*KUINKA PIAN RASKAUSOIREET ALKAVAT?*

  • Viestiketjun aloittaja **Magda
  • Ensimmäinen viesti
**Magda
Hello!

Täällä onkin lista jo noista raskausoireista, mutta kertokaapas kuinka pian raskausoireet on teillä alkanu? Täällä on just ovis takana ja nyt mietteet jo mahdollisissa oireissa... :).
 
punatulkku*
Mulla alkoi ihan siinä viikko ennen oletettua kuukautisten alkamista, ihan heikosti pahaa oloa ja rintojen arkuutta. Siitä se sit paheni se olo, niin että oisko kp 31 kun testasin ja olin jo ihan varma asiasta..
 
yritystä jo 10kk
Heh, mullapa tämmönen tilanne:

nyt ollu 3 aamuna pahoinvointia ja huimausta. Päänsärky vaivannut kans. Viime yönäkin pyörin vaan koko yön pahoinvoinnin takia ja tänään jäin eka kertaa töistä pois kun oli niin huono olo. Vatsa on ihan turvoksissa varsinkin iltaisin ja näytän välillä kuin olisin jo jollain 4.kuulla raskaana, semmonen jalkapallo tuo maha. Ja turvotus on sellaista kovaa, ei mitään pehmeetä löllöä. Saa olla kokoajan syömässä jotain pientä ettei ala tekemään pahaa/huimaamaan. Rinnat ihan hurjan herkät. Pissalla joutuu käymään ihan jatkuvasti - varsinkin töissä. Kotona ei niin ongelma ole.

Ainoo vaan, että nyt on vasta kp16 ja pitäis olla ovulaatioajat käsillä (joko menny tai tulossa) :p Tässä kierrossa vaan omistuisinta on ollu, että yleensä nännit&rinnat ovat arat vasta ovulaation jälkeen, nyt ne ovat olleet herkät edellisen ovulaation jäljiltä, eli koko alkukierron myös. Menkat olivat runsaat ja kivuliaat (kestivät ihan normit 4-5 päivää), joten ei mun pitäis raskaanakaan olla :p Lisäksi menkkojen jälkeen oli kuivakausi ja nyt taas muutaman päivän jatkunu jo hirveen runsas valkovuoto.
Tekis mieli vaan tietää, et olisiko viime kierrosta tärpänny ja käyny niin ihmeellisesti, et menkat tullu siitä huolimatta tai sit vielä ihmeempi ja oireet alkaa ennen ovulaatiota :'D tai sit olen vaan kipee/stressannu liikaa tms.

Testejä en oo tehny ollenkaan. En vain usko, että olis valemenkatkaan tulleet... Kunhan nyt vaan ihmettelen tuota "oireilua"
 
yritystä jo 10kk
niin eilen kyl tuntu töissä ihan tajuton terävä vihlonta alavatsalla, ehkä se oli sit ovulaatio? :) Ei oo kyl ennen tuntunu ovulaatio tolleen, mut eipä toisaalta oo tärpänny sitten pillereiden lopetuksen tammikuussa niin tiedäppä sit onko edes ovulaatiota tapahtunu aiemmin?
 
yritystä jo 10kk
No eipä sit tänä aamuna oo mitään pahoinvointii ;) Eli kait stressiä (muusta asiasta) joka sit helpottui ku otti päivän vapaata. Lisäksi lämmöt pitäis olla kohollaan jos olis raskaana ja eilen oli aamulämpö vaan 35,7 :p
 
Niin pian
Yksinkertainen vastaus on, ettei raskausOIREET
voi alkaa ennenkuin raskaus on alkanut.
Kaikilla ei noita oireita tule ollenkaan,
joillakin vasta myöhemmillä viikoilla,
esim. mulla vk 10 ekat oireet ( rintojen kipuilu, hengästyminen,alavatsan turvotus )

Joten kyllä kannattaa testata, jos epäilee.
 
yritystä jo 10kk
niinhän se on, ettei ala ennen kuin raskaus on mahdollinen. Eikös se tarkemmin ole niin, ettei oireet voi alkaa ennen kuin raskaushormonia alkaa erittymään, eli siinä vaiheessa kun munasolu kiinnittyy kohdun seinämään? Silloinkin harvinaista, että alkaa oireet...

 
entäpä minä sitten
Alkaa epäilyttään että oon raskaana. Menkat on nyt 1-5päivää myöhässä. On ollut sellainen tunne mahassa että kohta ne alkaa mutta joku tässä mättää. Eikai menkkoja ennen ruukaa tulla valkovuotoa vaan on ns.kuiva-aika? Mulla sitä tulee ja kun nousin tuolilta, vihlas kunnolla alavatsassa. Lisäksi mua janottaa kokoajan, suuta kuivaa, palelee, hengästyttää, rinnat on jotenki kummat. Välillä särkee alaselkääkin.

