Kuinka tarkasti valvotte 5-6-vuotiaiden touhuja pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Kuinka tarkkaan katsotte, mitä 5-6-vuotiaat lapsenne tekevät pihalla? Siis jos saavat olla ilman aikuisen valvontaa. Itse pistin 5-vuotiaani viikoksi tehovalvontaan, kun sotki viikonloppuna pihalla kuralla roskakatoksen seinää. Lapsi saa siis ulkoilla mutta vain minun seurassa. Josko oppisi.

Mutta ei tuo meidän lapsi kaiketi ainoa jukuripää ole. Tänään katselin, miten saman ikäiset heittelivät hiekalla parkkipaikalla olleita autoja. Vanhempia ei näkynyt missään, joten kävin sanomassa sekä lapsille, että toisen äidille (asuu meidän naapurissa) mutta sain vain hymähdyksen vastaukseksi.

Olenko jotenkin niuho, kun yritän pitää 5-vuotiasta hallinnassa? Mikä on teidän mielestä hyväksyttyä "lapset leikkii" -touhua ja mikä taas hölmöä?

Meidän 4-v pyörii pihalla 5-vuotiaiden kanssa ja yritän olla siinä aika paljon seuraamassa tai pitää ovea tai ikkunaa auki, jotta kuulen mitä puuhaavat. Aika nätisti leikkivät, mutta joka päivä joku keksii jotain typerää ja siihen on hyvä käydä sitten sanomassa vastaan. Ja kiva on muutenkin tietää millaisia juttuja puhuvat / tekevät.

istun kökötän pihalla lasten kanssa,just oli naapuritalon lapset repinyt kaikki kukka istutukset pihalta,siellä oli sitten äidit istuttamassa uusia ja lapset arestissa.mulla lapset 4v 5v ja koht 7v

Seurailen välillä sivusilmällä tai huutelen että tiedä sen vielä olevan tontilla. Harvon tarttee mistään leikistä ulkona ojentaa, kiipeilystä vaan oikeestaan.

En anna oman kohta 5v ulkoilla yksin kun omassa pihassa. Tääl kaikki muut lapset suunnilleen asuu pihalla...nuoremmatkin menee miten sattuu, parkkipaikka on pyöräilypaikka, tisten ovikelloa soitellaan (ja pyydetään leikkeihin), lapset itse kysyvät saavatko tulla esim. meille syömään (!!) jne. Toisten pihoilla istutaan vaikkei asukkaat ole edes kotona! Leluja "lainataan" ja jätetään ne esim. pusikkoon lojumaan...

En kyllä yhtään anna oman lapseni oleskella miten sattuu,oma pihan ainoa ja silloinkin kuulen mitä leikkii.

Täs lähellä vielä jossain joku koira mikä on karannu pari kertaa. Ekalla kerralla hyökkäs yhen pikku koiran kimppuun jne. Ikinä tiedä mitä tuolla voi sattua.

meillä tyttö ja poika pienempinäkin saivat ulkoilla pihalla,omakotitalossa maaseudulla asutaan,joten on helppo laittaa pihalle. vahdittava tietenkin että lampeen eivät mene! nyt jo isompia ja tajuavat,että sinne ei saa mennä! tietenkin eriasia kaupungissa valvottava tarkemmin,etteivät mitä kaikkea saa tehä:) et ole niuho!!!

just päästin 4,5 vuotiaat keskenään pihalle, ikkuna on auki ja vannotettu ettei keinuilta ja hiekkikseltä poistuta. Hyvin kuuluu onneks äänet ja käyvät ikkunassa kurkkimassa :). Ekaa kertaa ovat keskenään ulkona... jänskää....

Meillä siis tilanne, että lapsi on saanut mennä nyt jonkin aikaa ihan ilman valvontaa pihalla ja olen olettanut, että hyvin sujuu. Kuulin kuitenkin viikonloppuna, että lapset olivat sotkeneet roskakatosta ja että meidän lapsi oli ollut siellä muiden mukana. Nyt kuitenkin näyttää, että meidän lapsi on ainoa, joka on asiasta saanut rangaistuksen.

Meidän lapsi on arka ja jopa pelokas, joten en pelkää, että hän menisi autojen alle tms. mutta en yhtään luota, että lapsi uskaltaisi vastustaa jos porukassa tehdään tyhmää. Pelkään, että joku kerta menevät porukalla ja vaikka rikkovat jotain kallista.

Onko teille kommentoitu, mitä lapsenne touhuaa pihalla tai oletteko itse käyneet kertomassa hulivilien vanhemmille tapahtuneista? Minä ainakin haluaisin, että jos on kommentoitavaa niin siitä tultaisiin reilusti sanomaan. Kamala kuulla jos lapsi on törttöillyt pitkään ja muut ovat vain keskenään siunailleet mutta kukaan ei ole meille sanonut mitään. Se on ehkä yksi suurimpia "pelkoja" sen suhteen, että lapsi on yksinään pihalla.

Yhteistyössä