Hae Anna.fi-sivustolta

kuinka usein saitte piiskaa

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä saanut, 08.02.2007.

1. saanut Vierailija

Te jotka olette saaneet piiskaa lapsena niin kuinka usein saitte sitä,miesystäväni kanssa vaan keskusteltiin asiasta kun hän ei ole saanut ikinä ja minä taas olen saanut usein ja itse hakenut piiskat aina ennen toimitusta.Sama kuri oli meillä kaikilla sisaruksilla.

2. pallon tallaaja Vierailija

koskaan, eikä kukaan muukaan sisaruksistani. Isälläni oli sellainen periaate, että meidän perheessä ei käytetä minkäänlaista väkivaltaa koska häntä oli suorastaan hakattu lapsena ja hän ei halunnut sitä samaa omille lapsilleen.
    Olen ylpeä, että hän pystyi katkaisemaan lyömisen kierteen.

3. koivuniemenherra Vierailija

Joskus tosi harvoin. Jouduin joskus itse hakemaan piiskan ja se laitettiin kirjahyllyyn maljakkoon muistuttamaan että kiltisti pitää olla. Kai olin ollut sitten jotenkin erityisen tuhma. Vaan eipä siitä mitään traumoja jäänyt, eihän siinä suurempaa väkivaltaa käytetty, vähän kintuille sivallettiin, että tuntui vähän ikävälle.

4. rangaistuksen Vierailija

Meillä sai valita ,että ottaako piiskaa heti ja kunnolla vai arestii viikko ym.yleensä valitsimme piiskan koska rangaistus oli heti ohi ja pääsi pihalle heti meneen eikä asiaa kommentoitu enää sitten.Oli hyvä systeemi.

5. ei huono Vierailija

Jovain meillä oli kanssa maalla sama homma et sai valita ja piiska oli yleensä se toinen vaihtoehto ja kitkemistä tai asestii muina vaihtoehtoina.Täytyy sanoa et tuli kyl kanssa valittuu se piiskaus lähes aina koska se oli oikeastaan helpompi kuin työllä ym .muulla suoritettu rangaistus.Piiska kirpoi sen hetken ja muutaman tunnin jälkikäteen niin homma oli ohi ja oli vapaa.Ei musta hullumpi homma ,valinta oli itsellä.

6. Paha ilkeä lapsi Vierailija

Sain usein selkääni kotona. Äiti hoiti yleensä selkäsaunat, isältä sain selkääni vain kolme kertaa. Pahimmillaan äiti piiskasi minut pari kertaa viikossa, parhaimmillaan pari kertaa kuussa. Meillä oli vitsa oven päällä ja remmi eteisen naulakossa. Yleensä sain vitsaa, joka piti hakea piha-koivusta itse. Jos vitsa ei ollut tarpeeksi tukeva, sain kaksi kertaa selkääni. Jostain syystä en saanut remmiä koskaan, äiti tyytyi uhkailemaan sen kanssa. Jos äiti oli oikein vihainen, hän käytti sitä mitä ensimmäiseksi käteen sattui( matto-piiska, pingis-maila, harjan-varsi, y.m.). Pari kertaa vuodessa äiti pieksi minut kunnolla ,niin etten pystynyt istumaan moneen päivään. Silloin olin yleensä tehnyt jotain "vakavaa", kuten rikkonut ikkunan, kiukutellut lähi-kaupassa tai en tullut heti kutsuttaessa.

7. Pirjoliisa Vierailija

Sain aina piiskaa, jos olin tehnyt jotain väärää. Mutta mitään traumoja ei ole jäänyt, koska minua ei piiskattu syyttä eikä muutenkaan viljelty väkivaltaa meillä. Aina vanhempani selittivät syyn miksi sain piiskaa. Eli samaa metodia olen käyttänyt myös omille lapsilleni ja nyt melkein aikuisena sanoivat, että itsekin antavat piiskaa omilleen, jos muu ei auta. Omat lapseni saivat oikeastaan piiskaa vain kerran, kun olivat luvatta menneet laiturille rantaan. Naapurini oli siitä piiskasta kauhuissaan, ja esimerkkinä voin kertoa että naapurin poika oli vähällä hukkua, kun vanhemmat eivät saaneet mitään kuria. Eli mielestäni oli parempi antaa piiskaa, kuin vaarantaa lapsen henki.

