Hae Anna.fi-sivustolta

kuinka usein saitte piiskaa

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä saanut, 08.02.2007.

1. piiskattupoika Vierailija

Mulla kutis takapuoleni enkä halunnut että mun äitini mut piiskaa. Minä kävin yhden ukon luona joka runkkaa minua mielellään. Soita mun isälleni kun se on kotona ja kerrot että olen ollut tuhma täällä. Ja pidä huoli että mun isäni suuttuu
    kunnolla minuun. Minä tulen maanantaina heti koulun jälkee tänne sulle leluksi. Eli tee pojalle tunnin ajan mitä sulle mieleen tulee, Ja jos näkyy vitsan jälkiä mussa anna pojalle samaa lääkettä lisää. Isäni tuli kotiin ja minä sen kaulaan mikä
    on mulla tapana kun sen näen. Se vei mut ruoka pöytään minun paikalleni seisomaan ja otti multa housuni pois koivistani. Isäni tarkisti olenko saanut piiskaa ja kyseli äidiltäni kuulumisia. En ollut tuhma ja isäni halasi minua sekä laittoi mut istumaan sekä me aloitettiin syöminen meillä. Me kerkisimme juuri
    syödä kun puhelin virkosi eloon. Ja äitini puhelimeen Nipa se on sulle poika mitäs olet puuhannut jälleen kerran, Ja äitini siivosi pöydän sekä haki vitsan valmiiksi.
    Minulla 14 vuotiaalla pojalla rupesi taka puoleni kuumottaa kun kuuntelin isääni.
    Isä lopetti puhumisen ja otti remminsä esille sekä katseli minua vihaisesti. Poika heti pöydälle kiitosta saamaan komensi isäni minua. Äitini laittoi mun käteni suoraksi pääni vierelle ja piti niistä kiinni. Isäni lämmitti mut vitsalla ja lopuksi hoisi pojan remmillä. Kun olin rauhoittunut poika heti maanantaina sinä menen sinne sun rikos paikalle. Ja pihalla jokainen sun vaate pyöräsi päälle sekä vitsan otat mukaasi sekä menet sinne sisälle. Minä tulen sut 6 hakemaan ja pidäs poika huoli että on sun takapuolesi kunnolla merkattuna. Eli minä sain mitä halusin ja korkojen kanssa, Minä olin pitkän aikaa kiltti poika silloin 100 vuotta taakse päin.

2. vierailija Vierailija

Sain 5-vuotiaana remmiä ja muistan, että isä sanoi, että lopettaa sitten, kun lopetan itkemisen. Remmiä tuli olan takaa ja itkua.

Koivun oksat piti käydä itse hakemassa ja niillä nilkkoihin piiskattiin.

Usein kuulin, että kotiin päästyä tulee remmiä tai vitsaa mutta helpotuin, kun ei tullutkaan.

Äiti sanoi, että lapsia hakataan kotona. Siitä vain ei puhuta. Meillä kyllä remmillä peloteltiin.

3. vierailija Vierailija

Aivan ihana kirjoitus, olet onnekas kun saat isältäsi piiskaa paljaalle pyllylle. Isäni antoi piiskaa myös pyllylle, mutta housut jalassani. Kunnes kerran päätin, että asiaan on tultava muutos ja kun piiskaa oli tiedossa, laskinkin itse farkut ja pikkarit alas, tyyny lantion alle ja odotin pylly pystyssä kunnes mattopiiska alkoi tanssia paljaan pyllyni päällä. Isä oli hieman yllättynyt mutta olihan pyllyn paljaaksi riisuminen vapaaehtoisesti myös luottamuksen osoitus isälleni.

Useasti sen jälkeen järjestin tilanteita, joissa muka isäni huomaamatta olin pylly paljaana, esim. saunassa pestessäni, kuulin isän tulevan, niin "pesin tukkaa" vadissa, ja pyllistin ovelle päin. Minä ihan toivoin, että piiska viuhuisi, mutta ei silloin...no mielikuvituksessani kuitenkin.

