Kuinka tyypillisesti ex-seurustelukumppani jollakin tasolla pyrkii kontrolloimaan elämää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ymmällä

Vieras
Olimme seurustelleet vajaan kaksi vuotta. Haasteita kahden aikuisen seurustelulle oli johtuen haasteellisista töistä, välimatkasta ja katraasta lapsia. Mies antoi periksi ja erosi ilmoittaen haluavansa helppoa elämää, ei tällaista.

Kaikki tapahtui todella yhtäkkiä, eikä mies suostunut puhumaan, vaan pisti aivan kaiken poikki. Ystävä kertoi miehellä olleen pitkään jo toinen.

Yritin kasailla itseäni ja viikon päästä tein sellaista, jota en totaaliyksinhuoltajana ja muutenkin kotihiiruna ole tehnyt varmaan vuosikymmeneen: menin ystävän kanssa baariin. Sain paljon huomiota (varmasti kaikki saavat) ja se oli hämmentävää, mutta myös hyvää vaihtelua siihen kohtaan.

Tämän jäkeen juttelimme eksän kanssa. Hän kertoi, ettei ole ollut muita ja että teknisesti emme olleetkaan eronneet. Hän ohjeisti minua todella kovalla kädellä, kuinka minun pitää nyt pysyä miessekoiluista kaukana, niiden aika ei ole minulle nyt. Hän syytti ja syyttää vieläkin pettämisestä. Hän kertoo, kuinka olin menossa heti ensimmäisen kanssa sänkyyn (en ollut) ja oikein herkuttelee ajatuksella niin, että voi syyllistää minua yhä enemmän. Hän myös kertoi tästä kaikille yhteisille tutuille, kuinka olen pettänyt hänen luottamuksensa kriisin tullen.

Omasta etenemisestään tai mahdollisista pettämisistä, joita ei sitten (muka) kuitenkaan ollut ollut hän oli mieltä, että ne olisivat olleet ymmärrettäviä, koska mies on joutunut olemaan niin paljon yksin viime aikoina ja kanssani on ollut niin raskasta.

Eikös tässä nyt ole vain miehinen omistushalu kyseessä eikä sen kummempaa?Miksi kummassa kuitenkin osuu ja uppoaa niin huolella?

Okeih. Mun on varmaan turha sulle vastata jos ajatusmaailmasi on valmiiksi tuo. =0
Mutta en voi ymmärtää miten voit olla noin vietävissä jos siis asia on noin kun sen kirjoitat.
Minä olisin sanonut takaisin, että asia on nyt niin, että käsityksesi mukaan erositte ja olet silloin vapaa tekemään mitä huvittaa eikä parisuhteessakaan ole vääryys käydä ilman miestä baarissa. Kysyin, että haluaako hän seurustella vai ei ja sitten pohtisin itse haluanko minä tuollaisen miehen kanssa jatkaa. Tuskin jatkaisin hänen oman käytöksensä takia.
Miksi osuu ja uppoaa? No varmaan juurikin huonon itsetuntosi takia ja sen vuoksi olet ihan vietävissä. Surullista, mutta totta.
Pysähdys nyt hetkeksi ajattelemaan, että mitä sinä haluat? Äläkä tyydy yhtään vähempään ja jos tyydyt niin sekin on oma päätöksesi ja silloin hyväksyt tuon käytöksen ja otat miehen kaikkineen päivineen ja toivotan onnea.
Toisekseen pohtisin tuota ystävyyttä. Mikä on ystävän selitys? Miksi ystävä valehtelisi?

olet käsittänyt hänet väärin niin miten niin väärin voi käsittää? Kyllä silloin mies on väkisinkin käyttäytynyt jotenkin eron puolesta jos 2 vuoden seurustelun jälkeen tulkitset sen niin.
Ei ero tapahdu vahingossa. Miehen kuuluisi kantaa vastuu oman käytöksensä aiheuttamasta seurauksesta eikä kaataa kaikkea sun niskaan ja miten teet väärin.

Kai sinä nyt pyytelet anteeksi, uikutat ja piipität ja otat miehen takaisin?

Alkuperäinen kirjoittaja Ööö?;30242393:
Okeih. Mun on varmaan turha sulle vastata jos ajatusmaailmasi on valmiiksi tuo. =0
Mutta en voi ymmärtää miten voit olla noin vietävissä jos siis asia on noin kun sen kirjoitat.
Minä olisin sanonut takaisin, että asia on nyt niin, että käsityksesi mukaan erositte ja olet silloin vapaa tekemään mitä huvittaa eikä parisuhteessakaan ole vääryys käydä ilman miestä baarissa. Kysyin, että haluaako hän seurustella vai ei ja sitten pohtisin itse haluanko minä tuollaisen miehen kanssa jatkaa. Tuskin jatkaisin hänen oman käytöksensä takia.
Miksi osuu ja uppoaa? No varmaan juurikin huonon itsetuntosi takia ja sen vuoksi olet ihan vietävissä. Surullista, mutta totta.
Pysähdys nyt hetkeksi ajattelemaan, että mitä sinä haluat? Äläkä tyydy yhtään vähempään ja jos tyydyt niin sekin on oma päätöksesi ja silloin hyväksyt tuon käytöksen ja otat miehen kaikkineen päivineen ja toivotan onnea.
Toisekseen pohtisin tuota ystävyyttä. Mikä on ystävän selitys? Miksi ystävä valehtelisi?

Kiitos.

Viisaasti kirjoitat, eikä mene kuuroille korville. Mietin kommenttejasi varmasti.

Ystävä oli selittänyt miehelle, että olisin tivannut asiaa liian pitkälle. Itse tiedän, ettei asia missään tapauksessa ollut näin. Mies on tuntenut ystävänsä pidempään ja uskoo häntä laittaen minun syykseni heidänkin väliensä sotkemisen. Ja ei, en halua elämääni miestä, joka käyttäytyy noin ja joka saa määritellä kaiken: kenen kanssa ollaan tekemisissä ja milloin, mitä kerrotaan, milloin puhutaan ja milloin ei, kuka venyy ja kuka ei, kenelle mikäkin on sallittua jne. Kyseessä on jo aikuinen, vajaa 50-vuotias mies, joten tuskin muutoksiakaan suoraviivaisuuksiin ja päättäväisyyksiin on odotettavissa.

Minä jouduin hakeutumaan saikulle hetkeksi, koska olin yhtäkkisestä erosta niin sekaisin, etten pystynyt nukkumaan enkä syömään. Asia on ylipäätään niin tuore, etteivät seikat ole korjautuneet vieläkään, mutta töissä on edistettävä asioita, vaikkei unettomana järki kuljekaan. En kuitenkaan ollut ymmärtänyt miestä oikein tai ainakin siis reagointini ei ollut sellaista, jota mies tällä "kasvatustoimenpiteellä" (vai mikä lie muka-ero) haki.

Hän on aina kehunut entistä eksäänsä, joka alun perinkin oli huippukaunis, kaikkien miesten haluama ja loistava sängyssä. Nytkin eksä sai lisäpisteitä: hänelle tuli uusi mies vasta reilun puolen vuoden jälkeen, eikä ollut tällainen luottamuksen pettäjä sekoilija kuin minä. Kaikki, mitä olimme puhuneet vesittyi sillä, että heti hänen jälkeensä ryntäsin baariin. Hän ei merkinnytkään mitään. Nimenomaanhan asia oli päinvastoin. Menin sen verran sekaisin ja olen yllättävästä erosta ja epämääräisestä tiedosta miehen pettämisestä, että koen todella tarvitsevani jotakin uutta, jotakin piristävää, jotakin olkoonkin sitten sijaistoimintaa. Mutta se(kin) on väärin.

Perusnarsisti. Lopeta kaikki yhteydenpito taysin. Tuollaisilla on tapana tulla pakonomaisesti kummittelemaan eksiensa elamaan vahintaan pistavilla kommenteilla kun tavataan. Vaihda kadulla puolta.

Luepa narsistin kanssa eläneiden juttuja, en väitä että mies olisi narsisti mutta käyttäytyminen on sen suuntaista. Saat ainakin vinkkejä miten toimia miehen kanssa jatkossa. Tai siis olla toimimatta...

Yhteistyössä