Kuinka saan imetyksen onnistumaan ja kuinka maitoa tulee jos olen alussa imettämättä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettäjä

Vieras
Jos kaksoseni syntyvät etuajassa niin, että molemmat joutuvat olemaan sairaalassa pidempään kuin minä niin kuinka imetys onnistuu? Tai kuinka maidon tulo ei lopu vaan saan sen alkamaan? Voinko lypsää synnytyksen jälkeen omalla pumpulla maitoa siihen asti kun saan pienet kotiin? Säilytänkö itse maitoa pakastaen vai voikohan sitäkin viedä sairaalaan omille vauvoille? Luovuttaa en voi vaikka haluaisin, koska sairastamani kilpirauhasen vajaatoiminta on siihen esteenä.
Esikoinenkin syntyi aikoinaan etuajassa ja hänen kohdallaan maitoa ei tullut. En tiedä teinkö jotain väärin, mutta maitoa ei vaan tullut imettämällä eikä pumpulla. Pumpulla toisesta rinnasta tuli aina enemmän ja toisesta vain vähän. Nyt näistä rinnoista jo tihkuu maitoa ja taas on niin, että toisesta sitä tulee kunnolla ja toisesta vain hitunen. Voiko tässä maidon tulossa olla jotain rinnastakin johtuvaa eroa? En ole pienikokoinen eli rinnat on f-kuppikokoa.

Kyllä voit viedä pumpattua maitoa vauvoille sairaalaan, ja voithan pakastaa osan. Sairaalassa varmaan voit imettää myös niin paljon kun mahdollista? Toivottavasti imetys onnistuu. Meillä kuopus sai aika paljon pullosta sairaalassa, mutta oppi lopulta myös rinnalle rintakumin avulla (josta luovuin parissa viikossa). Muista syödä, juoda ja levätä itse tarpeeksi. Minullakin toinen rinta antoi huonommin maitoa kun toinen, mutta imetin sillä silti.

Imetyksessä toimii ns. kysynnän ja tarjonnan laki; minkä verran maitoa pumpataan / vauva imee, sen verran maitoa tulee. Joten kovasti vaan pumppaamalla, mikäli imetys ei onnistu, saat maidon nousemaan rintoihin ja pitämällä pumppauksen säännöllisenä, saat maidon riittämään. Sairaalassa annetaan mielellään vauvoille oman äidin maitoa, joten muutamatkin pisarat (jotka siis tärkeää ravintoa vauvalle) on hyvä sinne viedä! :)

Yhteistyössä