Kuinka tiukasti noudatatte päivärytmiä kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mma"

Vieras
Mietin tässä että kuinka tiukasti tai luonnostaan, teillä on kotona aina sama rytmi kun arkena/silloin kun lapset on päivähoidossa? Meillä vuorotyöt sotkee jo kuvioita hieman, eli välillä venyy nukkumaanmeno jopa 22 asti, sitten on vaikea herätä aikaisin. Välillä tuntuu ettei saa normaalista aikaisesta rytmistä kiinni millään. Vapaapäivinä jää päiväunet välillä nukkumatta. Otan tästä varmaan turhaa stressiä :/
Meillä lapset kohta 2v ja 3v.
3v ei haluaisi kotona nukkua päikkäreitä ollenkaan enää ja sitämyöten kaikessa matkiva 2v ei myöskään menisi nukkumaan. Väsyneenä sitten huutavat ja taistelevat. Välillä tuntuu että olen aivan totaalisen hukassa näiden kanssa.

Noo, oon todennu, että mitä paremmin jaksan pitää rytmistä tiukasti kiinni niin sitä jouhevammin meillä asiat menee. Toki vapaapäivinä saatan lusmuilla mutta sen tuntee sitten nahoissaa niin sanotusti. Yksi lapsista on selkeästi joustavampi, mutta kaki muuta "vaativat" toimet aika minuutilleen. Ja sekös tällaista tällaista huithapeli-äitiä harmittaa...mut ei auta ku sopeutuu. :-)

Oon kotiäiti tai siis hoitovapaalla ja rutiineista kannattaa tosiaan pitää kiinni. Pääsee nimittäin helpommalla, kun lapset tietävät mitä tapahtuu. Pidetään siis kiinni ruoka-ajoista reilun tunnin tarkkuudella ja päiväunista ja nukkumaanmenosta myös. Siis pääsen itse helpommalla ja tämä tulee luonnostaan minulta. Joustetaan tietenkin eri tilanteissa ja kyläilyissä jne., joten orjallisesti tätä ei todellakaan noudateta. Ei ole niin vakavaa, jos nukutaan joskus väärään aikaan tai syödään epäsäännöllisesti. Lapset jo 2 v ja 3 v, joten joustokin on helpompaa kuin väsähtävän yksivuotiaan kanssa.

[QUOTE="vieras";25006340]Oon kotiäiti tai siis hoitovapaalla ja rutiineista kannattaa tosiaan pitää kiinni. Pääsee nimittäin helpommalla, kun lapset tietävät mitä tapahtuu. Pidetään siis kiinni ruoka-ajoista reilun tunnin tarkkuudella ja päiväunista ja nukkumaanmenosta myös. Siis pääsen itse helpommalla ja tämä tulee luonnostaan minulta. Joustetaan tietenkin eri tilanteissa ja kyläilyissä jne., joten orjallisesti tätä ei todellakaan noudateta. Ei ole niin vakavaa, jos nukutaan joskus väärään aikaan tai syödään epäsäännöllisesti. Lapset jo 2 v ja 3 v, joten joustokin on helpompaa kuin väsähtävän yksivuotiaan kanssa.[/QUOTE]

Ei meilläkään tuo 3v nuku päiväunia enää (kotihoidossa), mutta 2v nukkuu kyllä säännöllisesti. Ei ole matkiminen levinnyt vielä tähän asiaan, joten ei ole ongelmia tullut. Rauhoitan kyllä 3v:n menon päiväuniajaksi, joten 2v ei jää paitsi jostain tosi hauskasta.

Yhteistyössä