4. henkisiä vaurioita Vierailija

Tässä on huolestuttava syy, jonka vuoksi vanhempien ei tulisi missään nimessä antaa piiskaa
    Lasten kasvattaminen vaatii vanhemmilta pitkiä hermoja ja kärsivällisyyttä.

Moni vanhempi antaa lapselleen piiskaa tilanteissa, jossa lapsi on tehnyt jotain poikkeuksellisen tuhmaa tai pahaa.

Uusin tutkimus on kuitenkin paljastanut että piiskaaminen voi vaikuttaa lasten mielenterveyteen.

American Academy of Pediatrics (AAP) julkaisi tutkimuksen joka paljasti että piiskaa saaneille lapsille kehittyy todennäköisemmin aggressiivisia piirteitä ja ominaisuuksia.

Piiskaa saaneilla lapsilla on myös suurempi riski kärsiä mielenterveysongelmista.
    AAP:n mukaan vanhempien tulisi myös välttää ”henkistä väkivaltaa”, joka voi aiheuttaa lapselle ”häpeää ja nöyryytystä.”

”Luotaantyötävät kasvatusmenetelmät, mukaan lukien kaikenlainen ruumiillinen rangaitseminen, lapselle huutaminen tai häpäiseminen ovat tehokkaita lyhyellä aikavälillä mutta eivät tehokkaita pitkällä aikavälillä”, AAP:n tutkimuksessa todetaan.

Englannissa lapsen piiskaamista on haluttu kieltää jo pitkään – piiskaaminen onkin laitonta jo Skotlannissa ja Walesissa.

Vanhemmat uskovat tekevänsä oikein, sillä saivat itsekin piiskaa lapsuudessa
    Moni vanhempi kuitenkin uskoo että piiskaaminen on tehokas tapa kouluttaa lasta, sillä niinhän tehtiin ”aina vanhoina hyvinä aikoina.”

AAP:n mukaan piiskaaminen aiheuttaa lapselle psykologisia vaikutuksia sekä sillä on psyykkinen vaikutus lapsen käyttäytymiseen.

Uusimassa tutkimuksessa väitettiin että piiskaaminen ”voi aiheuttaa noidankehän, jossa huono käytös vain pahenee.”

Organisaatio suositteleekin vanhempia käyttämään ”positiivisia ja rohkaisevia kommentteja, kun he opettavat lapsiaan käyttäytymään.”

AAP suosittelee että vanhemmat antavat lapsilleen ”jäähyjä”, kun lapset rikkovat sovittuja sääntöjä, hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää yhtä minuuttia per ikävuosi.

5. Ensimmäinen varsinainen muistikuva on kun olen varmaankin kolme-neljä vuotias. Oltiin serkkujen luona ja ilmeisesti riehuimme ja äidille tuli tarve näyttää miten hyvä kasvattaja hän on… Muistan kuinka minua (muttei serkkuja), piiskataan punaisella johdon pätkällä ruokasalin puu-sohvan päällä ja paljaalle pyllylle tietenkin. Uskomatonta kuinka hyvin muistan kaikki nuo visuaaliset yksityiskohdat tuosta tilanteesta… Tästä kerrasta muistan jopa polttavan kivun! Paruin suoraa huutoa ja muistan jopa kuinka samanikainen serkku-poika itkee vieressä että ei saa satuttaa mun kaveria! Se oli ensimmainen piiskaus minkä muistan (ja ainoa kerta kun joku puolusti minua!) Ja muistan jopa kuinka tuo punainen piiskana toiminut johdonpätkä oli koko loppuvierailun uuninraossa esillä! Muistan sen koon ja värin aivan tarkasti! Se oli ilmeisesti serkkuja varten oleva piiska mutta en koskaan nähnyt sitä käytettävän heidän kurituksessaan. Tuosta piiskauskerrasta en muista häpeän tunnetta vaan pelkästään sen polttavan kivun ja jonkinlaisen tyrmistyksen tunteen kun jotenkin aivan yhtäkkiä minua piiskataan kesken leikin. Sillä kerralla en vielä edes taistellut vastaan vaan vain huusin täyttä kurkkua. Uskon, etta häpeän tunne tuli mukaan vasta seuraavilla piiskauskerroilla vanhempana ja se oli niin valtaisia niissä, etta kivun tunnetta en siksi muista kovinkaan monesta muusta piiskauskerrasta.

