Kuinka usein lapselle kannattaa/pitää tehdä liharuokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katariina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"katariina"

Vieras
Esikoinen tulossa. Nyt menossa rv 38 eli asia ei ole ajankohtainen vielä hetkeen mutta silti mietityttää jo valmiiksi. Minä ja mieheni olemme kasvissyöjiä, syömme kyllä muna- ja maitotuotteita. Lapsemme saa sitten isompana valita haluaako syödä lihaa vai ei, mutta hänen ollessaan lapsi ajattelimme tarjota liharuokia säännöllisesti. Mutta kuinka usein lapselle kannattaa tai pitää tehdä liharuokia? Onko muita kasvissyöjiä jotka tekevät lapselleen liharuokia, te varmaan osaisitte vastata parhaiten?

Lisäksi mietin miten osaan tehdä riittävän monipuolisesti liharuokia. Osaan kyllä paistaa jauhelihaa, kanaa ja kalaa mutta siihen se sitten jääkin. Olen ollut ala-asteelta asti kasvissyöjä enkä ole ikinä tehnyt edes lihapullia, mureketta tai paistanut pihvejä. Voihan olla, että niiden tekeminen ei edes ole vaikeaa ja panikoin nyt vain turhaan :)

Olen itsekin samanlainen lakto-ovovegetaristi kuin sinäkin eli ei lihaa/kanaa/kalaa, mutta maitotuotteet käyvät ja joskus kananmunat. Lapsilleni teen kuitenkin sekaruokaa eli pidän huolen, että ruokavaliossa on ainakin kerran viikossa kallaa ja suositusten mukaisesti punaista lihaa raudansaannin tehostamiseksi sekä esimerkiksi broileria. Kuitenkin suosin omia herkkukasvisruokia myös paljon ja erityisesti keskityn siihen, että proteiinia ja rautaa tulee myös kasvikunnan puolelta, esim.jyvät, siemenet, pavut, herneet, pinaatti, tarpeeksi C-vitamiinia raudan imeytymisen tehostamiseksi. Itsekin olen ensimmäiset kymmenen elinvuottani syönyt sekaruokaa, vaikkei se enää tulisi mieleenkään.

Lapset pitävät pääsääntöisesti yksinkertaisesta maistuvasta ruoasta. Esimerkiksi jauhelihakeitto, kalakeitto, jauhelihakastike, eriliaiset kala- ja lihapyörykät, uunibroileri ovat kaikki todella yksinkertaisia ja helppoja valmistaa. Lisäksi silloin kun puhutaan alle vuoden ikäisestä lapsesta erilaisia liha/kana/broiler soseita voi valmistaa ison satsin kerralla ja pakastaa esim. minigripp pusseissa ja ottaa niitä sitten yksi kerrallaan.

Minä olen täysin avoin omasta ruokavaliostani ja täysin neutraali sen suhteen, miten lapset ruokavalionsa järjestävät sitten kun siitä itse vastuussa ovat vanhempina. Ajattelen että oma valintani korkeintaan ohjaa lapset terveellisten kasvisten, vihannesten, juuresten ja hedelmien pariin ja ruokalautanen tulee muodostettua monipuolisesti -vaikka siellä kokolihapihvi jossakin nurkassa möllöttäisi.

En osaa vastata kysymykseesi, tuskin kukaan muukaan siihen pystyy.
Kerron omasta elämästäni.
Synnyin Helsinkiin 1940-luvulla. Söin 6 päivää viikossa lihaa, yhden päivän kalaa. Mitään broilereita ei kaupoissa ollut. Ei ollut salaattia, ei tomaattia, kurkkua oli, jota jouduttiin maistamaan, koska kurkut olivat usein väkeviä.
Meillä syötiin juureksia, kaalia, perunoita, juotiin kokomaitoa ja piimää. Rasva oli voita. Puuroja keitettiin ja marjoja plus omenoita syötiin. Ruisleipää ja ranskanleipää syötiin, myös isoa näkkileipää.
Meidän perheen neljästä tyttärestä on tähän mennessä sairastanut rintasyövän kaksi. Hoitojen jälkeen ovat elossa, kuolevat ehkä muuhun, kuten kolmas sisaremme.

Miksi ihmeessä sille lapselle putää tehdä liharuokaa,jos ette kerran itsekääm syö? En mä ainakaan tee.. :D

No oisko sen takia, että kasvava lapsi tarvitsee kaiken ravinnosta saatavan tuen kasvuunsa? Hitto että te ootte kanssa sakkia...

Aloittajalle propsit, että älyää että kehittyvä lapsi tarvitsee hieman enemmän kuin aikuinen ihminen. Itse tarjoaisin kalaa pari kertaa viikossa ja kanaa/lihaa 2-3krt, eiköhän niillä pärjää :)

Me ollaan ihan sekasyöjiä, mut ajattelisin että joka päivä pitäis yhdellä aterialla olla lihaa. Vaihtelevasti kaikkea ja ideaali olis että kalaa kerran viikkoon ainakin.

En minäkään ymmärrä miksi pitäisi lapselle syöttää lihaa varsinkin jos ette itse syö. Mulla on kolme lasta joista ei kukaan syö lihaa luonnollisestikaan kun ei vanhemmatkaan syö. Vanhimman lapsen (nyt 7v) kanssa käytiin ravintoterapeutilla kun oli pieni ja hän sanoi että meidän ruokavalio (lakto-ovo-vege + kala) on hyvä, jopa erittäin suositeltava lapsillekin. Anna olla sen lihan, munat, maito ja esim. soija silloin tällöin riittää oikein mainiosti. :)