Kierto mulla vähän vaihtelee, 28-33. En tiedä sitten, testillähän tämä selviää mutta miltä kuulostaa muiden korvaan nämä oireet? :)

 
entäpä minä sitten
niin ja lisäys, mulla on lämpö 36,8.... normaali lämpö mulla on 35,8-36,2. Tarkoittaako tää silti mittään. Oottelen ensviikkoon ja testaan sitten. Tämä on nyt vaan arvuuttelua.
 
Annicka
Alkuperäinen kirjoittaja yritystä jo 10kk:
niinhän se on, ettei ala ennen kuin raskaus on mahdollinen. Eikös se tarkemmin ole niin, ettei oireet voi alkaa ennen kuin raskaushormonia alkaa erittymään, eli siinä vaiheessa kun munasolu kiinnittyy kohdun seinämään? Silloinkin harvinaista, että alkaa oireet...
Raskausoireet voivaat alkaa heti kun raskaus alkaa = munasolu kiinnittyy. Jotkut oireiloevat myös ovulaatisota ja oireet saattavat muistuttaa raskausoireita.

Jotkut ovat oireille herkempiä kuin toiset, ja voivat tosiaan oirehtia jo heti alkuvaiheessa, toiset eivät oireita huomaa vielä plussattuaankaan.

Itselläni oli selkeitä raskausoireita kaksi viikkoa ennen oletettujen kuukautisten alkamista: pahoinvointia nälkäisenä, tajuton väsymys, flunssamaisia oireita. Tosin yritin hillitä omaa innostustani ajattelemalla, että ko. oireet olisivat voineet olla jotain muutakin - mikä on totta :) Kohdallani ne kuitenkin olivat mitä ilmeisimmin ihan sitä itseään. Repäisykivut alkoivat n. viikkoa ennen kuin kuukautisten olisi pitänyt alkaa, ja siinä vaiheessa uskalsin jo toivoa enemmän.
 
yritystä jo 10kk
Pöh =) Tuossa aiemmin kirjoitin ovulaation aikana oireista. Samanlaiset oireet ovat jatkuneet, nyt vaan lämmöt koholla. En tiedä, milloin nousivat kun viikon reissun aikana en niitä mittaillut. Alkaa mennä jo usko raskautumiseen. Nyt kuitenkin kp 32 ja kierto heitellyt laidasta laitaan ja ovulaatio jäi vähän hämärään tässä kierrossa. Yleensä tosiaan rinnat tulee heti oviksen jälkeen kipeiksi mut nyt tosiaan olleet koko kierron kipeinä, nyt niin kipeinä, ettei pysty halaamaan miestä :S
No, alavatsaa repii aina välillä niin kaitpa ne menkat sieltä alkaa kuten aina ennenkin. Hiivakin vissiin yrittää iskeä (oireita aina välillä, ei kuitenkaan kokoajan) mutta pitää odotella, et menkat alkaaa ja menee ohi et voi käyttää apteekin lääkettä.
Ei edes jaksa enää testata :p Eräskin kierto menkat oli oviksesta (kp14) huolimatta 10 päivää myöhässä :p Testaan vasta kun se raja ylittyy. Eli vielä 6 päivää.
 
Hämmentävää...
Kiinnostaisi tietää oliko "yritystä jo 10 kk" sitten loppujen lopuksi raskaana vai ei? Täällä suunnalla on meinaan ollut samanlaista touhua ilmassa, rinnat olleet kipeät ja turvonneet melkein heti edellisten menkkojen loppumisen jälkeen, yleensä tällaista esiintyy vaan just pari päivää ennen menkkoja. Ja nyt kun lueskellut kaikkia keskustelupalstoja niin eiköhän jo löydy muitakin oireita, pahoinvointia (etovaa oloa, tai heti syömisen jälkeen alkaa oksettaa), palelua, turvotusta, itkuisuutta (samanlaista kiukkua kuin hormonaalisen ehkäisyn kanssa) jne. Melkein voisin vannoa et vähän aikaa sit ku nousin ylös sohvalta niin huimasi. :D pari testiäkin tein, mutta molemmat negoja, toisaalta varmasti liian aikasin, eihän menkatkaan vielä myöhässä ole. Jos ei noi rinnat ois tommoset niin en kyllä edes epäilisi yhtään, että olisin raskaana. Tästä nyt vaan herää kysymys, että mikä voi aiheuttaa niitten kipeytymisen ja turvotuksen, muu kuin raskaus...
Lisää tätä asiaa kyllä hämmentää se, että tänään on kp 19/ 30-31 ja koko päivän tullut semmosta tuhruvuotoa, ei juuri yhtään, mut vähän kuitenkin. Ja koskaan aikasemmin en oo vuotanu etukäteen. Ehkäisyrenkaan käyttämisen lopetin joskus maaliskuussa ja sen jälkeen menkat ollu säännölliset, joskus ehkä jonkun pari päivää myöhässä. Ovulaation yleensä tunnen, mut enpä oo sitä sen tarkemmin seuraillut.

Tässä sitä nyt vaan sitten ihmetellään. Ärsyttävää tällainen epätietoisuus, olisi kiva saada selvyys, että johtuuko kaikki tämä raskaudesta vai onko sitten kyseessä joku hormonihäiriö. Jotain hässäkkää meinaan hormoneissa tällä hetkellä on. Noh, täytyy tarkkailla sitä, että miten se tän päivänen vuoto jatkuu vai jatkuuko. Sitten täytyy vaan odotella, et menkat alkaa, jos alkaa. Koitin vakaasti päättää, että en testaile enää ennen kun menkat mahdollisesti jää pois. Onneks pääsee joulun ajaksi sukuloimaan niin ei tuu roikuttua netissä lukemassa keskustelupalstoja, hulluksihan tän itsensä tarkkailun kanssa tulee. =P :D
 
suski 20
moi! ajattelin kirjottaa omakohtaisen jutun..mulla ei oo tullu menkkoja kahteen vuoteen eli ei sen jälkeen kun mulle laitettiin ihonalaiset kapselit onko normaalia että menkat jää kokonaan pois??ja tein sillosen poikaystävän kaa seksiä ja ilman ehkäisyä ja ne kapselit ei ollu viel silloin ja se laukes mun sisälle ja mulla on nyt viimeaikoina ollu raskauden oireita kuten väsymystä hajuaistit herkkinä haistoin viimeviikolla pesuaineen tosi voimakkaana mitä en aikasemmin haistanu..ruokahalu muutokset vaikka mulla on nälkä silti ei tee mieli syödä mitään mahaa turvottaa ja ihan kun siel olis semonen painon tunne ja maha on kasvanu oudosti ei johdu lihomisesta kyllä??!! ja on maistunu verenmaku suussa ja oon monta kertaa ollu kipeenäkin..mistä tää voi johtua??? ajattelin tehdä kyl raskaustestin mut pelottaa ja vaivaa tää asiaa :/
 
Hanna
Heissan!

En halua ketään pudottaa pilvistä, mutta oma kokemukseni neljän raskauden jälkeen on, että silloin on tärpännyt, kun mitään oireita ei ole ollut. Kuvitellut raskausoireet ovatkin minulla aina olleet pms-oireita, jotka ovat yleensä aivan samoja, kuin raskausoireet (päänsärky, pahoinvointi, mielialanvaihtelut, arat rinnat jne.)
Jotenkin raskaushaaveet aina saavat ihmisen toivomaan ja tutkailemaan asioita ja tietysti kaiken aina haluaisi tulkita toivomallaan tavalla.
Kaikilla ei tietysti näin ole, mutta kuulemma usein näinkin, että oireettomuus onkin hyvä juttu :)
 
lala
semmoi viikko sitte tuli harrastettuu suojaamatonta seksiä, olin humalassa MUTTA se mies sano et se ei tullu mun sisälle ! et nyt alkaa tuntuu siltä et toi ei ollu totta, miul on nyt sellast mahakipuu, oksettais mut mitää ei tuu ja sit voinko mä olla raskaana jos on nyt menkat meneillää ? nimittäi joku sano et voi olla silti raskaana, enpä muista kuka... mielialatkii vaihtelee mut eihä se nyt näi alus pitäis tulla ? ja yöllä miul oli sellai kylmä mut mie hikoilin ku sika eli ois voinu olla kuumettakii ja juoksen melkei jatkuvasti vessassa... mUTTA sit viel tällanekii juttu... olin ottanu pari (heheh, 5) kofeiinipillerii ku kaveri anto ni se sano et niist voi tulla vähä darrane olo eli mahakipuu tai jotai et toivon kyl et tää johtuis kyl siitä mut miul on nyt kauhee huoli ku nyt on sunnuntai ja apteekit ei oo auki ni pitäskö mennä lääkärii ? saisinkoha mie nyt johokii näist vastauksenn...
 
pööpö
semmoi viikko sitte tuli harrastettuu suojaamatonta seksiä, olin humalassa MUTTA se mies sano et se ei tullu mun sisälle ! et nyt alkaa tuntuu siltä et toi ei ollu totta, miul on nyt sellast mahakipuu, oksettais mut mitää ei tuu ja sit voinko mä olla raskaana jos on nyt menkat meneillää ? nimittäi joku sano et voi olla silti raskaana, enpä muista kuka... mielialatkii vaihtelee mut eihä se nyt näi alus pitäis tulla ? ja yöllä miul oli sellai kylmä mut mie hikoilin ku sika eli ois voinu olla kuumettakii ja juoksen melkei jatkuvasti vessassa... mUTTA sit viel tällanekii juttu... olin ottanu pari (heheh, 5) kofeiinipillerii ku kaveri anto ni se sano et niist voi tulla vähä darrane olo eli mahakipuu tai jotai et toivon kyl et tää johtuis kyl siitä mut miul on nyt kauhee huoli ku nyt on sunnuntai ja apteekit ei oo auki ni pitäskö mennä lääkärii ? saisinkoha mie nyt johokii näist vastauksenn...

Hyvinkin voit olla raskaana, vaikka mies ei olisi päästänyt sisälle. Sieltähän voip tulla ennen tai jälkeen itse syöksyn vauvapöpöjä. mutta ehkäpä ei vielä viikossa tule kaikki oireet. taitaa se 10-14pv olla aikaisimmat.
 
Viimeksi muokattu:
Onsku
Huomenna pitäisi kuukautisten alkaa ellei sitten ole ihmettä käynyt ja oliskin pullat vihdoin uunissa. Yleensä pari päivää ennen menkkoja mahakivut alkavat, mutta eipä ole vielä kuulunut :) mitään oireita ei kyllä vieläkään ole(paitsi lämpöä päälle 37.yleensä on siinä alle 36). Viime kerralla kun kuukautiset alkoivat,päätin etten enään pyöri näillä palstoilla ja keksi itselleni kaiken maailman oireita. TÄÄLLÄ KUMMINKIN TAAS OLLAAN. Toivottavasti ei tarvitse pettyä taas. Tsemppiä kaikille plussia haluaville ! :)
 
Elle
Tätyypä itsekkin osalliustua tähän keskusteluun! Alkaa ihan jännittämään, että onkohan hedelmöittymistä tapahtunut vai ei. Vasta ensimäistä kertaa yritämme miehani kans raskautta ja ovulaatiosta taitaapi olla nyt 10 vrk:ta. Musta tuntuu, että mulla on noita kaikkia raskauden oireita, mutta ehkäpä mieli tekee tepposia, ko toivoo niin paljon :) Jospa malttaisin odottaa vielä viikonlopulle, niin selviää onko kuukautiset myöhässä. Kovasti onnea Onsku sulle seuraavalle kerralle!
 
monica
Voiko olla mahdolista ja kuinka yleistä kuukautiset oli viikko sitten silti nännit arat alavatsa kipeä huono olo koko ajan en uskalla toivoo liikaa mut vastatkaa onko mahdolista siltikin olla raskaana vaikka kuukautiset olikin
 
Onsku
Voiko olla mahdolista ja kuinka yleistä kuukautiset oli viikko sitten silti nännit arat alavatsa kipeä huono olo koko ajan en uskalla toivoo liikaa mut vastatkaa onko mahdolista siltikin olla raskaana vaikka kuukautiset olikin

Kyllä olen lukenut/kuullut, että kuukautiset voi tulla vielä vähän aikaa,niukempana kylläkin... Varmaan kumminkin harvinaisempaa. Tee testi niin selviää :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä