Kuinka pian cipralex auttaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Punahilkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Punahilkka

Vieras
5mg:n annoksella aloitettu, ja olo tuntuu kurjalta. Ahdistus pahentunut.
Millaisia kokemuksia teillä on..kauan meni ennnekuin alkoi auttaamaan ahdistukseen, ja nostamaan mielialaa? Niin, ja millä annoksella syötte lääkettä?

Se riippuu niin monesta asiasta, kuten lähtökunnosta.
Mä aloitin muistaakseni niin, että viikko (tai kaksi) ensin 5mg ja sitten jatkossa 10 mg.
Mulla auttoi lähes heti, kolmen kk:n päästä olin omasta mielestäni ihan kunnossa, mutta lääkärin mukaan minimi aika joka lääkettä syödään, oli 6 kk.
Mutta mä olin aloittaessa sellaisessa kunnossa, että ei olis ollu mitenkään mahdollista huomata sivuvaikutuksia, nukuin horroksessa 20 tuntia vrk, jos ei ollu ihan pakko nousta johonkin.

pari viikkoa kuulemma vähintään. aloitin viidellä, nostettiin kymmeneen vajaassa viikossa. parin vkon jälkeen ei tuntunut auttavan. nostettiin 15 ja sitten 20. ei ainakaan ahdista. ei tunnu miltään. mikään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilla-2009:
2-4vko menee että alkavat tehoamaan.
Tollaisista napeista on sitten aika vaikee päästä irti,tai ainakin itelleni oli :| :ashamed:

Joo, olen lukenut kauhutarinoita niistä vieroitusoireista :(
Mut nyt en pohdi vielä sitä, on meinaan tämä eukko kuulemma keskivaikean/vakavan masennuksen rajalla:(

Alkuperäinen kirjoittaja Punahilkka:
Onks muuten normaalia että alkuun saattaa tulla itsetuhoisia mietteitä?

On normaalia,mutta ne helpottavat sitten.Jos niitä mietteitä tulee soita heti lääkäriin ettei mitään satu,ihan varuiksi vaan!

Ok, kiitos!
Paheniko muuten sinulla olo aluksi?

SSRI-lääkkeiden vaikutus itsemurha-alttiuteen perustuu siihen, että lääkitys nostaa depressiivisen ihmisen toimintakykyä nopeammin ennen kuin sen varsinainen vaikutus mielialan nostoon on ehtinyt syntyä. Pää toimii jo hiukan ja alkaa syntyä ajatuksia sen entisen lamaanuttavan sumun tilalle, mutta ne ajatukset ei ole välttämättä mitenkään terveitä. Kun lääkkeitä on käytetty sen aikaa, että fyysinen toimintakyky palaa (=ihminen jaksaa nousta sängynpohjalta ylös), on itsemurhariski suurimmillaan. Riski taas vähenee viikkojen kuluessa, kun mieliala alkaa nousta normaalimmalle tasolle.

On normaalia,mutta ne helpottavat sitten.Jos niitä mietteitä tulee soita heti lääkäriin ettei mitään satu,ihan varuiksi vaan!

Ok, kiitos!
Paheniko muuten sinulla olo aluksi?

kyllä paheni ja tuntui ettei lääkkeet auta ja elämä hajoaa ympäriltä,mutta malttia pitää olla.Lääkkeet auttavat sitten parin vko päästä ja jos ei silloin vielä ole alkanut auttaa niin soita lääkäriin,vaihtavat lääkkeet /annostuksen

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

SSRI-lääkkeiden vaikutus itsemurha-alttiuteen perustuu siihen, että lääkitys nostaa depressiivisen ihmisen toimintakykyä nopeammin ennen kuin sen varsinainen vaikutus mielialan nostoon on ehtinyt syntyä. Pää toimii jo hiukan ja alkaa syntyä ajatuksia sen entisen lamaanuttavan sumun tilalle, mutta ne ajatukset ei ole välttämättä mitenkään terveitä. Kun lääkkeitä on käytetty sen aikaa, että fyysinen toimintakyky palaa (=ihminen jaksaa nousta sängynpohjalta ylös), on itsemurhariski suurimmillaan. Riski taas vähenee viikkojen kuluessa, kun mieliala alkaa nousta normaalimmalle tasolle.

Tämä oli hyvä tietopaketti! Kiitokset!