6. Alle kouluikaisestä on monia piiskausmuistoja, jotka sijoittuivat kotiin eri puolille asuntoa. Erikoista kuinka tarkkaan muistan yksityiskohtia, esim. sängynpeiton värin ja missä huoneessa tai missä kohtaa huonetta piiskataan, millä sängyllä tai tuolilla ja piiskausvälineen - äiti yleensä piiskasi haaraisella koivu-risulla ja sivallusten välissä aina sanoi, että ‘…tämä on siitä ja tämä siitä…’. Muistan hyvin kuinka aina paruin ja huusin ja taistelin vastaan, jopa yritin purra! Kerran pakenin kesken risutuksen vanhempien parisängyn alle ja sieltä äiti veti minut vihaisena jaloista pois. Uskomatonta kuinka tarkkaan muistan, kuinka hän sillä kertaa jatkoi piiskaamistani siten, että piti jalkojani ylhäälle nostettuna yhdellä kädellä ja toisessa kadessä olevalla risulla piiskasi sekä reidet, että ilmeisesti samalla pimppinikin! Tamä on ainoa risupiiskaus, johon liittyen muistan kuinka kauheasti se sattui! Muistan selvään, että kiljuin aivan suoraa huutoa ja yritin potkia jalkojani vapaaksi!
    Myöhemmin muista tilanteita, joissa äiti piiskasi millä tahansa mitä käteen sattui, hyppynaruillani, käsilaukkunsa nahkahihnalla, valkoisella muoviputken pätkällä… muistan selkeästi nämä välineet ja samankaltaisten näkeminen nyt aikuisena (sekä tietynlaiset koivun tai pajun oksat) saavat minussa kyllä tutut tykyttävät tuntemukset vatsanpohjassa… Niitä tuntemuksia koin ensimmäistä kertaa jo alle kouluikäisenä piiskaukseen liittyen. Se oli pelkoa tietenkin, kuin perhoset vatsassa, alavatsan jomotusta ja tykytysta, mutta samalla sitä tietynlaista kutinaa alapäässä. Muistan kuinka usein vessassa tai jossain sohvan takana yritin katsoa minkälaisia jälkiä piiskaus oli peppuun jättänyt! Ja nukkien peppuihin piirsin samanlaisia viiruja tusseilla (mistä kylläkin sain sitten uudelleen piiskaa!)

7. vierailija Vierailija

Mitä piiskaus ja selkäsaunat ovat vaikuttaneet muuten elämääsi?
    Onko sinulla traumoja tai vaikeuksia ihmissuhteissa?

8. vierailija Vierailija

On traumoja!... Ja piiskansaanti fetissi, jota vastaan alussa taistelin. Olen ollut terapiassa lapsuuteni piiskausten takia! Ekan terspeutin mukaan piiskansaanti fetissi I on perversio...!!! Mutta nyt aikuisena ajattelen itse sen jo olevan 'normaali' osa seksuaalisuuttani eli esi-leikin aikana mieheni antaa minulle aika usein piiskaa!

9. vierailija Vierailija

Sorry kirjoitusvirheet...

10. ehdollistuminen Vierailija

Ymmärrän asian niin, että olet pienenä ehdollistunut piiskaamiselle. Psykologian oppitunnilla puhuttiin paljon tästä aiheesta, mutta konkreettisia esimerkkejä ei koskaan kerrottu. Eli jos pientä lasta piiskataan säännöllisesti, niin se tavallaan "jää päälle" ja ihminen toistaa tätä mallia hamaan hautaan saakka? Vanhemmilla on suuri vastuu siitä, mitä lapsilleen tekevät.

