olla äidin kanssa kotitöitä tekemässä, kun voisi olla "runessa" tai "fesessä". Mutta peliaikoja, karkkipäivää tai viikkorahaa on turha kysellä ilman aktiivista osallistumista.

Joten tämän ketjun perusteella toteankin, että meillä vaaditaan kyllä paljon enemmän kuin monissa muissa perheissä. Ehkä olen vain niin laiska, että käytän lapsityövoimaa:)

[QUOTE="vieras";23533712]Lapsen työ on valmistautua aikuisuuteen harjoitellen tarvittavia taitoja, ja siihen sisältyy myös kodinhoitorutiinien oppiminen. Ja nimenomaan että rutiinit tulisi opittua, niiden on toistuttava päivittäin. Ei riitä, että kerran köksäntunnilla pesee jonkun pyyhkeen tai pyyhkii pöydän.

Leikki ja opiskelu toki myös kehittävät valmiuksia aikuisen elämään. Mutta tuskin missään suomalaiskodissa lapsilla teetetään niin ympäripyöreitä päiviä kotitöitä, etteivät he ehtisi ollenkaan leikkiä tai käydä koulua.[/QUOTE]

Olet inhottavan, inhottavan oikeassa.

Itse olisin päässyt elämässäni helpommalla, jos joku olisi ihan opettamalla opettanut minulle nuo ns. itsestään selvät taidot. Vaan eipä silloin Mama jaksanut odottaa, että sain aloitettua tai kestänyt katsella räpellystä. Ja aikuisena adhd-ihmisenä ei ihan helposti opita ikävien asioiden tekemisen rutiinia... Saatika opeteta sitä omalle jälkikasvulle.

Ei oo kyllä liikaa.

Meillä toimenkuviin kuuluu astianpesukoneen tyhjäys, pölyjen pyyhintä, roskat ja biojätteet sekä oman huoneen järjestys.
Lisäksi talkkariviikolla osallistuminen niihin töihin; rapun pesu, haravointi, lumityöt jne.
Ikää 5v ja 8v.
Eikä näistä mitään rahaa saa.