Kuinka usein nenä tukossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aada__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aada__

Vieras
Tuntuu, että meidän vauvalla on jatkuvasti nenä tukossa. Ainakin pari kertaa viikossa täytyy laittaa suolatippoja ja imeä nenäfriidalla. Ja itkuahan siitä tulee lähes joka kerta...

Kuinka teidän vauvoilla? Itse imetän aika usein makuuasennossa ja luulen, että siitä johtuen maitoa jää nenään ja se kuivuu sinne ikäväksi karstaksi. Mutta kun istualtaan imettäminen ei oikein onnistu. Siihenkin jos jollain olisi hyviä vinkkejä, niin kiitos mielelläni ottaisin vastaan!

No meilllä käytetään nenätippoja välillä useita kertoja päivässä. Välillä on päiviä ettei lainkaan. On vähän ahtaat nenäkäytävät. Tosin ei ole täysin tukossa, on vain rohinaa ja laitan tippoja auttaakseni koska sehän on vain suolavettä.
Nenäfrida ei meillä toimi mutta niistäjä toimii kun oppi käyttämään. Meillä tästä ei tule huutoa, itseasiassa naurattaa itseänikin kun 3kk vauvani välillä pysähtyy itse odottamaan että saan niistäjän nokkaan ja imastua. Se tykkää siitä kun räkä lähtee. Se on tosi hassua että häsläys pysähtyy ja on ihan hiljaa ja tänään jopa nauroi kun niistin sitä :D Ihana olento :)

Muuten vinkit on näin talvella ilmankosteuden lisääminen tarvittaessa esim kuivaamalla pyykkiä makkarissa. Itse laitoin märkiä harsoja patterille ennenkuin tuli ilmankostutin. Jos jää kuivasta ilmasta karstaa ja muuta niin pysyy liikkeellä räät.

Käsittääkseni monet vauvat voi olla tuhinoissaan vuodenkin ja hellittää kun kasvavat. Ainakin minulle on sanottu tämän olevan ihan ok eikä tarvii huolestua. Tosin ainahan voi olla kai jotain allergioita, pölyä tms joka ärsyttää. Kannattaa sellaisetkin tarkistaa. Meilläkin nimittäin pölyä jostain makkariin kerääntyy vaikka siivotaan hyvin.

meilla nyt 6kk vauva aina ollut enemman tai vahemman tukkoinen, etenkin aamuisin ja imetyksen jalkeen. usein tosiaan vaikuttaa silta kuin syodessaan vetaisi maitoa nenaan. flunssiakin tulee usein viela siihen paalle. onneksi ei yleensa haittaa syomista eika nukkumista.

Alkuperäinen kirjoittaja aada__:
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä ei:
Poika täytti just 8 kuukautta ja vielä ei ole ollut kertaakaan nenä tukossa. Oon ihan ihmetellyt, mutta hyvä näin! :)

Hei, missä asennossa sinä imetät?

Useimmiten imetin imetystyynyn kanssa eli istualtaan ja poika makasi kyljellään tyynyn päällä, välillä makuultaan, kylkiasennossa. Imetin reilut viisikuukautta ja koko ajan tarvittiin myös korviketta.
Maitoa tuli tosi niukasti, vaikka kaikki mahdolliset keinot kokeiltiin ja imuote oli hyvä. Ikinä en esim. tarvinnut rintaliivinsuojia eikä maito todellakaan "pakkautunut" rintoihin. Olisiko maidon hidas tulo sitten syynä siihen, että pojan nenä ei tukkoon mennyt. Tuttipullosta on juonut milloin missäkin asennossa, mutta 7-kuukautiseksi asti käytettiin Aventin ykkös- ja kakkostutteja, joissa on todella hiljainen virtaus. Muista ei suostunut juomaan kun maito tuli liian nopeasti.

Yhteistyössä