11. vierailija Vierailija

näin on! Siksi onkin hyvä asia että lasten ruuillinen kuritus on nykyisin laitonta! Minun kohdallani ei aikoinaan kukaan tehnyt viranomaisilmoitusta, vaikka naapurit kuulivat ja monet vieraat aikuiset todistivat jatkuvaa piiskaamistani! Esimerkiksi voimistelutunneilla opettaja useinkin
    näki punaiset paukamat reisissani yms! Itse olen kyllä tehnyt kaksi kertaa ilmoituksen lapsen pahoinpitelystä kun olen nähnyt tai kuullut siihen viittaavaa!

12. Sanna 67 Vierailija

Hyvin muistat alle kouluikäisenä tapahtuneet piiskauksesi. Minulla ensimmäinen muisti kuva piiskauksesta on kun oli 4-5 ikävuoden välillä. Piiskaa antoi isä, ei biologinen mutta olimme äidin kanssa muuttaneet hänen luokse kun olin alle 3v. Silloin olin isän sylissä pylly paljaana ja ilmeisesti koivuniemenherralla isä piiskasi. Syytä en muista muistan vain kuin kovan kivun ja itkun. Myös minua on pienenä piiskattu vieraiden nähden. Ainakin yksi vanhempi mies ja nainen olivat kylässä kun sain piiskaa ehkä 7 vanhana, ja joku muistikuva on että naapurin täti oli kylässä minua vanhempien tyttöjen kanssa, kun äiti antoi minulle piiskaa. Kun aloitin koulun niin kuri koveni. Muistan hyvin kun minulle "opetettiin" jos oli ollut tuhma isä piiskaisi. Yleensä minä sain piiskaa nojatuolissa olohuoneessa. Isä istui tuolissa äiti sohvalla minä seisoin vieressä isä puristi käsivartta. Isä komensi laskemaan housut alas ja kohta äiti lähti hakemaan eteisestä piiskaa. Kun äiti oli piiskan tuonut niin isä nosti minut ilmaan ja käänsi vatsalleen polviensa päälle Piiskauksen äiti katsoi vierestä. Piiska oli yksihaarainen koivun tai pajun oksa. Piiskauksen jälkeen jouduin pylly paljaana nurkkaan itkemää. Vastaan en uskaltanut rimpuilla. Äidillä oli tapana kertoa joillekin tutuille että olin saanut piiskaa ja minä kuuntelin häpeillen vieressä. Muistan kun tulin koulusta myöhässä niin äiti kysyi olinko ollut jälki istunnossa tai laiskanläksyllä. Kun kerroin niin äiti tokaisi illalla saat piiskaa kyllä itku illalla maittaa nurkassa kun isä kuulee tästä. Kertoi aina isälle vaikka olisi voinut olla kertomatta ja pelastaa piiskaukselta. Pahimmat piiskaukset muistan kun olin maaliskuussa täyttänyt 10 vuotta. Alkukesästä menimme äidin suvun mökille ja kiukuttelin kuumassa ja tupakansavuisessa autossa. Isä ajoi levähdyspaikalle ja hiuksista vetäen vei lähimpään pusikkoon Pusikossa jouduin nostamaan mekon ylös ja laskemaan alushousut alas ja isä katkaisi piiskan ja piiskasi pyllyn punaisille juoville. Äiti ja sisko odottivat autossa. Sisko oli minua 6,5 vuotta nuorempi. Loppumatka oli tuskainen iskua paikallaan kun pylly oli niin kipeä. Itkin mökille tuloon saakka. Mökillä äiti kertoi kaikille että olin saanut piiskaa matkalla. Illalla äiti komensi naisten saunavuorolla saunaan mikä oli tosi noloa kun paikalle oli muitakin aikuisia naisia jotka kyselivät miksi pylly on punaisilla juovilla. Oli myös kaksi tai kolme lasta. Kuumilla lauteilla istuminen oli vaikeaa kun kuumuus kirveli pyllyä josta oli iho rikki. Itkemään en enää kehdannut alkaa vaikka mieli teki. Loppu kesällä isän sisko oli meillä kylässä ja hänellä oli kaksi minua nuorempaa poikaa. Toinen täytti marraskuussa 10v ja toinen tammikuussa 9v. Pelattiin poikien kanssa jotakin peliä keittiön pöydällä. Sain idean että otetaan piparit kaapista. Isä oli sen minulta ankarasti kieltänyt. Kun söimme pipareita äiti tulikin keittiöön ja huusi kovalla äänellä että syövät pipareita. Olisi voinut hiljaa sanoa että syökää ne äkkiä ja salaa. Isä kuuli tämän ja tuli keittiöön ja vei minut olohuoneeseen äiti ja pojat tulivat perässä. Olohuoneessa isä istuutui nojatuoliin minä seisoin vieressä isä puristi kättä ja huutaen kyseli kenen idea oli ottaa pipareita vastasin minun isä kysyi oliko lupaa sanoin ei. Kohta isä karjaisi korvaan että laske housut. Muistan miten hirveen pahalta minusta silloin tuntui kun pojat näki mun pimpin. Kohta äiti lähti hakemaan piiskaa eteisestä ja isä käänsi minut polviensa päälle. Piiskan iskut olivat yhtä kovia kuin ennenkin itkeä aloin heti. Piiskauksen jälkeen isä komensi nousemaan ylös ja menemään nurkkaan. Yleensä sinne kävelin mutta nyt juoksin vauhdilla ettei pimppi ole enään kauaa poikien nähtävillä. Nurkassa ollessa muut menivät kahville ja söivät pipareita. Murrosiän tullessa piiskaus jatkui mutta silloin ei äiti enään kertonut siitä muille. Pahalta kuitenkin tuntui kun isä näki minut ilman housuja. Ikävuosien 7-12 sain piiskaa keskimäärin 8-10 kertaa vuodessa 13-15 ehkäpä 4-5 kertaa.

13. vierailija Vierailija

Tuliko syvät traumat piiskaamisesta?

14. vierailija Vierailija

Melko kovaa kuritusta. Saitko teini- iässä polvien päällä poikittain? Yrititkö olla parkumatta? On kyllä hyvä että tuollainen nykyään kielletty. Oletko katkera saamastasi piiskauksesta? Vai pidätkö että se oli oikein silloin. Oli se tuohon aikaan yleistä ja hyväksyttyä mutta ei silloinkaan saanut pahoinpidellä. Tietysti se mikä oli raja pahoinpitelyn / kurituksen raja. Punoittava pylly ei ehkä täyttänyt pahoinpitelyn rajaa... mutta jo viirut kyllä.... et ajatellut ilmoittaa pahoinpitelystäsi? Mutta tietenkään sitä ei saa tekemättömäksi.

15. Sanna 67 Vierailija

Teini-iässä sain vanhempien sängyn päälle kumartuneena. Äiti piti hartioista kiinni. En yrittänyt olla parkumatta. Ennen piiskausta muistan kyllä vapisseeni pelosta. Ei sitä silloin tiennyt/osannut ilmoittaa siitä. Ainakin osa kavereistanikin sai piiskaa kotona. On hyvä että nykyään on kielletty laki tuli 1984 kun olin 17 vuotias ja muuttanut opiskelemaan kauppikseen muualle. Toisaalta olen katkera joistakin piiskauksista ja niiden syistä. Äiti kyllä muisti sanoa että se oli sinulle oikein kun et ollut kiltisti. Kotona oli tosin usein kireä ilmapiiri. Kyllähän se on jonkinlaisia traumoja jättänyt. Tosin ovat kyllä jääneet taka-alalle vuosien saatossa. Missään terapiassa en ole käynyt.

