Kuinka usein kouluikäisillänne käy kavereita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kukkurukuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kukkurukuu"

Vieras
teillä ja kuinka usein kouluikäisenne käy kavereiden luona? Itse olen iltaisin jo niin väsynyt pitkän työpäivän jälkeen, etten jaksa miuden vierailua. Ja kolme iltaa viikossa menee illat lasten harrastusten parissa. Lapset ovat monesti sanoneet, että he saavat nähdä kavereitaan liian harvoin ja nyt pelkään että minussa on vikaa... Riistänkö heiltä nyt sosiaalisen puolen? Eikö oikeasti riitä että saa kaverin kylään kerran viikossa tai kerran viikossa käy kaverilla?

no kyllä meillä saa useammin kun kerran vkoon käydä, puolin ja toisin. vaikkakin väsynyt työpäivän jälkeen olen...kyllä lapsilla pitää saada kavereita olla!

Meillä käy silloin tällöin tokaluokkalasen kavereita ja eskarilla harvemmin. Noi tokaluokkalaiset on kyllä jo niin itsenäisiä etten juurikaan rasitu heidän vierailustaan, syövät jos sattuu olemaan ruoka-aika, muuten leikkivät. Kyllä mä välillä huudan kuin palosireeni jos meno liikaa yltyy tai hypitään sohvilla tai tehdään muuta kiellettyä, mutta muuten musta on kiva että mun lapsella on kavereita.

Mutta missä välissä teillä kavereita käy? Itse olen kotona vasta viiden aikaan ja sellaisina päivinä kun ei ole harrastuksia, niin alkuilta menee läksyjen teossa. Ja minusta arkisin kuuden jälkeen ei ole sopiva aika enään lasten juoksennella puolin taikka toisin. Kun kuitenkin ovat siinä iässä, että heidät täytyy hakea/viedä kavereilleen ja toisinpäin jos joku kaveri tulee meille kylään

Koululainen käy kavereillaan 3-4 kertaa viikossa, ja meillä käy koululaisen kavereita 2-3 kertaa viikossa. Yksi koululaisen kaveri lähti juuri puolisen tuntia sitten.

Lastensa sosiaalisen elämän pystyy aika hyvin torpedoimaan siten, ettei salli kaverivierailuja.

Meillä käy kavereita aina kun se meidän perheen aikatauluun sopii, eli 1-5 krtaa vkossa. Ulkona tai sisällä leikkiivät, mutta kukaan ei ole koskaan meillä sohvilla hyppinyt - sehän on kasvatuskysymys. Kyllä lasten pitää keskenään osata jo 8 veenä "siististi" leikkiä, eli ei mitään riehumisleikkejä. Varmasti mullakin menisi hermot eikä kavereita paljon enää kävisi.

Me asutaan sen verran "kaukana" että meillä käy kavereita harvemmin, mutta kyllä nuo ovat kavereilla tai kavereiden kanssa esim. kirjastossa lähes joka arkipäivä. Menevät suoraan koulustapäin ja tekevät läksyt kaverilla, 5-6 maissa pitää olla kotona (4 luokkalainen saa toisinaan olla 7 asti)

[QUOTE="kukkurukuu";27551134]Mutta missä välissä teillä kavereita käy? Itse olen kotona vasta viiden aikaan ja sellaisina päivinä kun ei ole harrastuksia, niin alkuilta menee läksyjen teossa. Ja minusta arkisin kuuden jälkeen ei ole sopiva aika enään lasten juoksennella puolin taikka toisin. Kun kuitenkin ovat siinä iässä, että heidät täytyy hakea/viedä kavereilleen ja toisinpäin jos joku kaveri tulee meille kylään[/QUOTE]

Mitä teidän lapset tekevät kun tulevat koulusta kotiin 13-14 maissa? Siinä on vielä pitkä pätkä iltaan.

Meillä 8 v. tekee usein läksyt ennen tulen töistä, joko ip-kerhossa tai kotona. Jos on ollut jokin hankala kohta, niin kysyy sitten neuvoa.

Meillä lasten kaverit käy miten sun sattuu. Joskus voi olla sellanen viikko ettei käy ketään ja joku viikko taas sellanen että käyvät monta kertaa. Meillä mies tekee viikonloppuisin yötöitä niin perjantai meillä on sellanen päivä ettei kavereita tuu kylään niin saa mies nukkua.
Lapset 9v ja 6v, välillä samaan aikaan on 5-6 vierasta yhtäaikaa, se väsyttää joten ei aina tollasta lössiä viiti ottaa tähän meidän asuntoon.

Meillä koululaiset lähtevät teilleen (tai pyytävät meille kaverin) heti kun koulusta, läksyistä ja välipalasta ovat selvinneet. Sitten kun aika on niin tulevat syömään ja lähdetään reeneihin (5-3 kertaa viikossa reenit). Niinä päivinä kun ovat vapaalla ovat miltei koko päivän kavereiden kanssa (ulkona, kaverilla tai meillä). Viikonloppuisin myös. Juuritänään seiskan nurkilla lähetin viimeisen kaverin kotiin. Viisivuotiaskin keskimäärin kolme arki-iltaa ja yhden viikonloppupäivän viettää kavereiden kanssa.

Yhteistyössä