8. timppa21 Vierailija

joo piiskaa sain pienenä aina vaan koivuniemen herralla ei remmiä eikä muita piiskoja. aion kyllä käyttää samaa metodia omiinkin lapsiin jos käyttäytyvät huonosti.

9. Tuttu tilanne Vierailija

Kyllä ne kerrat useilta tuntui aikanaan. Nyt kun muistelen. niin taisi vitsa vierailla pyllyllä kerran, pari vuodessa. Nekään eivät olisi olleet aivan välttämättömiä ottaa vastaan, sillä vitsasta kyllä reilusti varoitettiin ennalta. Vaan vasta sitten siihen vaihtoehtoon uskottiin kun äiti oli jo housuja laskemassa piiskan antamiseksi. Kyllä vierailu äidin sylissä piiskattavana oli sangen tehokas keino, hyvin muistan tilanteet.

Itse olen kahdesti vitsaa omilleni aikoinaan antanut ja jotenkin tuntuu, että sama oli tilanne, uskottiin vasta sitten että se on totta kun alkoi rapsut pyllyllä tuntumaan.

10. farkkupoika Vierailija

Useasti sain ja aina tuntuvasti. Isäni joka toimi kurittajana oli oikeudenmukainen mutta kun tein tuhmuuksia rangaistukset oli tuntuvia. Isäni käytti yleensä remmiä sain useimmiten pitää housut jalassa jos housukertoja ei ollut useita. Yleensähän käytin tiukkoja farkkuja alla kalsareita. Voimakkaita iskuja sain 15 - 20, niin että itku tuli. Kerran ollessani 14 vuotias jäin kiinni tupakoinnista. Isäni komensi minut autotalliin. Käski kumatumaan työpöytää vasten. Remmi rupesi hyväilemään farkkupeppuani. Päättäväisesti pysyin hiljaa vaikka kipeää teki. Parikymmentä iskua saatuani isäni lopetti sanoen ei tunnu tehoavan. Hän vaihtoi remmin vesiletkun pätkää. Letku rupesi hyväilemään vuorostaan peppuani. Letkun läiske teki kipeää niinpä pokerini petti rupesin itkemään oikeimmin parkumaan. Letkusta sain kymmenen sivallusta. Isäni oli ilmeisesti tyytyväinen kun lopetti sanoen tehosihan se. Jäin autotallin lopetteleen ikuani ja hieromaan peppuani. Muutamaan päivään pyöräily ei ollut hauskaa. Minulle ei jäänyt mitään hampaankoloon näistä tapauksista. Silloin 60-luvulla ne kuului asiaan, useimmat kaveri saivat myös tuntuvia kurituksia.

11. huhhuhuu Vierailija

voi kamala, olen ihan sanaton. Aivan kamalaa!
    Itse en ole saanut koskaan piiskaa, eikä tulisi mieleenikään antaa sitä omille lapsille. Itse olen oppinut hyvät tavat ja kunnioittamaan, arvostamaan äitiäni (joka minut yksin kasvatti) pienestä pitäen, ja näin ei varmaan olisi jos minua olisi piiskattu. Äitini kyllä kertoi minulle jo pienenä lapsen oikeuksista, eli tiesin jo silloin piiskaamisen ym olevan väärin. Se on vanhempien heikkoutta jos ei löydä muita keinoja, joilla pitää kuria. Luunapin taisin joskus saada, mutten ole aivan varma....

12. Niinus Vierailija

Meillä ei koskaan piiskaa saanut, vaikka kuinka oltiin kiukuteltu. Saman asian ajoi "tukkapölly". Vanhempani olivat pienenä minulle sen verran autoriteettejä, että pelkkä ajatus heidän suuttumisesta sai useimmin aikeet unohtumaan. Meillä ei tarvinnut pelätä piiskaa eikä muita "rangaistuksia", mutta kuri oli muutoin kova. Pienenä sitä niin harmitti kun muut saivat olla yökylässä ja myöhempään ulkona. Puhuimme äidin kasvatusmetodeista ennen hänen kuolemaansa. Hän harmitteli, että oliko hänen kasvatuksensa ollut toisinaan liiankin kovaa. Toisaalta -ihan kunnollinen kansalainen minustakin loppujen lopuksi tuli -ja ainakin minulla on vahva tukka! ;)

13. anonyymi piiskattu Vierailija

Muistan vain yhden kerran saaneeni piiskaa äitiltä, mutta muistan myös, että tällä kerralla muistelin niitä muita kertoja, eli että tuo kerta ei todellakaan ollut ensimmäinen. Mutta jostain syystä vain tämä yksi kerta on jäänyt mieleen.
    Muistan vielä rikoksenkin, olin sotkenut vahingossa valkoisen päiväpeitteen punaisella karamellivärillä....

Ja traumat ikävä kyllä jäi. Vielä nykyäänkin, aikuisena ihmisenä tunnen joutuvani "varjelemaan" takapuoltani tilanteissa, joissa joku on minulle hiemankaan vihainen. Tämä on erittäin nöyryyttävä tunne, sillä voin suorastaan tuntea takapuoltani kuumottavan, ikään kuin se vain odottaisi, milloin saan taas piiskaa.

Joten EN KOSKAAN hyväksy lasten kurittamista fyysisesti, sillä ei voi ikinä olla varma, etteikö traumoja jäisi!!! Minusta lapsuudenaikaiset mokaukseni olivat liian pieniä, jotta olisi kohtuullista antaa minun kärsiä niistä loppuelämäni saamieni traumojen muodossa.
    Pitäisi varmaan mennä jollekin ammattilaiselle tästä asiasta juttelemaan, mutta jotenkin kuitenkin tuntuu, ettei hän ehkä pitäisi tätä tarpeeksi suurena juttuna, tai että minä vain liioittelen.
    Nykyinen äitisuhteeni on huono ja ongelmallinen, mutta sitä en uskalla sanoa, johtuuko tämä piiskauksesta vai ihan vain henkilökemioista.

14. 4:n äiti Vierailija

Itse en piiskaa saanut, tukkapöllyä ainoastaan. Ja sitäkin vain jos tein jotain vaarallista, vanhempieni mielestä auktoriteettien (mukaan lukien vanhemmat) turvallisesta ja verbaalisesta uhmaamisesta ei kuritusta tai piiskaa pidä saada. Ainoan kerran piiskalla uhattiin kun jäin kiinni kolmannen kerroksen parvekkeilla kiipeilystä. Siihen loppui kiipeilyt, jostain syystä tajusin, että isäni toteuttaisi tarvittaessa uhkauksensa :)

Itse olen samaa kaavaa käyttänyt. Olen tukistanut poikaani, kun on karkaillut parkkeerattujen autojen välistä tielle, vanhinta tyttöäni, kun katoilla kiipeili. Aina ensin olen keskustellut ja varoittanut, vasta jos ei ole puhe tehonnut olen kurittanut. Piiskaa ei ole tarvinnut antaa. Mielestäni on kuitenkin parempi kurittaa, kuin että jotain pahempaa sattuu, kun lapsi ei omaa parastaan ymmärrä. Pieni kipu on parempi kuin suuri suru...

15. Vittapoika Vierailija

Aika mielenkiintoisesti sanoi tuo anomyymi piiskattu. Eli takapuolta kuumottaa vielä aikuisiälläkin, jos joku on vihainen, ihan kuin odottaisi saavansa piiskaa.

Minulla on sama tunne vaikka tapahtumista aikaa yli 35 vuotta.

16. Piiskapimu Vierailija

Piiskaa sain muutamia kertoja, aika kevyttä ropsimista joissa häpeän tunne oli kipua suurempi. Tukkapöllyä tuli joskus myös. Sen muistan paljon ikävämpänä kuin piiskaamisen. Piiskaamiseen ehti aina vähän valmistautua, tukkapölly oli enemmänkin pikarangaistus, joka tuli yllättäen.

17. räpsyrisu Vierailija

Sain risusta muutamia kertoja ja muistan sen kivun säärissäni vielä hyvin, vaikka tuskin edes kovasti räpsittiin. Kun olin 6 -vuotias, tuli voimaan laki, jossa lasten fyysinen kuritus kiellettiin. Jos minua edes uhkattiin risuttaa, niin tartuin heti luuriin ja sanoin, et soitan poliisit. Siihen loppui risutus.

En koe, että olisin saanut risutuksesta mitään traumoja. Tosin en ole asiaa juurikaan ajatellut sen enempää, koska se oli siihen aikaan (vielä 80-luvulla) aika yleinen tapa kurittaa. Nyt kun asiaa ajattelee, niin ei voi kuin todeta, että olipahan sairaat tavat pitää kuria pienelle lapselle!

Tukkapöllyäkin sain. Semmonen pikkuinen nykäisy, mutta sekin kipu on jäänyt mieleen. Tuntuu hullulta, etten tosiaan edes muista mitä niin pahaa olisin tehnyt, että fyysistä kuritusta olisin ansainnut. Eli tavallaan hukkaan meni nekin "pieksämiset", kun en todennäköisesti ymmärtänyt tehneeni mitään väärää :(

18. anonyymi piiskattu Vierailija

Ihanko tosi?? Et kuule voi arvatakaan kuinka mukavalta tämä vertaistuki kuulostaa.!! Olen tähän asti pitänyt itseäni jotenkin friikkinä, kun olen tämmöisen oudon trauman saanut, sillä en ole koskaan kuullut kenenkään kertovan samasta.
    Se nöyryyttävä tunne, mikä siihen takapuolen kuumotukseen liittyy, on jotakin ihan kamalaa. Itseäni alkaa aina jälkeen päin oikein vihastuttaa se, että tunnen tällä tavalla, ihan niin kuin olisin vieläkin joku avuton kakara, joka ansaitsee tulla kuritetuksi.

Ikävä kuulla, ettei trauma ole hellittänyt 35 vuodenkaan kuluessa... Mutta onhan mullakin näistä ajoista jo n. 20 vuotta, ja vaiva tuntuu vain pahenevan :(

19. ex-vilpertti Vierailija

Alle kouluikäisenä en saanut muistaakseni kertaakaan piiskaa, kouluiässä satunnaisesti ja ala-yläasteen vaihteessa aika useastikin eli vähintään kuukausittain. Melkein joka kerta oli "ennakoitavissa", eli selkäsaunan uhallakin tein jotain kiellettyä tai annoin tilanteen mennä niin pitkälle, että se johti "puhutteluun". Häpeä vitsan tai remmin noutamisesta ja itse selkäsaunan saamisesta oli lähes joka kerran pahempi rangaistus kuin itse kipu (yleensä siis melko kevyellä kädellä ja muodollisesti selkään tuli saatua). Selkäsaunaa pidin tuohon aikaan tietysti ei-toivottavana mutta asianmukaisena rangaistuksena ja kun lasten ruumiillinen kurittaminen aikoinaan tuli laittomaksi, niin tuolloin murrosikäisenä olin sitä mieltä että tämä laki on ihan älytön.

Jotenkin ristiiriitaista on se, että vaikka ajatus siitä että lyö toista ihmistä, varsinkin lasta, jollain kättä pidemmällä on mielestäni pahoinpitelyä ja tuomittavaa, niin en itse koe tulleeni lapsuudenkodissani "pahoinpidellyksi". Koen jopa pari muuta ilman piiskausta tapahtunutta sanallista nuhtelua traumaattisempana kuin selkäsaunaa.

Ihmiset kokee asiat niin eri tavoilla, joillekin yksikin kerta tai pelkkä selkäsaunan uhka on aiheuttanut pitkäkestoiset traumat ja katkeruuden vanhempia kohtaan - En itse halua ottaa omien lasteni kohdalla sitä riskiä, joten parempi jättää lapset piiskaamatta.

20. ex-vilpertti Vierailija

Alle kouluikäisenä en saanut muistaakseni kertaakaan piiskaa, kouluiässä satunnaisesti ja ala-yläasteen vaihteessa aika useastikin eli vähintään kuukausittain. Melkein joka kerta oli "ennakoitavissa", eli selkäsaunan uhallakin tein jotain kiellettyä tai annoin tilanteen mennä niin pitkälle, että se johti "puhutteluun". Häpeä vitsan tai remmin noutamisesta ja itse selkäsaunan saamisesta oli lähes joka kerran pahempi rangaistus kuin itse kipu (yleensä siis melko kevyellä kädellä ja muodollisesti selkään tuli saatua). Selkäsaunaa pidin tuohon aikaan tietysti ei-toivottavana mutta asianmukaisena rangaistuksena ja kun lasten ruumiillinen kurittaminen aikoinaan tuli laittomaksi, niin tuolloin murrosikäisenä olin sitä mieltä että tämä laki on ihan älytön.

Jotenkin ristiiriitaista on se, että vaikka ajatus siitä että lyö toista ihmistä, varsinkin lasta, jollain kättä pidemmällä on mielestäni pahoinpitelyä ja tuomittavaa, niin en itse koe tulleeni lapsuudenkodissani "pahoinpidellyksi". Koen jopa pari muuta ilman piiskausta tapahtunutta sanallista nuhtelua traumaattisempana kuin selkäsaunaa.

Ihmiset kokee asiat niin eri tavoilla, joillekin yksikin kerta tai pelkkä selkäsaunan uhka on aiheuttanut pitkäkestoiset traumat ja katkeruuden vanhempia kohtaan - En itse halua ottaa omien lasteni kohdalla sitä riskiä, joten parempi jättää lapset piiskaamatta.

21. Valancy Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä ei fyysistä väkivaltaa suvaittu eikä tarvittu. Äidillä oli jotain vanhanaikaista hallussaan: auktoriteetti. Toimi ilman käsivarren jatkeita.

Itsellä ei ole onnistunut ihan yhtä "hyvin", oman tyttären kanssa lepsummat periaatteet, mutta väkivallattomuuden aatteen olen omaksunut ja allekirjoittanut.

22. Vittapoika Vierailija

Hyvä homma, että voin olla sinulle anonyymi piiskattu vertaistukena.

Kai se tunne on jäänyt alitajuntaan. Eihän sitä kuitenkaan kukaan tiedä, että itsellä on sellainen tunne välillä.
    Millä tavalla sinusta tuntuu, että tämä tunne pahenee?

23. anonyymi piiskattu Vierailija

Kiva kun kirjoitit taas.
    En sitten tiedä, että kiinnitänkö tähän asiaan nykyään vain entistä enemmän huomiota (hyvin mahdollista!), mutta olen huomannut, että tämä vaivaa mua nykyisin todella usein. Ennen en niin ajatellutkaan koko juttua, vaikka kylläpä tämä trauma tietysti on aina ollut.
    Eikähän tätä tosiaan voi ulospäin huomata, mutta silti soisin tästä eroon pääseväni. Se on lähinnä se nöyryytyksen tunne, mikä niin vahvana tuohon liittyy. Sitä tunnetta vihaan yli kaiken.

Onko tämä ollut sulle mikään varsinainen ongelma koskaan? Oletko puhunut asiasta kellekään?
    Mietin sitäkin, että onko tästä mahdollista päästä koskaan mitenkään eroon vai pitäisikö tämä vain yrittää hyväksyä.

24. Vittapoika Vierailija

En ole puhunut tästä kenenkään kanssa. Onhan niitä elämässä isompiakin ongelmia ja onkin. Nöyryytyksen tunne se nimenomaan on mikä tähän liittyy. Pitäisi silloin niin kuin heti totella toista. Itse teen silloin niin, että tietoisesti ajatten jotain muuta, että tämä ei häiritse ja jäisi sivuun. Tämä toimii jotenkin.

Tästä asiasta tulee muuten mieleen Pavlovin koirakoe. Eli tähän tapaukseen sovellettuna aina kun äiti tai isä vihastustui, niin oli piiskaa pyllylle odotettavissa. Ennen piiskaamista pyllyyn tuli kuumottava tunne. Nyt aikuisiällä, kun joku vihastuu, niin sama kuumotus tulee, mutta piiska vain puuttuu.

25. Nainen45 Vierailija

Jouduin nurkkaan seisomaan ja käskettiin ottaa pylly paljaaksi. Kysyttiin loppuuko kiukuttelu vai otetaanko piiska esiin. Muistaakseni pari kertaa sanoin "kiukuttelu ei lopu".

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri