Kuinka pitkään olen "velkaa" miehelleni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unisa

Vieras
Olin työttömänä puoli vuotta, ja elimme mieheni tuloilla, tämän ajan minä hoidin mukisematta yhteisen kotimme. Nyt olen ollut töissä kolme kuukautta, ja teen itseasiassa pidempää päivää kuin ukko, ja siltikin minun täytyy siivota, pyykätä, käydä kaupassa jne jne.. ja hän vetoaa siihen, että hän elätti minua puoli vuotta. Luulen, että seuraavan kerran kun hän sanoo sen ääneen räjähdän! Kyseessä ei ole mikään sovinisti, olemme eläneet ennen työttömyyttäni varsin tasapainoista elämää kaikin puolin! Hän vain jotenkin kokee, että olen velkaa hänelle!

Käsittääkseni minun ei pitäisi kokea olevani hänelle mitään velkaa tältä ajalta? Tottakai olen äärimäisen kiitollinen, mutta minä ainakin pitäisin hänestä huolta ilman, että odotan mitään kummempaa takaisin enää sen jälkeen kun tilanne on normalisoitunut!

Olenko nyt ihan väärässä? Jatkanko nöyristelyä vai voinko jo vaatia, että ukko alkaa tiskaamaan edes kerran viikossa, tai laittamaan pyykit narulle?

No huhhuh... Tiedät varmaan vastauksen itekin.

No en mä kait sitä kysyis jos tietäisin.. :D Siis oletus on, ettei minun kuuluisi edes ajatella olevani velkaa, eikä etenkään miehen pitäisi vaatia mitään, mutta koska ukkoni todella ajattelee noin, niin halusin lähinnä tietää edustanko minä vähemmistöä tässä asiassa, eli onko mies oikeassa.

Mutta oletan näistä vastauksista, että ukko saa alkaa siivoamaan ja normaali rytmi palaa tähän talouteen ensi maanantaina siivouspäivän merkeissä! ;D

Minä nostaisin kissan pöydälle kyllä, räjähtämättä, ja ennen kuin ukko tuollaista edes taas sanoisi. Juttelisin rauhallisesti, että minusta tuntuu hirveältä olla ikäänkuin velkaa elatuksesta... Ja ettei koskaan tiedä elämässä ja parisuhteessa milloin on toisen vuoro viedä toista eteenpäin.

Varmasti ikävä ja kuluttava tilanne... Koti töineen on mielestäni yhteinen.

[QUOTE="sipsi";22338814]Minä nostaisin kissan pöydälle kyllä, räjähtämättä, ja ennen kuin ukko tuollaista edes taas sanoisi. Juttelisin rauhallisesti, että minusta tuntuu hirveältä olla ikäänkuin velkaa elatuksesta... Ja ettei koskaan tiedä elämässä ja parisuhteessa milloin on toisen vuoro viedä toista eteenpäin.

Varmasti ikävä ja kuluttava tilanne... Koti töineen on mielestäni yhteinen.[/QUOTE]

Ollaan kyllä puhuttu aiheesta. Silloin mieheltä tulee "Ei rakas, en mä oikeasti ajattele niin.. mielellään mä pidän susta huolta"-lause, ja enempää en aiheesta saa irti. Kuitenkin todellinen mielipide ilmenee heti kun sillä on hermo kireällä, ja se alkaa vihjailemaan TODELLA selvästi siihen suuntaan että olisin velkaa. Ei puhuminen auta näköjään.. se on harmi sillä tämä yksilö on yleensä todella hyvä keskustelemaan, ja ymmärtämään mitä tarkoitan. Ensimmäinen kerta, kun tuntuu etten ehkä sittenkään tunne miestä niin hyvin kuin luulin. Ja se on kuluttavaa.

Kaitpa se ukko tottui siihen, että teit kotihommat, kun olit työttömänä. Nyt sitten pitää saavutetuista eduista kiinni kynsin hampain, jopa vetoamalla "velkaan", joka minunkin mielstäni on naurettavaa.

Jos vain pystyt, niin jutelkaa asiasta rauhallisesti ja jos hän edelleen on samaa mieltä, niin kysy kuinka kauan velkaa pitää maksaa. Ja onko sama asia sitten toisinpäin, jos hän joskus joutuu työttömäksi.

