Kuinka teillä: painon nousu raskauden aikana. Ja terkkarin asenne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koko ajan kommentoitiin ja nimenomaan negatiiviseen sävyyn. Milloin oli tullut liikaa "ei näillä viikoilla vielä pitäisi" tai "no jopas on kun ei paino nouse". Koskaan ei ollut hyvin. Meinasin jo että kieltäydyn koko punnituksesta, sen verran otti päähän sen akan mäkätys. Jäkäjäkä.

Olin normaalipainoinen ennen raskautta, mulle tuli n. 20kg tasaiseen tahtiin. Vaikka en syönyt ihmeemmin, liikunta vaan jäi pois kun en kipujen takia pystynyt liikkumaan. En herkutellut, sokereissa ei ollut ikinä mitään, verenpaine jopa alhainen. Mutta liian pläski olin ja siitä jäi kyllä huono maku.

Mulla tuli esikoisesta tasan 10kg koko raskauden aikana ja jatkuvasti valitettiin painonnoususta, milloin terkka ja milloin lääkäri. Lähtöpainoni silloin oli 76kg, toista lasta kun aloin odottaan oli lähtöpainoni 68-70kg ja painoa tuli raskauden aikana 19,3kg eikä kertaakaan kukaan lääkäri tai terkkakaan valittanut että painoa olisi tullut liikaa. Niin ja pituutta minulla on vaivaiset 158cm :D

Mulla lähtömitat 57 kg ja 166 cm. Viikoilla 18 oli tullut jo 5 kiloa lisää, mutta terkka ei kommentoinut mitenkään. Viime neuvolassa 25. viikolla painoa tullut alusta asti 6 kg, eli tasaantuu loppua kohti, kuten viimeksikin. Viime raskaudessa viikoilla 18 oli sama 5 kilon painonnousu, ja koko raskauden kilot olivat lopulta yhteensä 13 kiloa, mitkä lähtivät kahden viikon kuluessa synnytyksestä. Eli vaikka mulla on paino noussut alkupuoliskolla nopeasti, ei ole terkat sanoneet mitään, ja yhteensä ne keskimääräset 13 kiloa koko raskaudessa tullut.

Korostan vielä, että itse painoin puoli vuotta synnytyksen jälkeen 5 kg vähemmän kuin ennen raskautta, ja siinä vaiheessa loppui myös maidon tulo. Eli kerätkää hyvällä omallatunnolla raskaana niitä kiloja (ellet ole jo valmiiksi ylipainoinen), niillä on tarkoituksensa!

tuli ekassa kilo ja toisessa 5. Olen joutunut kuuntelemaan ylipainosta aina terkkarilla. Ekan aikaan tuo kilo tuli kaikki neljän viikon sisään viikoilla 25-29 ja kamala valitus, kun paino oli noussut 250g viikossa. Sitä ennen ja sen jälkeen ei grammaakaan.

Tuossa kun tuli äidin ylipainon vaaroista. Monet mainituista ongelmista johtuvat korkeista verenpaineista ja sokereista. Itsellä sokerirasitus normaali ja verenpaineet raskaanakin luokkaa 100/70 (normaalisti 95/65 suurinpiirtein). Jopa suositeltiin lakritsia, kun seisoessa pyörrytti raskausaikana normaalia enemmän.

Mulla tosiaan synnytys päätyi sektioon, koska lapsivesi oli vihreää ja sen menosta pitkä aika, joten lapsi pahassa infektiossa --> vaikutti hapetukseen ja sydämeen. Syntyi silti 8 pisteen lapsi, joka 10 min kohdalla sai jo täydet 10 pistettä. Tunnin jälkeen hengitys vaikeutui infektion vuoksi ja joutui lastenteholle. Tiedä sitten, kuinka paljon mun painolla tohon oli merkitystä, tuskinpa ylipaino meinaan lasta saa veteen kakkimaan. ;)

Ekassa raskaudessa tuki noin 24kg (lähtö bmi 19) ja terkkari muisti jokaikisellä käynnillä mainita ilkeään sävyyn, miten vaikeaa kiloista on päästä eroon jne. ja läksin usein itku silmässä neuvolasta kotiin. Omissa mitoissani olin 4kk synnytyksestä. Imetys onnistui ja maitoa riitti.

Nyt toisessa raskaudessa neljä vuotta myöhemmin on kertynyt jo 27kg (lähtö bmi 23), menossa rv 41. Tällä kertaa kukaan kohdalle sattuneista terkoista ei ole maininnut mitään negatiivista painonnoususta. Sanoinkin jo ensimmäisellä käynnillä, että tällä kertaa en aio kuunnella valitusta painostani, koska tiedän itsekin etteivät ne kilot pelkällä syömisellä tule, ja toisekseen tiedän että niistä pääsee eroonkin, vaikka tottakai ne vaa'an lukemat tuntuu itsestäkin pahalta.
Kummassakaan raskaudessa ei ole ollut mitään sanomista sokereista ja verenpaineista.

Yhteistyössä