kuinka pian synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juttis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joillain alkaa menkat heti ja tulevat raskaaksi ja joillain voi mennä hyvin yli vuosikin. Riippuen myös siitä miten imettää, mutta joillain alkaa imetyksestä huolimatta ja joillain ei. Ei voi oikein tehdä muuta kuin odottaa ja testailla vaikka aina välillä, että josko ovis ja tärppi olisikin käynyt.

Jotkut terveydenhuollon ammattilaiset ovat sitä mieltä, että 2 vuotta olisi hyvä ikäero, että kroppa kerkeää palautua aiemmasta raskaudesta, mutta itseä ei ainakaan tämä suositus estänyt. Ihmiset on niin yksilöllisiä ja minä olen sitä mieltä, että jos kroppa pystyy vastaanottamaan uuden raskauden ja minäkin olen siihen valmis, niin antaa uuden vauvan tulla.

Meillä tuli ikäeroksi runsas 1v5kk, vaikka mekin olimme valmiita vaikka heti. :)

Onnea yritykseen!

Kannattaa hetki odottaa, lääkärin mukaan mielellään ainakin 3 kk. Koska kohtu ei todellakaan ole kunnossa heti ja sillä kestää palautua. Muutenkin -jos on alakautta synnyttänyt- paikoilla ja sisäsynnyttimillä kestää palautua jotta kestää uuden raskauden.

Lisäksi jos imetät, kuukautiskierto ei heti normalisoidu.

Alkuperäinen kirjoittaja anna kohdun palautua:
Kannattaa hetki odottaa, lääkärin mukaan mielellään ainakin 3 kk. Koska kohtu ei todellakaan ole kunnossa heti ja sillä kestää palautua. Muutenkin -jos on alakautta synnyttänyt- paikoilla ja sisäsynnyttimillä kestää palautua jotta kestää uuden raskauden.

Leikkauksella lapsensa saaneet kehoitetaan kylläkin odottamaan kauemmin ennen uutta raskautta, sillä se kohtu on leikattu ihan auki ja sen pitää antaa parantua. Kyllä on paljon turvallisempaa raskautua nopeammin uudestaan kun on synnyttänyt alakautta.

Alkuperäinen kirjoittaja ergf:
Alkuperäinen kirjoittaja anna kohdun palautua:

Leikkauksella lapsensa saaneet kehoitetaan kylläkin odottamaan kauemmin ennen uutta raskautta, sillä se kohtu on leikattu ihan auki ja sen pitää antaa parantua. Kyllä on paljon turvallisempaa raskautua nopeammin uudestaan kun on synnyttänyt alakautta.

Niin? Oletko yksinkertainen? Tietenkin on turvallisempaa raskautua nopeammin uudestaan kun on synnyttänyt alakautta!

Puhuin alakautta synnytyksen jälkeisestä raskaussuosituksesta, koska sen voi yleistää (kuten edellä kerroin).

Sektion jälkeen yhtä selkeää suositusta ei ole, eikä täällä netissä voi neuvoja antaa koska emme tiedä kohdun kuntoa, edes itse kohdunkantaja. Oletin että kysyjällä on alatiesynnytys takana, koska noin jo suunnittelee uutta raskautta. Itselläni hätäsektio takana jossa kohtu repesi, eikä kukaan täällä netissä voi neuvoa miten pitkään minun pitää uutta raskautta odottaa jotta kohtu umpeutuu kunnolla. Sen näkee vasta ultralla, jos silläkään. Leikannut lääkäri arvioi että puolessa vuodessa kohtu paranee, mutta sekin oli vain arvio.

Yhteistyössä