Kuinka vanhana teidän lapset ovat oppineet kutomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuntorkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aamuntorkku

Aktiivinen jäsen
20.01.2005
15 181
2
36
Kun musta on niin ihana, kun miehen äiti opettaa tyttöä (6v) kutomaan. Tossa viisvuotiaana tyttö jo osas jonkin verran, mut sitte oli taukoa ja taito vähän unohtui... eilen he mummon kanssa taas muistelivat sitä hommaa. (Mä olen ihan surkea käsitöissä :snotty:)

Ja helpostihan se kävi: nyt on kaulaliinaa syntynyt jo monta senttiä =)

Mä taas olen koettanut opettaa virkkuukoukun käyttöä ja ihan vaikka sormella virkkaamista, myös kutimia. Tyttö on 7 vuotias, ekan kerran koetin antaa oppia 5 vuotiaana. Näin jo mielessäni meidät yhdessä lankakaupassa tutkimassa keriä ja neulomassa sukkia ja huiveja olohuoneessa teeveetä katsellen.

Ei ei ja ei, ei osaa, ei innosta, ei jaksa harjoitella.

a050.gif

7v tyttö osaa kutoa. Juuri sai kaulaliinan valmiiksi ja aloitti jo uuden :)
Ekana opetteli virkkaamaan. Nyt haluais jo koittaa tehdä säärystimet, mutta taitaa 5 puikolla kutominen olla vielä liian vaikeeta.

Mä en osaa vieläkään ja ikää 23v. Tai oon mä joskus koulussa osannut kun on ollut pakko. Yläasteella v-mäinen kässänope vei haukkumisellaan kaiken innon käsitöihin. Ei kiinnosta neuloa eikä virkata eikä mikään muukaan käsitöihin liittyvä, hyi. Äitini varmasti opettaa lapselle sitten noita taitoja :)

Pitäisiköhän mun opettaa tota 4veetä, kun se aina tekee mieli hiplata mun lankojani ja pölliä niitä :)

Oliskohan helpointa tehdä niin, että tekee itse alkuun eli virkkaa jokusen kerroksen valmiiksi ja sitten koettamaan? (En kyllä usko että ihan innostuu vielä :) )

Mä olen tosiaan kans ihan surkee käsitöissä. Tai kyllä mä osaan, mut ei oie tarpeeksi kiinnostusta.

Tytöllä on sijaan kauhee kiinnostus kaikenlaisiin kädentaitoa vaativiin hommiin ja siks on ihana, että lähipiirissä on ihmisiä, jotka "auttaa mua tässä kasvatustehtävässä" :D

Mummo kutoo muutenkin meille paljon sukkia, lapasia, pipoja jne. ja eilen he sopivat tytön kanssa, että sitten, kun mummolla ei sormet enää taivu, on tytön vuoro kutoa mummolle lämpimiä juttuja =)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä