Kuinka pitkälle ex voi päättää asuinpaikkamme? Faktatietoa olen vailla kiitos!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Johan nyt on kumma jos joku voisi määrätä toisen asuinpaikan. Perustuslaki takaa kaikille oikeuden valita asuinpaikkansa. Työtäkin saa hakea vapaasti koko EU:sta.

Lapsen yhteishuoltajuus tuo toki omia lisävelvollisuuksia, mutta mikään ei sentään perustuslain edelle voi mennä.

Mikä muuten määrittää sen että isän etäisyys äidistä merkitsee, mutta äidin etäisyydellä ei ole merkitystä. Oletan että kulkemisen kustannukset tasataan. Ja se kulkee ken haluaa.

Ei kai lapsen tapaamisen helppous mene ihmisen toimeentulon edelle. Haloo.

Näinhän se minunkin järkeeni käy. Isä saa siis muuttaa vaikka huitsinnevadaan ja vaikka kuinka kauas, mutta minä en voi työn perässä vaihtaa paikkakuntaa.... Kyllä menee oudoksi jos näin on.

[QUOTE="a p";23141719]Näinhän se minunkin järkeeni käy. Isä saa siis muuttaa vaikka huitsinnevadaan ja vaikka kuinka kauas, mutta minä en voi työn perässä vaihtaa paikkakuntaa.... Kyllä menee oudoksi jos näin on.[/QUOTE]

Kyllä sinä saat itse muuttaa ihan mihin huitsinnevadaan haluat, mutta lasta et voi muuttaa noin vain kysymättä toisen huoltajan mielipidettä.

Ihmeen paljon erilaisia "luulen että"-tyyppisiä vastauksia, vaikka helposti googlaamalla (esim. yhteishuoltajuus lähivanhemman muuttaminen) ap:kin tietäisi jo, että voi muuttaa Suomessa minne vaan lapsen kanssa.

Eipä ole meilläkään etäisä kertaakaan kysellyt minun mielipidettäni kun on muuttanut sinne sun tänne, vaikka puoliksi kuskaillaan lapsia. Olisipa hullua jos minun pitäisi pyydellä lupaa häneltä.

Ihmeen paljon erilaisia "luulen että"-tyyppisiä vastauksia, vaikka helposti googlaamalla (esim. yhteishuoltajuus lähivanhemman muuttaminen) ap:kin tietäisi jo, että voi muuttaa Suomessa minne vaan lapsen kanssa.

Eipä ole meilläkään etäisä kertaakaan kysellyt minun mielipidettäni kun on muuttanut sinne sun tänne, vaikka puoliksi kuskaillaan lapsia. Olisipa hullua jos minun pitäisi pyydellä lupaa häneltä.

Tässä kirjoitellessani tutkinkin asiaa ja kyllä näin on, voin muuttaa. Ex ei voi sitä estää. Tai voi halutessaan viedä asian oikeuteen ja hakea itselleen lähihuoltajuutta. Mutta siinäkin tapauksessa lapsi joutuu muuttamaan, eli lapsen etu (jota aina haetaan) ei siitä mihinkään muutu.

Yhteistyössä