Mitä miehesi sitten olisi siitä mieltä, että HÄN siittäisi sinut raskaaksi ja jäisit äitiyslomalle. Olisitko silloinkin velkaa miehellesi siitä hyvästä, että hän olisi siittänyt sinut raskaaksi, josta syystä tulotasosi laski?

Entä kuvitteellinen tilanne. Sinä saisit töitä äitiysloman aikana ja mies jäisi vanhempienvapaalle, koska hän olisi muuten työtön. Olisiko miehen mielestä sitten niin, että hän siivoaisi ja olisi velkaa sinulle.

Jos oikeasti koet olevasi veloissa, keskustelkaa. Jos ei ei auta, niin olet veloissa lopun ikääsi miehelle. Tyydyt kohtaloon ja siivoat tai et tyydy ja lähdet kävelemään.

Paljonko muuten oli palkkasi ennen työttömyyttä, paljonko työttömyyden aikaan ja paljonko miehen palkka?

Meillä on nyt sama tilanne ollut noin kuukauden, ja oli jotain jurputusta kotitöistä että kaikki kotityö kuuluu mulle kun olen työtön (musta voi silti viedä roskat tai osallistua kodin ylläpitoon, vaikka käykin töissä). Ja oli vähän sellaista rahalla kiristämistä, että tuntui pahalta (näinköhän pääset kaverin synttäreille kun eihän sulla ole rahaa, jos tiskaat saat rahaa).

Muistutin herraa heti, että minä elätin meitä täysin 2 vuotta suhteen melko alussa (noin vuosi yhteenmuuton jälkeen) kun herra jatko-opiskeli ja kaikki hänen opintorahansa menivät oikeasti siellä opiskelupaikkakunnalla käymisiin. Ja sanoin etten kuuntele enää yhtään tuommoista ilkeilyä. Ja tuollaista miehen malliako hän haluaa tyttärilleen näyttää. Homma muuttui, ja ehkä tajusi että oli mennyt liian pitkälle (toi oli kuulemma vain vitsillä puhuttua). Mä epäilenvitseilyä, luulen että monessa miehessä elää tuo sovinismi kunhan vähän tulee tilaisuus päästä niskan päälle.

Meillä on 2 lastakin ja ollaan oltu yhdessä kohta 13 v.

Sä et ole mitään velkaa. Ihan luonnollista että teit suuren osan kotihommista silloin kun olit kotona, sullahan oli silloin enemmän aikaa. Ihan yhtä luonnollista on että sinä aikana miehesi maksoi suuren osan kuluista, sillähän oli silloin enemmän rahaa. Mut toi on mennyttä ja nyt on nyt. Teillä on kunnon palaverin paikka ja molempia tyydyttävä ratkaisu kehiin. Et sä ole mikään orja joka hoitaa kaiken ja toinen vaan vetää lonkkaa! Ellei muut niin palkatkaa siivooja.

Mä oon elänyt "miehen rahoilla" 4 vuotta. En pystyis elämään ihmisen kanssa joka ajattelee että olen hänelle jotain velkaa (sitten kun joskus 2 vuoden päästä valmistun).

Kysyppä mieheltäs jos käviskin toiste päin että miehelles tulis joku isompi tapaturma ja hän joutuisi olemaan työelämästä pois vaikka 6kk. Olisko mies sulle siitä sitten jotain velkaa?

Minäkin sanoisin että palkatkaa siivooja ja ostakaa tiskikone.

Itse henkilökohtaisesti huolehdin meillä pyykkihuollosta, koska en halua että mies pilaa minun vaatteitani väärällä pesuohjelmalla tai ripustaa ne väärin kuivumaan :D

I, (Bride/Groom),

take you (Groom/Bride),

to be my (wife/husband),

to have and to hold from this day forward,

for better or for worse,

for richer, for poorer,

in sickness and in health,

to love and to cherish;
from this day forward until death do us part.

Tehoaako mieheen, jos kiristät häntä seksillä? Eli kun hän alkaa illalla haluamaan seksiä, sanot että et millään jaksa, kun pitää vielä töiden jälkeen tehdä niin paljon kotihommia. Luulisi, että muutaman viikon päästä alkaa kotityöt maistua ;)

Yhteistyössä