16. vierailija Vierailija

Hei Sanna 67 onko se jäänyt mitään että nyt haluaisi anna ketään piiskaa eli saada piiskaa?Minä olen valmis auttamaan molemmissa roollissa!

17. vierailija Vierailija

Sanna 67 anteeksi,mutta se rupea seisomaan minulle kun luen sinun kertomus!Minä haluaisin nyt leikkiä sama leikki kuin tuo ja anna sinulle eli sinä minulle oieasti samanlainen piiskaus!

18. vierailija Vierailija

Kuin olin lapsi minä en halunut tuo käsittely,olin päin vastoin vihanut sen niin paljo että olin ottanut minun elämäni pois eli karkanut vaikka Sipiriaan mutta nyt aikuisena haluan ankara äiti joka anna minulle piiskaa näin kuin sinä sait Sanna mutta se on niin vaikea löytä nainen joka haluan piiskata minua että olen rupenut fantasioda että se olisi ehkä kiihottava nähdä raidat ja punainen pylly joku nainen?

19. rebekka. Vierailija

Minun kyllä käy ihan sääliksi se pikku poika, joka oli niiin peloissaan, että hslusi karata Siperiaan. Kyllä ihmiset voivat olla julmia ja säälimättömiä omia lapsiaan kohtaan. Sorry.

20. vierailija Vierailija

Se voisi olla hyvä että he olivat piiskanut minua silloin ei aikuisena saanut se fantasia että haluan saada piiskaa joku stephmother,styvmor,en muista sen suomenkielinen nimi,äitipuoli,katsoin ilmainen sanakirja!

21. rebekka. Vierailija

Lapsen piiskaamisella pelottelu sekä itse piiskaaminen ovat molemmat yhtä pahoja asioita . Lapsen ei pitäisi pelätä koko ajan rangaistustata tai sen uhkaa, tottakai se vaikuttaa ihmisen psyykeen.

22. vierailija Vierailija

Rebekka,minä pelkäsin koko ajan saada piiskaa koska äitini uhkasi minua monta kertaa joka päivä jos teet näin eli teet tuo sinä saat piiskaa!Nyt sinä pitä tehdä tämä muuten sinä saat piiskaa!

23. rebekka. Vierailija

Sinä olet ihan mahdoton melkein niinkuin äitisi ( tämä oli vitsi ).En minä voi ketään piskata, en ole koskaan saanut enkä antanut kenelekään piiskaa, en lapsena enkä aikuisena . Sellainen ei ole tullut mieleenikään, täällä somessa olen törmännyt tällaiseen ilmiöön ja ihmetellyt, mitä kaikkea ihmiset oikein tekevätkään? Uskon että on lisääntynyt tällä vuosituhannella tai sitten kaikesta vaan puhutaan enemmän.
    Minä olen surullinen siitä, että sinun äiti oli noin vihamielinen sinua kohtaan. Saitko koskaan halauksia ja rakkautta?
    Maailma on paha ja ihminen voi kohdella toista todella julmasti.

24. vierailija Vierailija

Ei koskaan mutta saitko joku lapset se silloin?En usko!Muistan kerran kun olin ajanut polkupyörällä joku onnetomuus että olin veressä,silloin äitini olin vähän kiltti minulle ja se oli mukava vaikka olin muuten sairas!Minä olen syntynyt keskellä 50 luvulla!

25. vierailija Vierailija

Älä vaan usko että vihasin äitini kun olin lapsi mutta pelkäsin tuo että saan piiskaa ja kun tulin aikuinen me tulimme hyvin toimeen,meillä molemmat olivat huumori ihmisia ja minä sain hänet nauraa niin että hänen kyynelet valui pitkin poskea!Me olimme yhdessä joka päivä tills hän kuoli 10 v sitten!Viime vuosi hoitin hänet koska hän tuli seniili!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri