Kuinka yleistä tälläinen käytös on lievästi kehitysvammaisella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos vastauksista!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos vastauksista!

Vieras
Tunnen erään lievästi kehitysvammaisen reilut 20-vuotiaan naisen. Useimmiten hän käyttäytyy melko aikuismaisesti ja tekee samoja asioita, mitä nuoret aikuiset yleensäkin tekevät. Hän esimerkiksi hoitaa sukulaistensa pieniä lapsia ja osaa omaksua näiden joukossa selvästi aikuisen ihmisen roolin, ei siis alennu itse samalle tasolle lasten kanssa käyttäytymään samalla tavalla kuin he.

Joskus hän taas käyttäytyy sitten selvästi kuin lapsi. Hän saattaa nauraa pitkään ja katketakseen jollekin todella lapsenomaiselle jutulle, jonka pitäisi naurattaa korkeintaan jotain 3-4 vuotiasta lasta. Esimerkiksi häntä saattaa naurattaa se, jos joku toinen pieraisee. Sitten hän saattaa loukkaantua todella mitättömästä asiasta ja murjottaa sitten pitkään. Hänellä on tapana puhua todella lujaa niin että hänen puheäänensä nousee lopulta huutamiseksi ja jos häntä pyytää ihan nätisti puhumaan vähän hiljempaa tai antamaan toiselle puheenvuoron, niin hän saataa suuttua siitä.

Onko tämä normaalia käytöstä kehitysvammaiselle?

Ei kannattane kysyä hänen äidiltään. Sinuna mulkoisin pahasti kyseistä henkilöä ja kieltäisin lapsiani oleskelemasta hänen kanssaan, koska kehariushan voi tarttua.
Hei haloo!!!! Kehitysvammaisuus ei ole mikään yksi muotti! Mutta asennevammaisuus on.

Kuulostaa musta aika tavalliselta. Mutta vaikka hän käyttäytyisi noin kehitysvammaisuutensa takia, ei se tarkoita, että asia pitää hyväksyä. Kehitysvammaisenkin kanssa voi jutella, että mikä on jossain tilanteessa järkevää käytöstä ja mikä ei... 20-vuotiaana hän on myös vielä aika nuori.

[QUOTE="hmm";29123475]Ei kannattane kysyä hänen äidiltään. Sinuna mulkoisin pahasti kyseistä henkilöä ja kieltäisin lapsiani oleskelemasta hänen kanssaan, koska kehariushan voi tarttua.
Hei haloo!!!! Kehitysvammaisuus ei ole mikään yksi muotti! Mutta asennevammaisuus on.[/QUOTE]

Sinä olet itse tunnevammainen narsisti!

Mulla tulee mieleen eräs lievästi kehitysvammainen omalta asuinpaikkakunnaltani. Kovaääninen puhe, tyhjänpäiväinen (ei toki varmaan omasta mielestään) nauraminen, hihittely kummallisille asioille tulevat hänestä ekana mieleen.

Sitä en tiedä, kunika tavallista tämä on. Sosiaalisten tilanteiden taju ei kai kaikilla" kevoilla" ole ihan normaali..? Samoin kuin ei ole esim. kaikilla Asperger-henkilöillä.

25v nainen täällä samaistuu! mulla ei oo todettu mitään mutta saatan nauraa ja hihitellä jollekkin tosi tyhmälle asialle kauan(esim kun jorma soitteli mun miehelle). saatan välillä innostua juttelussa vähän liikaa.
viimeksi loukkaannuin ja kiukuttelin aviomiehelle siitä kun hän oli syönnyt koko keksi paketin niin ettei edes jättänyt maistiaista.

Yhteistyössä