Kuinka usein/paljon leikitte lastenne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuinka paljon teette yhdessä? Entä minkä verran annatte lapsemme osallistua yhteisiin kotihommiin?

Minkä verran vietätte nimenomaan lapsen kanssa yhteistä aikaa?

Mä en varsinaisesti leiki. Joskus pelataan yhdessä, eilen tuo mekasti uima-altaassa pihalla, mä valvoin ja heittelin hänelle palloa altaaseen. Äsken tein pihalle pyöräilytaitoreitin, pujottelua ja kapeassa välissä ajoa yms.
Kotihommiin tuo saa aina osallistua, eilen paistettiin lettuja yhdessä, mutta mitään ohjelmanumeroita ne ei ole. Normaalia arkea.

Ollaan kimpassa lähestulkoon aina, mutten muista koskaan leikkineeni.

Mä en varsinaisesti leiki. Joskus pelataan yhdessä, eilen tuo mekasti uima-altaassa pihalla, mä valvoin ja heittelin hänelle palloa altaaseen. Äsken tein pihalle pyöräilytaitoreitin, pujottelua ja kapeassa välissä ajoa yms.
Kotihommiin tuo saa aina osallistua, eilen paistettiin lettuja yhdessä, mutta mitään ohjelmanumeroita ne ei ole. Normaalia arkea.

Ollaan kimpassa lähestulkoon aina, mutten muista koskaan leikkineeni.

No eikö tuo pelaaminen sitten ole samaa kuin leikkiminen? Jos lapset heittelee toisilleen palloa pihalla, kyllä ne mun mielestä silloin leikkivät. Mitä eroa yleensäkään on pelaamisella ja leikkimisellä lasten kesken? Kun ei puhuta urheilusta.

[QUOTE="vieras";28815699]No eikö tuo pelaaminen sitten ole samaa kuin leikkiminen? Jos lapset heittelee toisilleen palloa pihalla, kyllä ne mun mielestä silloin leikkivät. Mitä eroa yleensäkään on pelaamisella ja leikkimisellä lasten kesken? Kun ei puhuta urheilusta.[/QUOTE]

Mä pidän leikkimisenä varmaan enemmän sitä, että oikeasti istuisin muksun huoneessa värkkäämässä legoilla tai barbeilla. Satunnainen petankki- tai tikanheitto kierros ei vaadi samanlaista keskittymistä.

Mä pidän leikkimisenä varmaan enemmän sitä, että oikeasti istuisin muksun huoneessa värkkäämässä legoilla tai barbeilla. Satunnainen petankki- tai tikanheitto kierros ei vaadi samanlaista keskittymistä.

No minä lasken kyllä kaikenlaisen vastavuoroisen tekemisen (pelaaminen, askartelu jne) leikkimiseksi lapsen kanssa. Siis sellaisen, mitä aikuinen harvemmin tekee ilman lapsia.

Kun lapsia on useampia, he leikkivät paljon keskenään. Minä toimin lähinnä pipin puhaltajana ja erotuomarina. Siis olen ulkona, kun lapsetkin ovat (sen verta pieniä vielä). Äsken leivoimme yhdessä, ruokaa laitetaan yhdessä, pyykkejä ripustetaan yhdessä. Aina noista joku on minun mukana yhdessä tekemässä jotain ja jos leikkivät joskus hetken sovussa keskenään, minä nautin omasta seurasta.

Riippuu vähän päivästä, mutta kyllä yleensä joka päivä puuhaillaan jotain yhdessä. Nykyisin lapset haluavat että pelaan shakkia, tammea, keinupersistä, sählyä jne... Lapset 9v. ja 6v.

Itse tunnen joskus huonoa omaatuntoa kun en juuri leiki lapsen kanssa. Arkea vietämme kyllä yhdessä, kuten ulkoilu/kaupassa käynti/kavereilla vierailut, ruoan laitto ym. arkipuuhat. Lapsi on myös hyvin oma-aloitteinen näissä asioissa.

Mutta hyvin harvoin itsekään istahdan leikkihuoneen lattialle leegotorneja kasaamaan.. Meillä ehkä se isä on parempi tällaisissa.
Mutta arkipäivinä töiden jälkeen ei kyllä riitä energiaa..

Minä kyllä leikin. Siis ihan vedän merirosvokamppeet päälle ja ärjyn menemään. Cars-autoilla vedetään tiukkaa agenttileikkiä, ulkona leikitään koulua, tehdään "ruokaa" hiekkalaatikolla ja tutkitaan luontoa. Lisäksi leikitään keittiöleikkejä, nukkekodilla ja milloin milläkin. Poika on 4v ja tyttö 1v, kotihoidossa ovat. Lisäksi myös iskä leikkii ihan samoja juttuja sekä myös rajumpia painileikkejä.

Lapset osallistuvat myös kaikkiin kotitöihin joihin haluavat. Toki myös piirrämme, luemme ja katsomme telkkaria. Musta leikkiminen kuuluu vanhemmille. Olin ihan äimän käkenä, kun kaverini mies sanoi, ettei se leiki poikansa kanssa koskaan. Aluksi luulin, että kuulin väärin, mutta en. Mutta näyttää teitä olevan muitakin.

[QUOTE="Leikkikaveri";28817968]Minä kyllä leikin. Siis ihan vedän merirosvokamppeet päälle ja ärjyn menemään. Cars-autoilla vedetään tiukkaa agenttileikkiä, ulkona leikitään koulua, tehdään "ruokaa" hiekkalaatikolla ja tutkitaan luontoa. Lisäksi leikitään keittiöleikkejä, nukkekodilla ja milloin milläkin. Poika on 4v ja tyttö 1v, kotihoidossa ovat. Lisäksi myös iskä leikkii ihan samoja juttuja sekä myös rajumpia painileikkejä.

Lapset osallistuvat myös kaikkiin kotitöihin joihin haluavat. Toki myös piirrämme, luemme ja katsomme telkkaria. Musta leikkiminen kuuluu vanhemmille. Olin ihan äimän käkenä, kun kaverini mies sanoi, ettei se leiki poikansa kanssa koskaan. Aluksi luulin, että kuulin väärin, mutta en. Mutta näyttää teitä olevan muitakin.[/QUOTE]

Mä olen kanssa tommoinen hassu äiti, nautin oikeesti leikkimisestä ja tykkään höpöillä enkä pelkää näyttäväni typerältä. Joskus isossa porukassa saan parhaimmat naurut ja jutut lasten kanssa pöljäillessä :D Mies on jäyhempi eikä usein jaksa leikkiä, mutta jos leikkii niin myös ihan täysillä. Ja kyllä itsekin välillä en jaksa, ja sitten vaan sanon että nyt en leiki. Mutta ymmärrän silti ettei jotkut leiki, jos ei tule luonnostaan semmoinen spontaani mielikuvituksen laukka, niin ei sitä väkisinkään voi vääntää, se on vaan teennäistä ja kauheeta kattella :D Ihmiset on niin erilaisia. Mutta silti vähän salaa ajattelen että voi minkä ihanan, lapsen kanssa yhteisen maailman ne aikuiset menettääkään kun eivät leiki! (Luulen sitä paitsi että se on hyväksi aikuisenkin aivoille semmoinen luova ja estoton mielen heittäytyminen.)

Yhteistyössä